knöligt och glatt!

En hästuppdatering ska jag väl hinna med innan jag åker tillbaka till stallet för en helgs ridning igen. Fredag-söndag var det förra veckan, med två hästar per dag. Piri är ju friskförklarad men med en månads igångsättning. Vi började med 30 min skritt och helst på hårt underlag. I fredags fanns det inte utrymme eller väder för det så det blev ridhuset. Sååå skoj att få sitta på lillskiten igen! Så söt han är, speciellt när han blev skitförbannad när Anna hoppade Emelie. :D Red Mejram också och det gick väl sådär. Hon var ruskigt seg så jag ångrade att jag tagit av sporrarna. Fick ta ett långt spö o vinkla ut så hon såg det för att stressa upp henne lite.... :P Hon blev väl helt ok utifrån förutsättningarna men ja... Tänkte att jag skulle försöka väcka henne genom någon snabbare galopp på långsidan men när jag skulle bryta av igen ville hon inte alls så vi avslutade passet med några galoppvarv där hon fick brassa på lite på långsidorna. Hon blev verkligen jätteglad av det hela. Haha! :D

På lördagen hade jag på sporrarna igen men det hjälpte inte mycket. Fick kämpa hårt för att få henne att lossna. Hon var seg o styv och ville inte alls riktigt. Men jag bestämde mig för att inte ge mig och fastän det inte kändes som att de vanliga knepen fungerade med en gång så red jag på och tillslut efter en timme sa det schloff och hon blev helt fantastisk! Verkligen helt otroligt underbar blev hon! Men när jag tog in henne i stallet igen hade hon fått tre stora knölar ovanför vänster bog. :O Kallade in ridskolans egna expert på muskler kom o kikade och sa att hon haft det förut, att det är ett ovanligt tydligt exempel på stresspunkterna som samlar upp slaggprodukter. Vi kom fram till att det nog var för att hon vart så styv men sen lossnade så rejält eller nåt sånt. Himla läskigt var det iaf! :O

Sen gick jag ut o gick med Piri i mörkret, hade ingen lust att rida ute i mörkret men ville passa på att gå på hårt och utomhus när vädret tillät. Han var lite fegis och ville inte gå förbi bostadshuset och inte alltför långt förbi ridhuset heller, så istället för att bråka om det så gick vi helt enkelt fram och tillbaka där. Jag passade på att öva lite luciasånger och tillslut verkade Piri ha fattat vad vi gjorde och började frusta rätt nöjt. :)

På söndagen tog jag Piri först och satt den här gången upp på honom, men vi tog samma runda fram och tillbaka som föregående dag. Det var lite ljusare så vi var lite modigare men jag orkade inte pressa på, jag har ju blitt så ruskigt feg nu när jag ALDRIG rider ut! Och jag är livrädd att hans skada ska gå upp om han hoppar till för mycket. :S Han var dock supersnäll och vi gick där fram o tillbaka och sjöng återigen lussesånger. :) Lite kallt var det dock och 30 minuter var alldeles lagom länge att vara ute. Underbara Piri verkade dock nöjd och bjöd på en mysstund även idag, vilket han faktiskt gjorde varje dag. Oj vad jag tycker om den lilla hästen. Det är nästan lite läskigt när man fastnar så hårt för dom så fort. :)

På lektionen skulle jag nu prova hästen jag inte fick provat veckan innan. En privathäst som går med på lite lektioner. Himla trevlig häst att ha o göra med och det kändes rätt bra att sitta upp på henne, om än JÄTTEovant! Hon är stoooor men rätt tunn i kroppen. Stressig också men det finns inget ont i henne och hon far aldrig iväg så det var ingen jobbig stress. Sen kände jag mig dock återigen som en nybörjare. :P Kunde minsann inte rida hästen och jag började nästan känna mig lite värdelös när något hände och hon blev riktigt fin!

Stressen tog överhanden på henne ibland men det gick allt snabbare att hitta tillbaka och ojojoj vilken rolig häst! Så fin hon blev också när det lossnade. Riktigt kul att få prova och ägaren verkade inte missnöjd heller. Hon tyckte bara att jag var lite för snäll lite för länge, men vi var bägge överens om att hellre det än tvärt om på en sådan häst! :)


Nu i helgen blir det Piri igen och Mejram åtminstone imorn, på lördag är det osäkert men på söndag ska jag prova den nya stjärnan Jalapeño, en 5åring efter Patrik Kittels tävlingskompis Scanic. Jag har dock en misstanke om att Lena vill att jag ska falla så hårt att jag vill byta till Peppe, för hon har blivit HELsåld på honom. Hehe. Vi får väl se efter söndag! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback