hästeriet har börjat!

Igår åkte jag iväg för att rida mitt första pass för den här semestern. Började med allmänt stallmys med kattungar och tvätt av hästar som skulle vara skimlar. Tog sen in söta söta Dreamy o skulle göra iordning henne för ett pass med en annan elev innan jag skulle hoppa henne! :O Fick göra det förra året också, att se till att få stopp på henne efter hindrena för med alla utom tränaren vill hon bara dyka efter hindrena och rusa iväg. Den första eleven var dock dödstrött så lilla Dreamy slapp henne och fick mig på ryggen med en gång istället, stackarn! ;) Jag och Dreamy go waaaaaayyyyy back. Red henne en hel del när hon var ny, en felinriden reininghäst med MYCKET starka åsikter om saker. Ojojoj vad jag har bråkat med den hästen, eller bråkat o bråkat. Vi är mest bara lika envetna bägge två. :D Men samtidigt har jag haft SÅ himla skoj med henne! Hon är en underbar liten häst som jag alltid känt mig helt trygg på ändå, även fast det var RIKTIGT nära att jag åkte av henne en gång när hon protesterade genom att gå från trav till full back (hon är ju som sagt reininghäst från början- hon kan BACKA!!!!). :D

Fick en liiiten knut i magen inför hoppningen men visste att Dreamy var tryggast i stan o hoppar allt, det är inte det som är problemet typ. Men ändå. Övningen var lite jobbig, trav över bommar inför ett kryss, sen skulle det egentligen vara ett galoppsprång o sen litet räcke ut, men Dreamy vill inte länga på språnget så hon tar två språng. Jag skulle börja med det o sen få in ett... :P Började med lite lugn framridning och det kändes sååååå konsigt att sitta på en såpass liten häst, kändes som att sitta på en liten ponny. :) Vi började med bara bommarna sen, o det gick riktigt bra, la till krysset för att checka av avstånden. Det hela gick bra med två språng så kryssen höjdes upp och så tog hon tack o lov ihop hindrena så vi hade en chans på ett språng och höjde upp alltihopa. Gick helt ok men svårt att först ha tillbaka henne över bommarna, sen trycka på henne och sen få stopp på henne direkt efter sista.... Men det gick och det var skoj! Hinderna blev faktiskt 70 eller så på slutet och det var inte jobbigt utan bara kul! :D Är lite stolt över mig själv att jag får vara med och skola en häst i hoppning. ;)

Sen en lång avskrittning med den söta lilla hästen där jag passade på att gå till ridbanestaketet, luta mig över häcken och plocka mig en blodapelsin att avnjuta medans vi gick. Bor man i paradiset eller? ;)

Sen medans jag duschade av Dreamy gjorde T iordning nästa häst. En hon haft länge nu men som vart skadad och annat så hon inte kunnat ridas förrän det sista knappa året. En häst mer i min storlek så det kändes mer hemma att komma upp på henne. Men sen var hon inte superkul att rida. :P Man får rida tvärt om, ingen vikt på insidan för det diggar hon inte. Sen får man typ tränga med inner hand mot ytter för att få henne att svänga o böja, vilket känns helskumt, eller det är väl det som är grejen. Det KÄNNS helskumt för det känns som att man har inner hand på yttersidan, men när jag tittade ner så var det inte så, utan bara att de egentligen var rätt... :P  Det positiva var att man var tvungen att hålla ihop och still händerna och rida med sätet. Gjorde man inte det sa lilla hästen till hahaha.. Skulle galoppa lite och första varvet kändes bra, sen gjorde jag något varpå hästen kändes som att hon skulle stanna, så jag drev, varpå hästen bockade! :D En och en halv bock sen stannade hon o började backa... Hehe, ett djupt andetag, sätta sig rätt och göra om med mer kroppskontroll. Blev helt plötsligt mycket bättre och vi fick bra koll på galoppen. Bytte varv och där vart det myyyyycket lättare. Var trevligt att kunna rida en väldigt kort galopp som fortfarande var rund, taktfast och lätt, till skillnad från Fias. ;) Avslutade med några travlängningar och ojojojojoj vad den tog mig by suprise. ;) Det var verkligen som att bli skjuten ur en kanon och jag trodde aldrig att hon kunde ha en så bra ökning. Och den kommer bara bli bättre i och med att hon blir bättre! :D

Tog mig en till apelsin när jag skrittade av henne och hängde sedan i stallet ett tag till. Kikade bland annat på en av de andra eleverna som fick en kort lektion. Hon rider lika illa som sist jag såg henne, vilket känns lite skumt... Eller så ska jag inte säga, för illa rider hon kanske inte. Men ja.. Ja jag vet inte jag. :P

Härliga 5½ timmar i stallet blev det och det kommer bli mer! Hoppas bara att jag slipper rida häst nr 2 mer. Hon var så krånglig. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback