Hästkostnader i södra cali: del 2

Äntligen tänkte jag ta tag i del 2 i min lilla rapportering om vad det kostar med hästar och ridning här runtomkring där vi bor. Och den här gången är det ridningens tur att kosta!

Saker är såklart inte riktigt samma här som hemma i Sverige. Ridskolor finns såklart, men det är min uppfattning att det är ganska låg nivå på ridskolorna. Man lär sig rida hästen i alla gångarter men inte så mycket mer om man inte håller på med hoppning. Jag har ännu inte hittat en ridskola här som erbjuder dressyr, inte ens på lättklassnivå egentligen. Utan ridskolorna går främst ut på hunting, eventuellt hunter/jumping. Skillnaden är egentligen att i hunting så rider man inte, man åker häst och man ska inte rida utan låta hästen göra allt och så stilbedöms det och om det syns att man faktiskt rider får man avdrag. För att ge en något negativ bild av det hela. ;)

De flesta som sen blir "för bra" för ridskolorna köper antingen egen häst eller leasar en häst, på hel eller deltid. Oftast är det ridskolan eller tränaren som skaffar hästar som är lämpliga och så leasar de ut dem till sina elever. Vanligt medrytteri har jag inte hört så mycket om och verkar inte vara vanligt, dock finns det de som gör som de som står med min tränare gör- låter tränarens elever som inte har en egen häst rida lektioner på deras hästar. Och såvida man inte behöver en medryttare för att hästen måste gå oftare än man själv hinner med så finns det ingen anledning att skaffa en, eftersom det är få ställen som inte erbjuder fullservice i form av fodring och mockning.


Hur mycket ridskolorna tar verkar variera en del.
Om man INTE har egen häst går en privatlektion (oftast 30-45 min...) på mellan $60-100 (dvs runt 420- dryga 700kr). Och då kan jag väl påpeka att det inte är några fantastiska hästar man sitter på, utan de jag sett ser ut som de mindre fina ridskolehästarna hemma i Sverige gör, överlag.
Om man INTE har egen häst och rider grupplektion så varierar det inte lika mycket i pris, utan går på mellan $40-60 (ca 280- 420).
Många ridskolor erbjuder dock bara lektioner upp till ca 70cm om man inte har egen häst, så vill man hoppa högre och komma vidare så är det leasa eller köpa som gäller. Och eftersom de bara erbjuder hoppning så ja... :P

Många rider ju kvar på ridskolorna på leasehästar som erbjuds från ridskolan, eller är med på sina egna hästar på ridskolornas lektioner. Grupplektionerna kostar i regel ungefär samma, men privatlektionerna blir ca $20 billigare på de flesta ställen jag kikat på.

Så hur mycket kostar det att leasa en häst?
Ja det var svårt att säga. :) På ett ställe där vi var idag kostar dom bra hästarna ca $1000 (ca 7000kr) i månaden i leasekostnad, men då ingick stallhyra. Dessa hästar hoppar upp till typ 120, de som inte hoppar lika högt var tydligen billigare. Och om hästen blir halt så försöker man byta ut den snarast möjligt mot likvärdig häst. Om man ville deltidsleasa, 2 dagar i veckan, kostade det $350 i månaden. Det var inte helt tydligt om lektioner också ingick i priserna eller hur det var, men jag tror det. :P Om man leasar har man sin egna utrustning till hästen, sadel, träns, benskydd, schabrak, borstar, flugspray och allt vad det är man behöver.


Och då kommer vi till tränarna och vad de kostar. Och precis som hemma i Sverige varierar deras priser väldigt, ibland med erfarenhet och utbildning, ibland bara för att tränaren vill ta ett högre pris. :P De flesta erbjuder dock paket så att det blir billigare ju fler lektioner man binder upp sig för. De flesta erbjuder half eller full training vilket innebär träning för tränare, eller att tränare jobbar hästen 5-6 dagar i veckan om man har full training och ca hälften så många pass i half training. Ofta ingår full grooming i dessa varianter med rykt, hovkratsning, manvård, klippning, duschning osv. Sånt man själv aldrig skulle vilja bli av med! ;)

Full training inkl full grooming verkar ligga på runt $700-1000 (ca 4900- 7000kr) i månaden om man rider för normala tränare. ;) Dock ingår inte stallhyra i det, och vissa ställen erbjuder träningen utan grooming, och då blir det ca $150-200 billigare. Half training inkl grooming verkar kosta ca $500-750. Ett ställe i närheten erbjuder lite extra fint full training men det kostar $1800 i månaden, alltså ca 12600kr. Då ingår stallhyra, fodringar, mockning, full training och grooming, att hästen görs iordning åt en före och efter ridning (dvs rykt, sadling osv), och även om hästen behöver ges mediciner eller liknande.

Vill man inte ha någon full eller halv träning kan man rida per gång också såklart, med egen häst kostar en privatlektion (ofta ca 45 min) $45-80, eller ca 300-560kr. Har man inte egen häst går priserna upp $15-25. Det blir dock mycket billigare om man köper paket om flera lektioner och betalar i förskott. Då kan man tex få 4 träningar i månaden för $140 om man har egen häst, eller $180 på "skolhäst", det blir $35 (245kr) resp $45 (315kr) per lektion. Köper man istället 12 lektioner på en månad kan man få det för $350 om man har egen eller $450 på "skolhäst" ($29 resp $37,5 per lektion). De senaste siffrorna är min tränares, jag har dock märkt att hon ligger lite lägre än många andra, så normalt betalar man kanske lite mer.

Då har vi kommit till de lite större namnen. Min tränare rider för två olika tränare. En är fd tysk men amerikan sen ganska många år, han är reserv i amerikanska landslaget i dressyr och ganska överlägsen här i området på toppnivå. I Tyskland var han bland annat beridare hos Herbert Rehbein och åker till Tyskland regelbundet för att träna med tränare där. Vill man stå hos honom så krävs det i princip full training, eventuellt half... Min tränare var lite osäker på exakta priser och exakt vad som ingår, men ca $2000 i månaden för stallhyra och träning, dock ingick nog inte ALLT i det priset. Jag kan tycka att det är ett ganska bra pris om man jämför med vad andra ställen kostar och vad man faktiskt får för tränare här. Det är ju mer eller mindre världselit, även om han "bara" är reserv i laget. ;) Stallet är otroligt fint, har faktiskt GRÄShagar (bevattnade såklart) och det är 5 min skritt bort till nationalparken med ändlösa ridvägar. Vad han tar för enstaka träningar hade min tränare inte heller koll på, jag ska se om jag kan få reda på det.

Den andra tränaren min tränare rider för red i det amerikanska landslaget för många år sedan och har tagit OSmedalj och är FEIdomare. Hon är betydligt billigare än förra men där hade tränaren min ingen större koll på paketpriser. :) Vill man stå hos henne kostar det bara ca $400 och träningarna kostar $80 per gång.


Så vissa delar känns väldigt billiga, medans andra kanske är lite dyrare. Eller de är nog inte dyrare, bara att konceptet inte finns i Sverige. Det känns ju helt GALET att betala 14 000kr i MÅNADEN!!!!! för sin häst och ens träning, även om det innebär mycket träning för en landslagsryttare. Sen skulle jag nog inte VILJA ha full training, 3 träningar i veckan är asbra, men jag hade gärna fått rida själv inemellan också om jag nu hade en egen... Eller vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback