glädjen har återinfunnit sig

Jag och Lina fick rida lektion i lördags eftersom vi skulle iväg på tävling på söndagen, himla bra för Lina att få trimma och himla bra för mig att slippa missa en ridlektion! :) Var sååå skönt att få åka dit och se fram emot ridningen och veta att allt inte kommer vara en kamp om att få hästen på min sida. Mejram var som vanligt mest, sur över att behöva bli borstad o sånt som vanligt. :)

Hon var helt ok på framridningen, lite okoncentrerad och rätt så pigg. Inga underverk skedde men det märks att jag ridit henne ett par gånger nu för hon vet att det är jag som sitter där! Vi jobbade sen först på volt med att få dom att spåra och sen flytta under inner skänkel. Mejram är söt som vanligt och blir lite nervös över att behöva göra en massa saker men gör de ändå. Svårt att få henne att slappna av dock, men det gäller att hitta tillbaka till att inte bli stressad över det utan bara jobba på för förr eller senare släpper det!

Sen blev det galopp- vi började med högern som faktiskt fungerade!!! Nästan inga skutt och flera bra fattningar och avbrott! Wow! :) Fungerade helt ok även i vänstern sen även om det inte blev så bra som vi kan. Men det är lite svårt att få till fattningarna för hon vet ju vad hon ska göra- hon vet att hon ska fatta galopp så då vill hon göra det och inte trava bra först för hon är för stressad för hon ska ju fatta galopp..... Söt är hon iaf! :) Bra jobb och nyttigt för mig att vara konsekvent, ha tålamod och lyckas tajma allt rätt, vilket jag fick beröm för att jag gjorde. :)

Sen var hon genom sig i kroppen och riktigt härlig att sitta på, hade dock behövt sporrarna då för hon behövde trampa på mer och lättaste sättet att få henne att göra det är ju sporren. :P Hon blir stressad av spö och skänkel betyder i hennes värld mest att gå på snabbare framåt, medans sporre betyder mer tramp. Haha, återigen- hon är söt! :) Jobbade sen med skänkelvikningar och lilla tjejen var sååååå duktig! Satte några i trav som var riktigt riktigt bra så sen red jag bara runt o njöt och jobbade med mig själv och försökte stoppa in bakbenen mer o mer ändå. Kände att jag behövde ta mig en längning och smög fram en som blev riktigt bra! Ahhh vilken härlig känsla det är!

Mejram skulle gå lektionen som var efteråt så jag gick med Lina när hon skrittade av Piri, hon sa att det var helt rätt att jag bytte till Mejram för det märktes verkligen med en gång att jag tyckte det var kul att rida igen! Och precis så är det! Halleluja! Ridglädjen är tillbaka! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback