världens längsta nål

i fredags var det hoppning. jag var SJUKT nervös. så att jag mådde illa redan i bilen på väg hem från skara. många timmar före lektionen. hopplöst! sa till frida där vi åkte att jag önskar att jag föreslagit att vi skulle jobba med att reglera galoppen mellan bommar på marken.. o så kommer jag till stallet och ser bommar på marken! WOOHOO! :) chillade en stund o gjorde iordning Fia med skakiga knän. Hoppade upp o red fram på en PIGG häst! Eller ja, piggare kan hon vara men ändå! Försökte trava över den ensamma bommen som låg på marken men ensamma bommar = HOPP tyckte Fia. Jaja. :)

Jobbade sedan över bommarna och om jag höll i rätt mycket gick hon på 5 språng. Eftersom flera hästar var piggelin tog vi bara ihop dom, fick ner henne till 6 språng och sen klarade vi NÄSTAN 7.. :) Sen var det studs, fast bara två kryss men med bommar före o efter också. var nästan inte läskigt alls att styra på och efter första gången var det bara roligt! Hoppade studsen åt bägge håll o sen avslutade vi med två hinder i var sin snett igenom. KUL KUL KUL!!! Reagerade inte ens på att Anna höjde upp ena studsen heller! Tänka sig! ;) Och nu läääängtar jag till nästa hoppning! En sån häst Fia är, vad trygg jag kan känna mig på henne! :)

Sen på lördagen var det dressyr på schemat. Var rätt vek efter för lite mat i magen och för mycket förkylning i veckan. Tyckte inte jag fick till det i början o galoppen sen blev det inga underverk med. Lena hjälpte mig lite inemellan med att jag måste kräva mer och faktiskt vara mer kraftfull i ett par språng bara men jag orkade inte riktigt. Traven sen var dock superhärlig! Kunde reglera på alla sätt o vis och bara styra runt o hon följde mig finfint! KUL igen! :D

På söndagen såg jag fram emot lektionen. Visste att vi skulle vara 3 pers bara så det blir ju skitbra. Men så kommer jag dit o ser att ännu en är struken från listan- ännu bättre! ;) Sen medans jag står o pysslar iordning Lasse inför vetbesöket idag, så får jag reda på att jag var själv kvar i gruppen = privatlektion! passade mig väldigt bra och även Lena var nöjd med det, vi tyckte bägge att det skulle sitta fint med en sån för att jobba med saker som jag sen kan jobba med när jag rider självständigt. Red fram o Fia kändes helt ok. Kunde reglera henne bra o hon var framme på bettet o krullade inte ihop sig. Sen började vi från skritten, att samla ihop henne och få henne att vänta på mig där och att inte ta eftergift som  en hjälp till att falla fram. När hon väntade kvar där så be henne gå fram i samma balans. Blev riktigt bra! Sen trav där jag dels fick hitta min sits, att inte luta mig för mycket bakåt utan att sitta i henne helt lodrätt och att hålla om med skänkeln på rätt sätt så att den blev stilla. Jobbigt men det blev ju ack så mycket bättre! Sen var det reglering av traven som gällde. Samla och se till att hon väntade på mig där och hade fram näsan, sen skulle hon framåt i samma balans o med näsan framme, o så tillbaka igen med näsan framme... det där med näsan framme är svårt! ;) men vi kämpade på o hon var superduktig! :) jobbade även på rakt spår och gjorde några ökningar som faktiskt blev helt ok!

sen jobbade vi på halva bakdelsvändningar, vilket inte var det lättaste. hon ville rusa ur dom och ställa utåt o ville ha mig på yttersidan hela tiden.. ffa vill hon ha en på högersidan när man går i vänster varv. INTE så lätt att få till en vändning med bibehållen ställning o böjning när hästen trycker över en på fel sida... :P Men det fungerade ju det med! Så över till lite galoppjobb som är svårt svårt! Började med vänstern som är lättare o där blev hon riktigt fin! Fick gå in på en 12metersvolt o få hjälp av voltens storlek för att hålla ordning på tempot. Fick ta i rätt mycket för att få henne att samla ihop sig men vi fick ordning på henne med lagom mycket tillbaka och lagom mycket framåt- med näsan framme! ;) högern var vääääldigt mycket svårare, hon skjuter ut ytterbogen så att hon bryter av när man försöker samla henne. INTE lätt att få ihop henne så mycket som behövs för att få effekt, och sen blir hon istället seg och tar inte skänkeln framåt för det blir jobbigt det med.. men vi fick till ett par bra språng o nöjde oss med det!

RIKTIGT kul pass och jag är sååå peppad! MÅSTE ut o tävla helt enkelt! :)


Sen idag var det dags för Lasse att besöka Skaras ATG. Först var dom såklart sena men sen kom han in till UL o blev drogad o klippt. Stackarn blev JÄTTEnervös o stod o darrade med mulen. Hjärtat!!!! yttre UL visade ingenting, utan han var finfin i ryggen! Inre däremot visade på förändringar i SI-leden, på högersidan var det gammalt, på vänstern nytt. om jag minns rätt... Så dom bestämde sig för att behandla och där kommer rubriken in! SI-leden är i korset på hästen, typ där korsbenet fäster i bäckenet eller nåt i den stilen. På en STOR häst som Lasse (vet klagade på det, att Lars var för stor, svårt att få ordning på allt :D) så behövs extra stora nålar. Inte bara att dom var tjocka som fan, utan helt sjukt jävla långa! HUGA!!! Först stack han en o var tvungen att sticka om, sen en till nål.. AJAJAJ! Rakt ner i ryggen! BLÄ!

Så efter det in i röntgen där han fick ännu lite mer lugnande. så försöka få bra ryggbilder vilket inte gick så bra, det går aldrig bra, åby fick inga bra bilder heller. :P men han blev rejält trött o började sura på den stackars söta killen som jobbade i röntgen. haha. dumma surpuppa till Lars. :) O när vet kom in o skulle titta på Lasses avhuggna öron blev han riktigt sur stackarn. :D men sen var han klar o fick piggna till lite i boxen. Sen när jag tog ut honom för att få honom att piggna till det sista innan han kunde åka hem träffade jag på Christoffer o Johanna som var på väg hem från skolan. Härligt med en liten stad, man träffar alltid någon man känner! ;)

Lastade honom sen o vart nästan sur över att hela klassen inte satt i bussen o skulle åka till ett studiebesök. Tyglarna över halsen o så går hästen på själv. Skitsmidigt! ;)

Prognosen är iaf att vi inte vet hur det blir. Det är olika på olika hästar hur dom klarar av förändringar där och hur dom svarar på behandlingar osv. Om 4 veckor ska han till vet igen för åb. Så vi får helt enkelt vänta en månad till innan vi vet något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback