Dag 05 – Ett smycke, klocka eller accessoar som betyder mycket för mig

Smycket som nog betyder mest för mig är inget gammalt arvegods jag fått från min mormors mor, något fint jag fick från min döda farfar som jag aldrig lärde känna och är nog dessutom det billigaste smycket jag har.

Det är ett halsband jag köpte i Mombasa i Kenya när vi hade lite tid i old town där ett par gator är fulla av souvenirbutiker där allt var tokigt billigt. Jag kan säga att jag ångrar lite att jag inte köpte mer, men det var fortfarande halva resan kvar och man visste inte hur mycket man ville proppa ner i väskan riktigt än, eller vad för shopping som återstod..

Halsbanden kostade 50 shilling styck (dvs ca 5 kronor), så jag köpte ett gäng. Bland annat det här, som jag fastnade för så fort jag såg det. Det har blivit min favorit och det Kenyahalsbandet jag använder mest (jag har en hel hög olika). Det betyder mycket för mig av flera anledningar. Dels så påminner det mig om vad jag vill med mitt liv- göra någon typ av nytta inom bevarandebiologin. Något som aldrig låter mig glömma vad som är viktigt, enligt mig.

Den inte lika "djupa" men nog ännu viktigare betydelsen är dock att det helt enkelt är en påminnelse om hur underbart underbart det var där nere i Kenya. Speciellt andra halvan, som egentligen påbörjades där i Mombasa. Jag hade i stort sett blivit kvitt mina malaronebiverkningar och dagen efter var vi hos läkarn och fick lite vettig medicin så att vi kunde bli kvitt våra elaka besökare i magen. Resten av resan var ganska tuff, med tältning, värme och allt vad det var. Men också nog den bästa tiden i mitt liv. Flera av dagarna och upplevelserna som följde var verkligen de bästa av de bästa.

Inte den bästa bilden, men jag har inga bilder sen innan och orkar inte försöka få till bättre ljus...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback