konvalecent, otroliga unghästar och hittad trav!

alltså är det dags att skriva om förra helgens hästeri!
fick frågan om jag hann skritta lavvan som ska igång efter sin hälta och att rida den hästen tackar jag inte nej till, även om det är 20 minuter skritt på fyrkanten. tog henne först för jag var lite sent ute för att hinna med lasse innan ungdomsgruppens lektion. när jag skulle sadla insåg jag att det var första gången hon skulle gå för hon hade varken sadelgjord eller schabrak.. hmmm.... men hon brukar ju vara snäll med allt så.. leder ut henne i ridhuset och hon är PIGG!!!! men tänkte att äsch hon kommer vara snäll. och det var hon såklart! pinnade på lite mycket men spetsade öron och verkade tycka att det var KUL! skruttan! :)

sen ungdomsgrupp medans jag gjorde iordning lasse och sen rida honom. han skulle gå ett pass till på kvällen, tävlarna hade kurs, så jag hoppades att han skulle vara mjuk o fin så att jag inte behövde rida skiten ur honom. ;) en av dom små söta ungdomarna var så himla söt, hon hade pratat lite med mig när jag gick ut med lavvan, och när jag kom in i ridhuset med lasse skulle dom precis ställa upp, så hon frågade "är det samma häst eller en annan" "det är en annan häst" "åhhhhhhhhhhhh får du rida tvååååååå". haha. jag minns så väl hur avundsjuk man var på folk som fick rida mycket hästar, och vad man SÅG UPP till dom. :D så jag sträckte på mig lite extra och kände att fan vilken tur jag har som ens får rida alls!

passet blev sen så bra som jag hade hoppats på. han var jättemjuk o fin och det gick snabbt att hitta rätt. hade sen dåligt med inspiration, men tack o lov satte sig hon som drog igång ungdomsgruppen med sin dotter o några av dom andra ungdomarna på läktarn och började prata om hur man ska göra vissa saker. dom ville se galoppfattningar från skritt och det behöver jag o Lasse träna på också så det gjorde vi. Blev riktigt bra! Tänkte även på att ha händerna framför mig och släppa efter att jag "tryckt ihop" honom. han kändes SUPERFIN verkligen! däremot blev det ett par missförstånd för han kändes lite extra känslig, kanske pga Lenas träning på onsdagen. men jag var riktigt nöjd ändå och kunde rida det där kortare mindre jobbiga passet så att han skulle orka med hoppningen. :)

var kvar hela kvällen sen o såg den nya hästen hoppa och sen hjälpte till på marken när hopparna hade kurs. sen blev jag lurad att hålla den nya hästen medans anna klippte honom "jag ska bara kolla hur han reagerar på klippmaskinen" betydde tydligen klippa hela hästen också. :P sen vart det lite ost o kex i fiket så det var värt det! ;) men klockan var nästan midnatt när jag kom därifrån o jag o jossan skulle upp o åka till flyinge på lördagen. 5 skulle jag gå upp.. hejsan hoppsan! :D

men fan vad värt det det är! vi lyckades gå in gratis också. woohoo. satt sen o kollade på 6årsfinal med Lena och Toras kommentarer. dom tyckte samma som domaren hela tiden vilket var roligt, och även att man själv tänkte samma saker som de sa. woohoo igen! sen ringde min faster o sa att hon var på framridningen o provade en sadel, så vi sprang ut för att få se hennes vackra lilla häst. och han är verkligen sååå jäkla fin. och det var alla dom andra också, man förstår att han inte kom till final, men samtidigt är man så sjukt imponerad över att dom kom till flyinge alls. jävlar vilken konkurrens! sen såg vi en riktigt rolig clinic med peter markne och maria gretzer. både rolig och en del nyttigt faktiskt. och tillsist 5årsdressyr (igen, shit vilka hästar!!!!!) och lite 4årshopp. kul dag som inte blev slut alltför sent. skönt! kunde jag ju skriva klart min rapport från göteborgsbesöket vi gjorde i skolan! ;)

söndagen skulle jag rida lavvan igen, lika snäll som alltid! sen lektionen då. vi var bara 3 pers så det var ju lyx! lasse kändes fin igen, lite knepig i traven men det löste sig med lite galopp. så skulle vi göra svaaaga skänkelvikningar och rida rakt fram på diagonalen några steg emellan också. och då tappade jag ALLT! jag kunde bara inte hitta traven alls på något sätt. bakbenen släpades bakom honom o jag hamnade efter honom o han var stark som en oxe o allt var katastrof. började med att galoppera igång honom ordentligt mellan skänkelvikningarna, sen sitta lite lättare i själva skänkelvikningen och verkligen GÖRA HALT så fort han var stark. och tänka sig, fick nöta lite men efter några varv fick vi till riktigt fina skänkelvikningar åt bägge håll och dessutom hade jag koll på honom mellan dem också. :)

sen red vi upp på medellinjen, vände tillbaka till långsidan vi kom ifrån och red en svag skänkelvikning ut och så galoppfattning när vi var på spåret. skänkelvikningarna blev bra, men han blev lite stark igen så det blev en del halter, sen blev fattningarna lite si o så. först var han inte med på noterna, sen var han för med på noterna. men sista gången åt bägge håll blev riktigt bra! fick till RIKTIGT härlig galopp också, sådär när man bara känner hur hela framdelen är uppe i luften. måste fortfarande släppa mer framtill dock. men det kommer nog!

så jääääävla rolig lektion för det gick så jäääääävla bra när vi väl hittade traven. åh vilken känsla det var! ska rida privat nu på lördag också så att vi kommer vidare ännu mer. känner mig tjatig men FYFAN vad kul det är att rida! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback