Delfinen finns nu på Aftonbladet!

Nu vet jag ju inte om det var just mitt tips som ledde till inslaget, jag har inte fått något svar från dem som skulle tyda på det. Men ändå. När jag mailade dem fanns ingenting om händelsen, nu finns det ett TVinslag.

Inte för att jag är ett fan av Aftonbladet, men jag är ett fan av allt som visar på bristerna som finns i hållandet av dessa djur i fångenskap. Nog för att jag tycker att Richard O'Barry (som låg bakom the Cove) är ute på rätt hal is när han säger att det var ett självmordsförsök och tror mer på hans idé om stressat djur. Mats Amundin säger mycket bra, men självklart är han för hållandet av delfiner, med tanke på hans jobb med dem här i Europa (inte minst på Kolmården). Men det han säger om att bassängen är alldeles för liten för dem, ffa för den arten är ju alltid något. Samt att det verkligen tyder på att något är fel om delfiner hoppat ut innan och att deras lösning då var att lägga mjuka mattor utanför bassängen..... Men att bara bygga upp väggarna som är hans förslag är ju verkligen att behandla symtomet och inte orsaken, ungefär som att sätta krubbitarrem på en häst som börjar krubbita...

 

Delfinen var alltså av arten falsk späckhuggare, en av de största arterna inom delfinfamiljen. Honor blir i snitt 4,5m och hanar 5,3. De kan bli över 60 år gamla (enligt SeaWorld, så det kan mycket väl vara rejält i underkant, men det låter rätt så rimligt). Just den här individen var som man kunde höra i videon viltfångad, vilket är en otrolig stress för både den infångade individen och familjen den tas ifrån. Sen sätts den då i den här bassängen, som tom enligt Mats Amundin är på tok för liten. I det vilda lever de i djupa kustnära vatten. Bassänger i parker brukar sällan vara mer än några meter djupa...

 

Det är sorgligt att dessa djur får fångas in från det vilda, hållas i bassänger som är rent skadliga för dem och visas upp i shower som inte på något sätt informerar om arterna i sig.


Kommentarer
Postat av: Marie

Bra inlägg och väldigt intressant! :)

Postat av: Matilda

Det är tränset som fanns på ÖB förut fast med aachenrem från Glen Gordon. Just nu har de två likadana modeller på Skara Hsätsport, ett från Glen Gordon och ett från Dyon. :)

2010-07-17 @ 12:26:58
URL: http://showjumper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback