Det värmer i ens hästhjärta!

Dagen i stallet var som sagt en riktigt bra sådan. Det började redan när jag kom dit, Andy var redan där och hade tagit ut Jada och börjat göra iordning. Tamara var inte där än så jag tänkte gå bort och säga hej till Dreamy så länge, det är sällan jag får ordentliga pratstunder med henne nuförtiden, så varför inte passa på? På vägen dit går jag förbi Monets box, så jag kikar in för att säga hej. Hon står ute i solen i fållan som tillhör hennes box, tittar upp, ser mig, gnäggar högt och går fram till dörren. Och alla hästmänniskor vet hur det värmer i ens hjärta när hästarna gör så. :) Så hon fick lite pussar och pannkli innan jag gick vidare ner till Dreamy.

Gjorde sen iordning Monet, tog henne på lina en stund utan inspänningar bara för att känna sig lite fri, sen var tanken att T skulle sitta upp en sväng innan mig. Men Andy hade en crapdag och inget fungerade med Jada. Så T fick sitta upp på henne istället och Andy upp på Monet. Men det funkade inte heller då ryttaren hade knutit en rejäl knut på sig själv mentalt. Hon fick inte ens fram hästen i trav. Något som faktiskt inte är det minsta svårt... :P Så hon la ner och jag fick sitta upp. Skrittade först en stund för att hitta känslan, och började sen trava runt och hitta känslan där med. T jobbade Jada så det blev till att jobba själv och det fungerade bra tycker jag. När T var färdigriden fick jag börja ställa lite högre krav på mer engagemang från Monet. Det är svårt att hålla handen så stilla som hon vill, se till att hon aldrig skaffar sig glapp i tygeln, engagera bak så man får en stor trav och samtidigt balansera och se till att det inte går för fort. Det är mycket att tänka på på en stor häst som är väldigt känslig för minsta grej man ändrar. Men bra gick det och fin var hon!

Över till högergaloppen som är den svåra, jobb på volt och att hitta lagom engagemang och stöd där med. Fick tänka inner överskänkel till ytter fotled, vilket funkade bra med att få henne inramad och ihop. Vi körde några rakor också och hon var SÅ duktig, hon kan inte riktigt galoppera rakt fram mer än några steg, men nu gick det oehört bra för att vara hon. Avbrottet blev också ovanligt bra med en stor fin trav efteråt som faktiskt inte rann iväg. Sen lyckades vi tom med avsaktningen till skritt. WOW! Sen skulle vi skrittpausa och ta vänstern, men jag tyckte att vi skulle nöja oss när hon ändå vart SÅ duktig, för hon var TRÖTT, även mentalt. Vi har börjat hitta varann, jag och Monet, så det är bra att bli än mer kompisar och avsluta när allt känns superduper! Och på tisdag ska hon förhoppningsvis klippas, så då lär hon orka lite mer igen. Det har vart varmt igen nu och då är det inte kul med vinterpäls, även om man i Sverige knappt räknat hennes päls som vinterpäls... ;)

Efter en snabb sväng till mitt favvosmoothiehak blev det eftermiddagschill i solen. Världens Bästa Ponny fick vara lös på ridbanan medans en dam red lektion på Dreamy och Ts dotter hoppade Jada. Säkerhet? Jomenvisst... Vi höll i Ponny när det hoppades, och i övrigt hyser han stor respekt för stona, så vafan. Men här kom iaf del två i saker som värmer ens hästhjärta. Jag gick in på den stora ridbanan och gick o satte mig i stolarna. Ponny var låååångt bort på andra sidan då. T kom och satte sig. Ponny vänder sig om, tittar på oss och börjar trava rakt mot oss. Jag tänkte att han skulle säga hej till sin matte men nix, väl framme kommer han rakt fram till mig och lägger hela sitt huvud i min famn. Åh! Underbara lilla söta sak! :D

Visst är han så söt att man vill ha en egen?


Nämen! Där sitter ju ni, bäst jag springer bort o säger hej...






Sen blev det kanske lite väl närgånget...


Jag skulle kunna lägga upp en hel hög fler bilder, men jag nöjer mig med denna som avslutning

Kommentarer
Postat av: Erika

fina bilder :)

Postat av: san

tredje och sista bilden är super!

2010-10-30 @ 21:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback