filmen

Så blev filmen äntligen färdigladdad! Tänka sig! :D

Börjar med den, för bilderna orkar jag inte riktigt med än.. ;)
Nu när jag var över i USA blev det mest ridning på Belle igen, skimmelstot jag blev så kär i i somras. Men så i söndags så tyckte T att Belle behövde en vilodag då hon gått så himla bra de senaste passen, och hon ville att jag skulle prova Jada. Javisst sa jag med ett påklistrat leende och en klump i magen. Sist jag red lektion på Jada gick det inget bra alls. Eller näst sista gången snarare. Det var 2005 när jag gjorde min hästskötarpraktik hos T. Det hade gått super med Jada men så en dag tröttnade hon på min oförmåga att ge korrekta hjälper för galoppfattning och skickade helt enkelt av mig. Hon är/var ett sto med rätt rejält stort ego och passade det inte henne så bockade hon helt enkelt, rätt rejält dessutom! Hon tog sats genom att gå upp med framdelen och ta fart därifrån så bakkärran blev som en katapult. Härligt!!! Jag satt kvar tills hon byttegalopp o vred sig så att jag inte hade någon häst att landa på längre... :D Jag vred till bäckenet rätt rejält och har kvar ett ärr på armbågen men vafan.. :P Resten av passet gick strålande, för då var jag förbannad. ;)

Nästa pass red jag för första gången med graman, så att hon inte kunde ta farten uppifrån med framdelen. Det gick också bra, men ingen högergalopp som var det svåra för oss. Så efter det har jag bara ridit ut på henne, och sist var nog ett par år sen. Ute är hon hur snäll som helst och det gick i alla gångarter men nervositeten satt kvar!

Innan jag var klar för uppsittning sa T att hon vet att jag inte har de bästa minnena från Jada men att hon lovade att den hästen inte finns kvar längre. Så det var ju bara att tro på henne. Upp i sadeln och problem med en gång nästan.... :D Vi kunde inte skritta utan att takta, eller jo men då blev det knappt skritt. Men det är ju därför man har tränare som har jobbat med hästen i snart 6 år, eller hur? Traven gick sedan mycket bättre och jag vart NÄSTAN lugn inför galoppen. Vi började med höger för att bli av med hjärnspökena, som dock inte ville ge med sig med en gång eftersom jag faktiskt inte fick till en fattning. Lyckades släppa det och bara få fram galoppen och sen var det ju nemas problemas. Ett helt grymt underbart pass på en fantastiskt rolig häst! Vi jobbade överlag med öppnor i både trav o galopp, även ett par slutor men annars mer att få mig att rida med mycket säte o mindre hand.

Dagen efter skulle jag rida Belle igen men Tamara ville att Jadas ägare skulle få upp ögonen för vilken fantastisk häst hon har, men att det kräver ridning för att få fram det, så vi red bägge två och bytte hästar efter framridningen. Jag började på Belle och hon på Jada. Belle var ljuvlig och det var såååå typsikt att pappa var o tankade bilen i ungefär hundra år längre än tänkt och missade att få kort på det. Jada sen gick inte lika bra, men det var för att vi höjde kraven. Samma jobb men med högre krav och så började vi med arbetspiruetter i galoppen. Som var sååååå svårt tills jag fick rätt vikten och schlopp sa det så vände hon runt på en 5öring. Haha. :D Sååå jäkla härlig häst som är sååå rolig att rida! Svårt att gå från Belle till henne så direkt, från gröngöling till rätt så välutbildad, hon blir ju pissed off när man rider henne som en gröngöling! ;D

Jag har bilder från samma pass, men det får komma sen. Här är filmen. Man ser rätt tydligt hur spänd jag är i fattningen. Sen när jag vänt runt hindret och rider ner mot staketet igen sluttar banan rätt mycket neråt, det syns inte men är rätt rejäl lutning. Jag tycker det är obehagligt att galoppera neråt på Belle för hon är så obalanserad, såpass mycket lutning är det! :S Och Jada tycker det är hennes rätt att pinna på neråt, och då ska man fånga upp henne med sätet, varpå hon försöker hänga i handen istället, och hon är ruuuuuuuskigt stark när hon vill, så då får man vara beredd o hålla emot där med, varpå hon blir sur o slänger med huvudet för att se om det hjälper.... Sen efter ett par gånger när hon märkt att hon inte har något för det hela galopperar hon snällt o lugnt ner.. :P

Filmen blev bra mycket bättre kvalitetsmässigt än jag trodde också! Woohoo! :D
Fast tyvärr är den ju för bred för bloggen, men jag orkar inte bry mig just nu... :P


Kommentarer
Postat av: Sara

Den går inte att starta för mig? invalid någonting står det? :-(

Postat av: Sara

Jooo, nu gick det! Vilken HÄRLIG häst!

2010-01-11 @ 21:24:05
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Postat av: lizan

Visst är hon! :D Vore inte fel att flytta dit en sväng o ge sig ut på lite tävlingar... Farligt att smida planer såhär..... :P

2010-01-11 @ 22:57:41
URL: http://lazertomte.blogg.se/
Postat av: Sara

Tja, jag vet ju vad jag hade gjort. Typ nästa höst eller så, när det bara är regn, rusk och bajs här hemma. ;-)

2010-01-11 @ 23:01:14
URL: http://frogstomp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback