En affärsidé eller två

Egentligen har jag inga affärsidéer alls. Bara några tankar. En är att köpa lite hästprylar som är billigare här än i Sverige, och sen sälja när jag är hemma igen, till ett lagom mellanpris. Inte mycket saker, inte starta någon större import och tro att jag ska tjäna storkovan. Utan bara bara lite småprylar sådär. Tänkte på det en gång när jag såg en flaska green spot remover som här kostar $12, till salu för flera hundralappar på en lite finare ridsportaffär. Och idag tänkte jag samma sak igen, när jag fick veta att Sprengers kandarstänger kan vara hela 800:- billigare här.

Min andra tanke är att jag ju vill ha en häst. Här finns massvis med billiga hästar. Så jag tänkte helt enkelt att jag borde köpa mig en billig en och sen förhoppningsvis sälja för lite mer när jag flyttar hem. Nu är jag dock inte så dum att jag tror att jag kan göra en vinst på det hela totalt sett med uppstallning och träningskostnader. Men jag är tämligen övertygad om att det skulle gå bra. Tänker bland annat på en häst jag red ett par år sen. Hank hette han och var ursöt. Nån kallblodskorsning av nåt slag, skimmel, och så namnet då- Hank! :D

Det var inga fel på Hank, han var bara oskolad. Han hade kostat mellan $1000-2000 men kunde efter ganska kort tid säljas för 10, om ägarn hade velat. En snäll och trevlig häst helt enkelt som bara behövde ridas av en någorlunda OK ryttare. Det finns så många här nämligen som köper häst utan att kunna rida alls typ. Så det är rätt lätt att verka duktig. :P Dessutom är det bara att säga att hästen ridits till av en svensk, så går priset upp. ;) ;) ;)


Nåja. Det lär inte bli så mycket av min hästköparvilja, även om min käre far inte var helt emot det. Tror dock stallhyran blir lite saftig. Så för att ta en paus i dagdrömmandet snor jag ännu en lista från
http://showjumper.blogg.se , som i sin tur snodde den från nån blogg som låg på förstasidan på blogg.se! :)

~ Hästarna ~
Första hästen du red var: Om man ska räkna red på riktigt så är det nog det lilla söta russet Julia, första ponnyn jag red på ridskolan. Annars kan jag tänka mig att det var Bob, min fasters stooora snälla dressyrhäst, jag satt framför henne en stund på en framridning en gång. :)
Hur gammal var du när du red för första gången: Om vi inte räknar när jag satt på Bob, så var jag nog 8 när jag ÄNTLIGEN började på ridskolan.
Hur många älsklingshästar har du haft: En hel hög såklart. Men om jag ska räkna de som betytt lite extra mycket, så är det Micke, Mascot, Fuzzy, Obelix, Bamse, Corro, Amanda, Herda, Mejram, Piri och Axious. En hel hög det med. :P

~ Utrustning ~
Hur många
ridbyxor har du:
Jag vet faktiskt inte, men här i USA har jag bara 3 par faktiskt för tillfället.
hjälmar har du: en här i USA, två hemma i Sverige. Borde dock köpa en ny här.
spön har du: i Sverige vet jag inte, något enstaka bara, här hade jag ett, men tror jag gav det till tränaren, har inte behövt ett eget.
ridvästar har du: om man menar en klädesväst så är det väl 2 rena västar och en jacka man kan ta av ärmarna på. Har bara använt en av dem mycket dock, i vintras. Den som är en jacka är ny, tog med den hit om det skulle bli kyligt nångång när man red, vilket inte har hänt än iaf. :)
ridskor har du: en liten hög hemma i Sverige, bara ett par här.
ridstövlar har du: var redig och gjorde mig av med de par jag hade men aldrig använde, så bara ett par!
grimmor har du: inte en enda, har ju ingen häst! :P
täcken har du: samma som ovan...

Vilken färg var dina första ridbyxor:
Tror de var mörk/marinblå, kanske svarta...
Vilka färger har dina nuvarande ridbyxor: Har alla möjliga färger, men de 3 jag har här går alla i beiget. Ett par helbeiga, ett par beige-brunrutiga och ett par andra rutiga med lite grönt-rosa i.

~ Vad har du gjort inom ridningen ~
Hoppat [ja]
Ridit dressyr [ja såklart! det är ju bäst]
Skänkelvikning/sidvärts [ja]
Galopperat [ja]
Piaff [ja, fast på läromästare som kan, eller provat att trampa lite med medhjälpare som håller takten åt hästen]
Passage [ja, men återigen på läromästare]
Töltat [jopps]
Badat med en häst [nja]
Ridit på egen hand [ja]
Testat voltige [nej]
Suttit på en häst som skenat [nja, ingen sken där hästen förblev okontaktbar nej]
Tappat kontrollen över hästen helt [njae]
Ramlat av [ja]
Bakdelsvändning [ja]
Framdelsvändning [ja]
Ridit dressyrprogram [ja]
Tävlat i hoppning [ja, fast bara ridskolemästerskap :) ]
Tävlat i dressyr [ja]
Tävlat i fälttävlan [nej! huga!!!]
Tävlat i någon annan kategori [eh... gills caprillitävling på ponnyridskolan? :) ]


Axious, absoluta favorithästen någonsin.. Hingst med mycket bestämda åsikter såklart.
23 år på bilden.

 

Och Westwind, världens bästa läromästare, fick prova seriebyten och piruetter på honom, trots att jag knappt kunde rida. Och så bjöd han självmant på både passage och piaff när han var uppspelt och glad. :) 27 år ung på bilden. :)


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag gillar din header väldigt mycket :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback