Totalmästare

Ibland är man rätt kass på att blogga! :D
Och även detta inlägg kommer vara om häst, stackars läsarna som inte gillar hästar... :D

Har blivit en del häst även denna vecka.
I onsdags var jag först iväg till ett stall här i närheten då Lena skulle träna för Tora. Alltid nyttigt att se och dumt att inte ta chansen när det är så nära. Träningen gick bra och det var intressant att se skillnaden på Lakrisen när han hittade rätt. Hela hästen föll liksom på plats! Det är bra när det är så tydlig skillnad, lättare att träna upp sitt öga då! ;)

Åkte ut till K senare på dagen eftersom jag skulle rida Fia. Höll på att fixa iordning när Lena frågade om jag inte skulle vara med på en lektion istället då dom ändå inte var så många i första gruppen. Hade egentligen tänkt jobba lite på programmen som skulle ridas på söndagen men tänkte att en lektion är ändå alltid bra. Och ojojoj vad glad jag blev för att jag valde att vara med på den! Fia gick som en dröm! Har nog aldrig gått bättre och det var en otroligt härligt känsla när allt stämde på det viset! :D Hon var superlätt fram och gick att reglera lätt lätt lätt. Svävade på små moln efteråt och bara sög i mig känslan för att kunna plocka fram den senare vid behov! ;)

Skulle rida på fredagen också men vi gav Fia en vilodag då hennes schema annars blivit rätt tufft.. Så på lördagen var det dags att genrepa inför söndagens lektionsmästerskap i dressyr. Red fram och Fia kändes lite konstig, frågade den andra tjejen som var i ridhuset men det syntes inget så jag red vidare. Bestämde mig för att inte bli frustrerad utan bara rida vidare. Genrepen ska ju inte gå bra och så länge inget var katastrof var det ju lugnt. Sen kom även den andra ridläraren på stället in för att rida en häst. Och så börjar hon tala om för mig hur jag ska rida Fia. Jag försökte lite fint visa att jag inte ville ha någon hjälp just då men då snäste hon nästan till att jag måste faktiskt göra så som hon säger för att få hästen bra. Då brast det för mig. Vet inte vad jag var för PMSkärring den dagen men jag fräste att nej, det är inte så vi ridit hästen och det var inte riktigt läge för henne att tala om för mig hur jag skulle rida o sen grät jag... Så på en halv sekund bestämde jag mig för att rida ut ur ridhuset.. Tog en kort sväng ut o red tillbaka till stallet gråtandes. Mest över mitt förlorade ridpass som jag egentligen BEHÖVDE för att träna på några linjer ur LA:1 som vi skulle rida för första gången på söndagen... Åsa och Hanna tog hand om mig inne i stallet och Åsa bestämde sig för att känna på Fia för att se att inget var fel. Det var det inte! Ojojoj vad fin hon såg ut när Åsa red henne! Men jag mådde skit hela kvällen och hade lust att stryka mig från tävlingen... Så sjukt jävla opedagogiskt av henne att försöka tala om för mig hur jag ska rida hästen sådär kvällen före tävling när hon VET att hon och Lena har rätt olika teorier om hur man får hästarna att gå som bäst...

Så på söndagen hade jag samlat ihop mig igen och åkte ut till stallet lite tidigare än jag behövt då jag lovat att knoppa Piri åt tjejen som skulle rida honom först eftersom Lina inte skulle hinna dit så tidigt. Var lite sen ändå men behövde inte oroa mig, Piri hade en riktigt lättknoppad man så han var klar på en kvart. :) Sen kom Lena och sa att hon hört vad som hänt dagen innan och sa åt mig att släppa det och rida som jag brukar, vilket såklart var min plan! :) Såg första gruppens starter som var riktigt bra! Tjejen som startade först gjorde en riktigt fin ritt på Noggis och satte ribban högt med sina 66%. Talade om för henne att hon får gå över till dressyr istället för hoppning o hon verkade inte helt omöjlig! ;)

Sen var det dags för oss och jag var ovanligt lite nervös! :D Skritten kändes väl inte helt fantastisk men sen så fort jag började trava blev hon riktigt riktigt fin. Det kändes otroligt bra och jag kunde släppa nästan alla nerver o bara rida och ha en plan för hur jag skulle rida också. Det jag absolut kände att jag behövde göra var att rida någon diagonal i galopp och fortsätta i förvänd. Första gick såklart åt skogen med ett byte men sen stämde tom det! :D

Dags för mig och jag var inte ens helt slut när jag började programmet! ;) Kunde rida mig igenom det och satt inte bara passiv utan kände att jag hade koll och visste vad jag skulle göra överallt. Det enda som inte kändes bra var mellantraven men jag KAN INTE sitta på henne i den så det blir helt enkelt inte bra. Något vi får leva med! Avsaktningarna från galopp var väl inte de mest fantastiska heller, men vafan! ;) När jag var färdig o hälsat på domaren sa hon med ett leende att det var en riktigt fin ritt! Woohoo! :) Sen skrittade jag ganska länge för både jag och Fia var rätt trötta. Lena sa när jag skrittade förbi att det var en bra ritt och att det KAN vara nytt personligt rekord. När jag svarade att det även kändes riktigt bra och att jag kände att jag haft koll på läget genom programmet. Domaren kommenterade att det var precis så det såg ut och skrattade när jag sa att jag dessutom kommit ihåg att andas hela tiden... Det brukar bli lättare då som hon sa! :)

Gjorde inte jättemycket inför LA:1starten sen. Tog några 10metersvolter i trav och vände in som om det var snett igenom efteråt och tog någon mindre volt i galopp. Ett par ryggningar också som dock inte fungerade särskilt bra. :D Jag kände lite skitsamma för jag var rätt trött o visste att det inte skulle bli bra. Men det är ju kul o pröva på ändå o det var ju bara programridning! Började helt ok men sen glömde jag såklart vägen inför första skänkelvikningen... Kom på mig dock men -2 är ju onödigt! Resten av programmet kunde jag iaf men fick missar i förvända galoppen då Fia bröt av. Kändes inte heeelt förjävligt men det var långt ifrån så bra som vi kan.

Fick hästen tagen ifrån mig då hon skulle åka till Skara för att gå med på ridledarkursen i 3 veckor. Rätt skönt för mig att slippa göra iordning henne fast det kändes lite sorgligt att bara lämna ifrån mig henne när det gått så bra och man ville njuta lite med henne. Men men! ;) Gick ner till ridhuset för prisutdelning och fick mina protokoll. 67,69% i LB:1 vilket var ungefär samma som jag fick på Mejram förra året fast i LC. Var hemskt nöjd med poängen, inget under 6 igen och såklart då mest 7or.. Fast ingen 8a vilket såklart var trist! ;) Fick 7or på allmänna intryck förutom på framåtbjudningen där det blev en 6a. Bra kommentarer var det och ja det kändes bra helt enkelt! :) LA:1 var bättre än jag hade kunnat tro med 54,47% och kommentarer som speglade det jag kände, bland annat "orginell inridning vid A" inför ena skänkelvikningen. ;) I allmänna intryck var det ändå 6or rakt igenom och bland annat kommentar om att jag hade henne i en bra och stadig LAform, vilket känns bra för då finns ju grunden där. :) Hade nog blivit en hel del poäng mer om vi inte varit trötta! :)

Det hela slutade med att jag kom 2a, med bara 2 poäng mindre än Lina i LBn. Och eftersom jag då slog de andra som varit med på hoppningen fick jag även tillbaka min buckla! :D Det var det som var målet så jag är SJUKT nöjd! ;) Fick exakt samma placeringar som förra året, 3a i hoppningen, 2a i dressyren och 1a totalt! :D

Nu är jag SJUKT peppad inför hösten! Vi siktar på att jag tar Curry men så får vi se om det blir några förändringar bland hästarna. Kul ska det bli i vilket fall! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback