En finfin hästhelg!

Vilken hästhelg jag haft!

I lördags fick jag prova Balsamico för första gången. En stor häst som tydligen skulle kräva mycket ben och ha en underbar galopp och vara världens kelgris. Kelgriseriet var verkligen sant, åh vilken mysgrabb. :) Sen det där med mycket ben vet jag inte om jag höll med om. Haha. Kanske var det ryttaren innan mig som varit väldigt konsekvent för med mig var han för det mesta väldigt lyhörd och jag behövde inte använda vad jag anser vara mycket ben. Galoppen var dock helt fabulös. Åh en sån going! Blev såklart mest att hitta rätt knappar och liksom finna min plats på honom. Det var en såndär häst som när man sitter upp känner man inte att man har någon naturlig plats att sitta på, men jag hittade den tillslut. ;) En väldigt trevlig häst var det i alla fall och på slutet hade jag honom i alla fall väldigt fin i vänstervarvet, i högern fattades det fortfarande lite. Nöjd var jag i alla fall. :)


Sen igår skulle jag äntligen få rida min finaste Piri igen. :)
Red fram själv och han blev riktigt fin ganska så snabbt. Vi började sen jobba med skritten faktiskt, något vi ofta glömmer och på honom tycker jag att skritten kan vara ganska svår. Jobbade med övergångar mellan samlad skritt och mellanskritt utan att tappa något på vägen. Sen jobbade vi med skritt-travövergångar och att hela tiden ha honom inramad, aktiv och avspänd. I högern blir han ju gärna lite spänd när man börjar kräva lite mer men vi kom igenom det väldigt bra. Så skoj! :)

Sen började strulet dock. Haha. Hans sadel var nyfixad, och det märktes ganska stor skillnad. Och plötsligt så vägrade lilla Pirihästen fatta höger galopp. Spelade ingen roll hur väl jag förberedde, han fattade bara vänster. Han är ju lite sned och lägger alltid sadeln lite snett, så nu när den var rak blev det kanske lite för bra. Så om jag överdrev med vikthjälperna så fick vi tillslut till det och vilken fabulös galopp det blev! Den var redan från första språng sådär härligt runt och underbar. Jobbade med lite tempoväxlingar och övergångar mellan samlad-arbets-mellangalopp och på varierande voltstorlek. När den samlade galoppen satt riktigt bra så gick vi in på serpentiner med förvänd och så längningar på långsidorna. Bitvis var han så fin att jag fick tårar i ögonen. ;) Sen blev hästen TAGGAD! :D Han är ju en supertrygg häst, men han blev så taggad att han började bli rädd för saker. Höll på att åka i backen när han tar ett JÄTTEskutt iväg när han såg sin egna bajshög på marken.. Hahaha.. Så söt han är! :D

Gjorde några galopp-haltövergångar som blev helt ok tillslut och gick sen över till vänstern. Där han också blev strålande fin och fortsatte sitt taggande med att vara rejält rädd för pallen ett par gånger. :D Samma jobb i vänstern och vi fick verkligen till en riktigt riktigt bra galopp och även ett bra enkelt byte till höger. Inte illa! ;) Traven han bjöd på sen var så fantastisk att jag blev tårögd igen. Wow vilken häst det är. Fick göra några längningar som blev riktigt fina och åh åh åh är allt jag har att säga! Kunde sen lägga ner honom helt utan problem och det blev verkligen tydligt att han verkligen var igenom både fysiskt och mentalt.

Just den mentala biten är så tydlig på honom. För han har låsningar, och han kan spjärna nåt så in i bänken, men när man kommer förbi dem så blir han som smör och hela hans uppsyn blir verkligen "aahhhhhhh va gött" och så vips verkar han tycka att det är så ROLIGT. Han är verkligen kul att jobba med. Så väldigt ambitiös och verkligen arbetsgladare än arbetsglad när man kommit igenom allt. Han tycker verkligen att de lite svårare sakerna är roliga.





När vi var klara var vi verkligen ett glatt gäng, elev, häst och instruktör. Vårt bästa pass nånsin utan tvekan. Jag är så lyckligt lottad som får chansen att sitta på den hästen. :) Tyvärr fick han senare ont i magen, hoppas att det släppte tillslut för han var iiiiinte glad där en stund. :(


Väl hemma från stallet möts jag av den helt underbart underbara nyheten att Roffe tagit EM-guld! På kvällen fick jag sen se det hela på Eurosport! WOW! Han är verkligen en ryttare att se upp till. Så himla skoj för honom att allt fick stämma nu i finalen. WOOHOO!!!!!! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback