24 timmar i stallet

Ja det spenderade jag i stallet i helgen. Faste inte 24 timmar i sträck, utan totalt. Kanske inte riktigt 24, men nära nog!

I fredags skulle jag dit o rida lasse o sen åka hem tidigt. Kommer dit, gör iordning Lasse lite snabbt o ut i ridhuset. Börjar med att gå ett par varv för att få upp värmen i mig själv. Då visar Lars vilket humör han var på genom att vilja sticka o bralla varje gång något litet ljud hördes... hurra! :P Hoppade upp o han fortsatte vara yster. Dock är han ju bra att det oftast bara är i skritt han håller på. Så länge han travar eller galopperar så är han fokuserad. Hade väldigt låga förväntningar på passet eftersom jag trodde att han skulle vara stark stark stark och inte vilja jobba. Men tji fick jag tack o lov! :D Galopperade på ganska mycket på framridningen, mycket mer än vanligt och han kändes verkligen loss! Sen blev det mer galopp men med mer krav såklart. Lite trav inemellan som kändes bra det med. Frågade Anna som hade en privatlektion hur det såg ut och min känsla stämde så jag kunde avsluta passet efter en timmes ridning istället för 75 min! :D Hade egentligen behövt trycka på mycket mycket mer och balansera honom mer osv men kände att när han var så pigg från början, så svår förra helgen och dessutom hade han ju stått på torsdagen. Skulle sedan precis åka hem när Anna säger att hon hade missat ett återbud på hoppningen och frågar om inte jag ska hoppa.... Fick lite panik där ett tag men hästen jag skulle hoppa är snäll och hon lovade låååååååga hinder eftersom en knepig häst behövde gå med samt att en annan var SUPERPIGG. Så det var ju bara att säga visst visst gör jag det...

Hästen gick med Jossan på hoppningen innan, så jag behövde bara stå med o vara nervös. :P Sen när det var min tur var jag gråtfärdigt nervös. Men det var ju samtidigt bara att göra! Han kändes fin på framridningen, lite svår att reglera i galoppen men inget som kändes jobbigt. Vi började sedan med att rida en 8-variant med två olika cavalettis. Låg där rätt länge för att få riktigt lugna hästar och Corint blev superfin. Och alla har sagt vilken fantastisk häst det är, och visst var han fin, men det märks ju att jag inte rider ridskolehäst längre, det är ju en helt annan nivå på häst. :P Sen började vi hoppa. Och allt gick superbra, förutom att det var ALLDELES för svårt när hindrena var så jävla låga! :D Hästen hoppar ju inte av varpå man inte hänger med osv. Men jag tog mig över allt och det var inte särskilt läskigt! :) Är peppad som fan nu inför våren, att börja hoppa igen! :)

Lördagen sen skulle Jossan upp på en privatlektion på morgonen så jag hakde på på den för att kunna få ett öga på mig med. Lasse kändes super redan från början! Han hängde ihop redan i traven och sen i galoppen kunde jag verkligen börja jobba så smått och inte bara få igång honom. Det kändes som att jag fick börja där jag slutade på fredagen vilket jag normalt inte får göra. :P Lena var riktigt imponerad också! :) Fick sen jobba med galopp. Reglera den och sen göra lite ökningar, och få till dom så som dom är i programmen. Vi lyckades få ett klockrent byte också, fast det var ju inte meningen så gör om gör rätt.. :P Måste verkligen vara på honom där på söndag på KMet... Han var riktigt fin och det var ett riktigt roligt pass där vi återigen kunde avsluta tidigt. Lena sa tom att hon får ge hästen till mig för jag rider honom så bra o hon bara förstör. haha. :D Något hon fick äta upp på söndagen dock.. :S Skulle sedan hjälpa Jossan en sväng med att fixa iordning piri som skulle till Billdal på söndagen o vara med på lektionsmästerskapen i hoppning o sedan åka hem. Hanna blev dock lämnad själv i stallet med Lakris o Lavvan att rida, så jag stannade kvar istället. :P Höll lite lektion när hon red Lakris, och han blev riktigt avspänd! Lavvan var sedan lugn o fin. :) Åkte hem nästan 12 timmar efter jag kommit dit. :P

Söndagen sen skulle jag rida Lavvan, var bara jag o Hanna-Lakris inne i ridhuset och Lavvan var sådär lugn o härlig som hon oftast är. Kul att rida är hon då men fysatan vad kallt! När man bara sitter där o rider lätt på fyrkanten och inte kan jobba så blir det KALLT i fartvinden!!!!!! Passet gick utan incidenter och hon blev himla fin på slutet ändå. Iordning med Lasse sen som tyvärr fått lite sporrskav igen så det var ju bara att plocka bort dom... Och det visste ju han med en gång sen och ville inte alls vara med på några noter. Vi skulle sen jobba med galoppfattningar a la Lena men det gick ju inte när Lasse vägrade trava som en normal häst.. Kändes lite lätt hopplöst men tillslut tillslut tillslut lyckades hon hjälpa mig få igenom ett par FANTASTISKA fattningar åt bägge håll, dessutom där dom ska vara i programmen. Sista var riktigt fin, och galoppen sen. Ahhhhhhhh en sån känsla! Sen gick det ju att rida traven med såklart.. Hopplösa häst! :D

På söndag är det KM och lektionstävling. Anmälde mig till två LB:1 men funderar nu på om det går att ändra ena till en LC:2, verkar vara ett rätt käckt program ändå... Ska smsa Lena alldeles snart o se vad hon tycker om det hela... Är sjukt nervös.. Hur fan ska jag kunna rida program när jag bara ibland kan rida hästen i trav? (om jag inte rider lätt då :D)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback