jag vet vad jag håller på med!

red inte i fredags eftersom det var fest på skolan, på lördagen hade jag dock bokat in en privatlektion, woohoo! skulle först skritta lavvan igen och fyfan säger jag bara! hon verkade ganska pigg o glad redan i boxen och var väldigt på tårna när jag ledde ut henne, väl i ridhuset stod hon o lekte drake, studsade och var allmänt jobbig. tänkte inte så mycket på det eftersom hon alltid är snäll att rida. upp och iväg och det tog nog inte ens ett varv innan hon började. det var trav och studs, bröla som en ko, hota med att resa sig, galoppera lite på stället osv. allt blandat hejvilt med sketalugn sövande skritt.. hmm....

så iordning med lasse och rida honom. framridningen kändes bra lite strävt i början men sen fick vi igång galoppen och blev det minsann fart på bakbenen och hela han lossnade! så skulle vi jobba med att jag ska hitta rätt knappar i traven och kunna rida traven osv. började med skritt på volt och jobba igenom böjningen ordentligt genom att ta in bakdelen. klurigt för han tar gärna in baken för mycket i bägge varv och i vänstern kör han mer än gärna ut högerbogen lååååångt bort åt helvete typ. i skritt gick det dock bra, svårare i trav. när jag hade koll så gick vi över till trav upp på medellinjen och sen skänkelvikningar. mycket volter däremellan och framförallt mycket övergångar för att hitta rätt igen, och i varje övergång från skritt till trav så noga med att han inte segar utan travar igång bak direkt. även noga med tygellängd, handställning och eftergifter. fungerade riktigt bra men fy så trött jag blev! sen lite galopp som var väldigt fin. fick till en helt suverän fattning också! woohoo! lyckades hålla honom rund i formen och hålla takt och tempo med sätet och kunde ha händerna rätt. fick till så bra i vänstern att lena sa att jag inte fick kräva mer tom. trevligt! :) i högern var det svårare sen på rakt spår för han ville mest byta till vänster hela tiden. men vi var bägge lite trötta så...

himla skoj men himla jobbigt! hade sjuuuuk träningsvärk nästan överallt på söndagen! :S

började då med lavvan igen, fick skynda mig eftersom jag inte fått någon info om att dom skulle ha programridning på andra tider än normalt! började bra och hon var MYYYCKET lugnare än lördagen. ungefär halvvägs genom skrittstunden körde en bil förbi på utsidan och så sa lavvan brööööööl och galopperade på stället och studsade med framdelen. när vi fått stopp och skulle skritta igen öppnade någon manegeporten varpå hon gjorde om samma procedur. då orkade jag inte mer och bad om ledare resten av tiden. hehe. var bara för ur form för att orka lita på att hon inte tänkte slänga av mig. :P

lektionen sen så jobbade vi med ungefär samma arbete som jag gjort på lördagen. på framridningen var lasse fin men sen var jag trött. jag orkade inte riktigt vilket ledde till att jag inte fick med mig honom helt. jag lyckades dock här och där och fick bland annat till en bra längning i några steg. woohoo! men det var ändå en väldigt lyckad lektion för jag kände att jag äntligen visste vad jag höll på med! att jag gjorde helt rätt bara att jag behövde kräva det där lilla sista för att få lasse att lossna helt, men att det var det lilla extra jag inte orkade ge. så inget misslyckat pass där inte! :)

hade dessutom stallhjälp av både karin o daniel som dessutom hade med sig födelsedagstårta o grejjer. inte illa alls måste jag säga! :D

nästa helg får vi se hur jag gör. denna rider jag fre-sön men sen helgen därpå har vi sittning på lördagen.. tror jag skippar lör-sön o bara rider fre för att slippa känna att jag måste bli nykter o köra bil fram o tillbaka på söndagen. blir nog bra. vet bara inte när jag ska hinna rida igen! :S snart är det ju dessutom klubbmästerskap! :S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback