Dag 09 – Min tro

Det här är ingen enkel rubrik känner jag, för min tro är inte så enkel som att jag är ateist, kristen eller något annat som skulle vara ganska enkelt att bara skriva och så var det solklart sen. Jag tror på en högre makt, men vad den högre makten är vet jag inte. Jag tror på karma, men vet inte när eller hur det går till. Jag tror på energier, men kan inte specificera närmare än så. Det jag vet är att jag hyser respekt för den högre makten.

Ibland vill jag tro på någon naturreligion, fastän jag inte har så mycket kunskap om någon av dem. Men det ligger mig nära till hans att känna att indianerna var något på spåret, dels eftersom jag härstammar från indianer på min mors sida, men kanske mest för att något så otroligt som naturen måste ha något annat inom sig än bara vetenskapens lagar.

Jag har sedan högstadiet tyckt att religion är väldigt intressant, det fortsatte på gymnasiet och efter studenten behövde man ju hitta på något så jag sökte grundkursen i religion på Göteborgs Universitet, som jag gick med en av mina bästa vänner. Där dog en del av mitt intresse dock, första 7,5hp var bibelkunskap, följt av lika många poäng kristendomens histora. Sen kom vi äntligen till världsreligionerna, trodde jag... Första föreläsningen började med ett släpigt och urtrist "Koranen är en viktig bok"... Där rann den sista entusiasmen ur mig tror jag. När jag några år senare skulle plugga i Santa Barbara fick jag tips om en kurs som hette "The gods and Godesses of India" och handlade alltså om hinduismen, med fokus på "gudarna". En otroligt bra professor och lika bra TAs väckte mitt intresse igen och både min professor och min TA uppskattade min medverkan på kursen- inte illa. :)

Jag tror, förutom att jag inte vet vad jag tror, att alla som tror på en högre makt egentligen tror på samma högre makt. Såsom många religioner faktiskt säger att det är. Jag tror inte på att det är religion i sig som skapar krig, utan maktgalna människor som vill ha något att skylla på. Jag tror inte att någon Gud anser att fundamentalism är det enda rätta, eller att fanatiker gör rätt. Jag tror att Gud älskar alla och skiter fullständigt i om man bär slöja, tror på Jesus, mediterar eller inte. Jag tror att religion är väldigt viktigt för väldigt många, att det fyller ett tomrum som är otroligt svårt att fylla med något annat. Att det ger en tröst i en värld och ett liv som kan vara alldeles för svårt att förstå sig på och finna mening i annars.

Något jag inte vet om jag tror, men som jag absolut hoppas på, är att de evigt gröna ängarna finns och att jag där får träffa alla mina älskade fyrbenta vänner igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback