Exjobb?

Jisses vad fort veckorna flyger ibland. Imorn är det redan fredag! :O

Det har varit en rätt så lugn vecka. Kände mig lite kliig i halsen i söndagskväll så jag bestämde mig för att vara hemma på måndagen o sova ut o se till att inte bli sjuk. Det fungerade! :D Sen övade jag och Emelie på väldigt lite parkering innan vi begav oss till Christoffer för mat, hung och pepparkakor. Blev även lite transformers efter hung och livet kändes härligt! Mindre härligt var det att sen behöva läsa artiklar om minne och intelligens och försöka få ihop något till våran PBL dagen efter. Hade dock hittat en riktigt intressant artikel från Japan som dessutom var ny, publicerad i år! Den handlade om delfiner och ett test av intelligens där man menade att om de kan planera sitt handlande i en ny situation så tyder det på intelligens. Sjukt intressant resultat och oj vad man borde forska mer om det där! Japanerna är inte all bad kanske... Synd bara på idioterna som slaktar delfiner i vikarna...

Tisdagens PBL hölls på engelska vilket gick bra för hela bunten. Vi hade roligt och nästa fall blev om rovdjur! Ajj löööööv rovdjursdiskussioner! :D Så fick vi lite mer Masterinfo och mitt problem kommer återigen vara att det finns alldeles för mycket jag vill läsa. Hur ska man få ihop det? Sen vart det till att skynda sig till en av våra lärare som är helt uuuunderbar på att motivera och inspirera. Skulle prata om idéer till exjobb och vi kom på en idé som jag dock inte är säker på, för ju mer jag söker info till det desto mer intressanta saker hittar jag. :S

Hon höll dock med mig om att det är lika bra att passa på o göra något "fånigt" nu, dvs inte säga nej till att göra om marina däggdjur bara för att det är en fånig flickdröm att jobba med dem. Det är ju nu jag har chansen att göra precis vad jag vill, och kandidatexjobb säger inte så mycket ändå inför framtida yrkesval osv osv. Approachen vi kom fram till är att kika på hur de (vi fokuserade mest på delfiner, men jag vill gärna få in andra tandvalar i det hela också) lever i naturen, sen se vilka problem som kan uppstå när de hålls i fångenskap och även vilken bild allmänheten får av dessa djur när de ser dem i fångenskap. Eller ja, på ett ungefär. :P

En av de andra idéerna jag fick var dock att kika på hur djur påverkas av ekoturism o sånt. Det poppar upp en del artiklar om sånt när jag söker, och det skulle vara sjukt intressant att se om djuren faktiskt störs av oss i de lägena, vilket jag mycket väl kan tänka mig. Samtidigt så vet jag inte riktigt om jag vill go there. Det är ju bättre än att hålla dem och att få människor intresserade av att rädda våra djur och vår miljö är såpass viktigt att det kanske är värt lite stress för djuren? Eller?

Nåja. Förvirringen kvarstår delvis iaf. Bestämmer jag mig för ett ämne så tänker jag bara på alla andra ämnen som går mig förbi... Hopplöst!

Onsdag-fredag är det inlärning som står på schemat, så två av tre dagar avklarade! Intressant och roligt ämne men lite praktiska övningar där vi ska klickerträna varandra. Spännande spännande och svårt svårt! Har försökt klicka in Glenn o Roland men vet inte om de var med på noterna riktigt. Gick över till att träna in dem på en target o det verkar som att de är med mig för det mesta iaf, men vad vet jag egentligen... :P

Håller dock inte med föreläsaren helt o hållet på vissa punkter, antingen för att mina erfarenheter säger att "mitt" sätt att hantera hästar är bättre, eller för att jag är för inpräntad på det spåret. Spelar ingen roll egentligen, kommer ändå inte ändra mitt sätt att vara runt hästar så... :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback