Hi, my name is Hank!

har äntligen lyckats rida igen!
åkte ut till stallet runt 10 igår, riktigt jävla bögvarmt redan, och hyffsat fuktigt i luften, jobbigt läge men jag var förberedd trodde jag och hade med mig en massa vatten. skulle få prova en ny häst, ännu en kallblodskorsning och såklart skimmel även han. han gick i den stora hagen och ville inte alls följa med in, han lät så gärna bli fångad och ville hemskt gärna stå o pussas, men att gå till stallet? fyyyy så tråkigt! :D

Hank hette han iaf, så fantastiskt namn så det finns inte! :D Hank. hur kommer man på tanken att döpa en häst till Hank? I love it! :D Myskillen nummer 1 var han också! Sådär så att det var jobbigt, för han var ju inte sådär "hej snälla rara du kaaaaaaan du inte kela lite med mig?" utan snarare "HÄR ÄR JAG KELA NU". hahaha. :D underbar var han! svettades dock som en tok bara av att borsta lite, hu så varmt o fuktigt!

Upp på hästen och börja med en ganska lång uppvärmning i skritt, med graman från början men fick plocka bort den, jag kan ju förfan inte! och han bråkade inte med mig så.. lätt var han inte, rätt outbildad och med ett kallblods envishet. så det tog ett tag att få honom att böja, ställa, gå fram utan att falla fram, hålla takt, söka bettet osv. men det var egentligen bara bra för då hann vi vattna banan ordentligt innan jag började trava! samma där, väldigt basic. trava på rund volt och få honom jämn och söka bettet (han har tyvärr inte ridits särskilt bra, så han har inte fått lära sig att det är en bra grej att söka bettet och våga vila på det). dessutom inte så stark så han orkade inte riktigt bära sig när han väl hittade rätt utan började springa på när man ville ge eftergiften. men efter lite envist arbete så fick vi igenom det riktigt bra! och vilket steg han fick! helt otroligt!!! skulle sen galoppa, vilket tydligen skulle vara katastrof. kan inte gå rakt fram alls, och orkar inte alls hålla bra galopp i ett lugnare tempo, så det var mer att bara jobba vidare på att få honom att hålla volten, hålla galoppen och börja söka bettet, gick faktiskt riktigt bra tills han blev helslut och inte orkade mer alls. stackarn! :D helt ljuuuuuuuuvlig häst dock! :D

det roligaste var dock min tränares reaktion på min ridning. hon vart alldeles chockad! hon bara stod där först och bad om ursäkt över att hon var tyst men hon kom av sig helt av att alla mina gamla problem var borta! hon var "amazed" över hur mycket både sits och ridning utvecklats sedan i julas. att jag hade en helt annan tajming i hjälperna och att det bara var en fröjd att se! och så önskade hon såklart att jag bodde här så att hon kunde ha en vettig elev så att hon kunde ta emot lite fler träningshästar som jag då kunde rida. haha..

det var sjukt kul att höra, för även om jag vet att jag utvecklats massor, lena sagt att jag utvecklats massor, andra på stallet sagt att jag utvecklats massor, så var det verkligen som att det trillade på plats när jag såg tamaras reaktion över det hela! woohoo! :D sen blev det dock lite jobbigt, när jag skrittade av o skulle hålla ett öga på de två barnen som skulle rida medans tamara hämtade en longerlina så kände jag mig lite vimmelkantig, ställde mig i den lilla skugga som fanns tills det gick över.. sen när jag hoppade av uppe vid uppbindningarna så kom det igen, fokuserade som fan på uppbindningen, stod stilla i några sekunder o bara andades och bestämde mig för att inte svimma. verkade funka för jag kom fram, satte fast hästen och kunde ta av mig hjälm, shortchaps och få i mig vatten utan att yra något mer. hehe.. nog för att jag kan rida i värme hemma i sverige, men att rida i samma värme fast så stark sol är aningens värre ändå... nog för att Hank njöt av sin dusch sen, men det gjorde fanimej jag också! :D

det tråkiga är att Hank är till salu för endast $3500, dvs lite drygt 20 000. han är en snygg häst med hyffsade gångarter, gudasnäll att hantera och rida ut på. med lite simpel grundträning skulle han lätt bli värd flera gånger det. hade jag bott här hade jag köpt honom direkt, pappas reaktion var "du kan väl köpa honom o ta hem honom till sverige?". men Hank är tyvärr inte sverigebra., helt ok hobbyhäst såklart, men inget så det skulle vara värt det. tyvärr. för han är störtcool! :D

imorn får jag förhoppningsvis rida Rihannon, percheron-fblhästen jag red i julas! sen är det rodeo på fredag. tamara har lovat att vi ska dit o ragga cowboys... yiiiiiiihaaaaaaa. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback