gryyymt x2

I lördags var det dags för min premiärtur på Piri. Lena skulle vara med mig från start i princip men hann korta upp tyglarna och försöka lite själv, först kändes det helt ok, och sen blev det mer panikartat. :D Tack o lov kom Lena och räddade situationen! ;) Fick jobba en hel del i skritt först med att han skulle ta inner skänkel och även verkligen stretcha ut innersidan i bägge varven. Fick göra några halva framdelsvändningar, ffa i höger varv för att verkligen få igenom och det blev stadigt bättre. Gick över till trav som inte alls blev så katastrofdålig som jag förväntat mig utan jag hittade faktiskt knapparna någorlunda. Gick över till galopp efter inte alltför långt nötande i traven eftersom han är lättare i galoppen. Och ojojoj vad det lossnade! :D

Fick först hålla mig på volten och se till att han tog skänkeln ordentligt o verkligen svarade framåt, sen att växla mellan att be om mer och sen låta honom hitta tillbaka. Samtidigt som jag hela tiden fick vara noga med att nacken inte kröp upp på honom och att han inte släppte bettet. Fick sen samla ihop honom mer och ge mig ut på fyrkanten varvat med mindre volter och jag bara NJÖÖÖT!!!! Vilken häst!!! Gjorde bågen vi gjort tidigare helger längs långsidan vilket blev bra, fick ihop galoppen mer o mer och mitt leende blev större o större. Så säger Lena att jag ska göra 3 serpentiner i galoppen och det gick det med. Fick koncentrera mig själv bara och inte glömma att balancera honom och rida igenom allt trots att jag blir lite spänd när jag ska rida förvänd. Efter några försök fick vi dock till det och Piri fick pusta en stund. Så fort jag saktat av säger Lena "ja nä det är väl inget snack om saken!" och menade alltså att det får bli Piri och inte Dijon. Och ojojoj vad jag höll med! :)

Började sedan i trav med att få honom avspänd igen innan vi tog vänstergaloppen. Mycket svårare där eftersom jag skjuter ut en på yttersidan men vi fick ihop det tillslut där med och fick tillslut till serpentiner där också. Ahhh så härligt det var! Sen trav men krav på avspändhet igen och då fick jag även prova att sitta några steg här o där på honom för att börja känna in mig lite. Han blir gärna spänd så fort folk sätter sig på honom och nu ska han få lite mer protein för att få chans att bygga upp lite mer ryggmuskler. Alltså ska han inte heller sittas på så mycket nu ett tag framöver. Helt ok med mig dock. :P Men det gick ändå bra det lilla jag satt och han blev inte spänd av det heller så. :)

Helt suveränt underbart att få rida sådana pass! Han kändes heller inte för liten, i minsta laget ja, men inte FÖR liten! Svävade på små moln efteråt o Lena var riktigt riktigt nöjd också. Var tvungen att ringa Lina o berätta, även hon blev lite sprudlande glad! ;)


Idag skulle dock Piri tävla så jag skulle rida Dijon eller Farin, beroende på vem tjejen jag ska rida med nu ville ha. Dock hade jag tur, för Åsa hade ont i ryggen så jag fick rida Fia istället för Farinen. Gött mos! :) Jag fick kämpa lite först för Fia ville inte lyssna på yttertygeln, men efter lite envishet tyckte hon väl att jag var värdig trots allt och hon blev ruskigt fin.

Efter framridning fick jag kämpa på rejält med traven, dels bara att sitta vilket var omöjligt först men sen hittade jag mig bra och lyckades tom hålla still skänklarna bra mycket bättre än normalt! Hittade flytet och kunde både engagera och sitta ordentligt o ja, allt stämde helt enkelt! Hon var reglerbar och lyssnade på allt. Försökte göra några ökningar som enligt Lena blev helt ok, men jag satt mest som en gummiboll o skumpade pinsamt mycket... Det är VÄLDIGT mycket häst att studsa runt på i ökningar! :D Galoppen blev riktigt reglerbar den med och jag avslutade när det sa tjoff och hon sen gick som smör. Lena tyckte att det var vårt bästa pass hittills vilket var riktigt roligt. Trötta var vi dock bägge två efteråt. Det är inte konstigt att jag hade grym kondis och gick ner i vikt i våras. ;) Man glömmer så fort hur jobbigt det är att rida henne, för samtidigt är det så fantastiskt roligt! :D

GRYMT bra ridhelg helt enkelt! :)
Nu ska jag sova, eller först måste jag packa klart o klockan är redan alldeles för mycket... Hoppsan! Klassen ska till Skåne imorn på underbara studiebesök och boende på Falsterbo Kursgård. Ska bli såååå gött men bussen går 7:30- mindre gött! :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback