En ko, mitt kungarike för en ko!

Igår fick vi äntligen åka ut till Vreta för att få en första introduktion till djuren vi kommer göra en del av vårat större projekt som vi gör i de två etologikurserna vi läser parallellt nu. Min grupp har som jag tidigare skrivit fått stereotypa beteenden på våran lott, något som jag tycker är jätteintressant. Stereotypierna gav oss även de uppbundna mjölkkorna de har på Vreta och då blir det framförallt att kika på tungrullning som är den stora stereotypin bland kor. Sen ska vi även kika på elefanterna på Kolmården, men det blir en senare grej. ;)

I alla fall så fick vi hänga lite med våra kor igår, lära känna våra studieobjekt och få fundera över vad vi ska göra och hur. Det kändes som en bra första kik på det hela och vi fick nog ganska bra koll på vad vi vill göra men det behövs fortfarande väldigt mycket tanke för att faktiskt komma fram till vad vi ska göra rent konkret. Men de stora dragen har vi fixade.

Det var helt underbart att stå där bland fantastiskt fina djur, som tyvärr då behöver stå uppbundna. Ett system jag inte håller med om och som jag själv inte anser borde vara OK rent djurskyddsmässigt. Men men. Vi ställde oss två och två vid varsin kortsida av längan och kikade en stund. Underbart nog så hamnade jag vid änden med de två väldigt sociala korna, som var väldigt intresserade av vad vi höll på med och ville både pussas och kela en hel del. När jag började i Skara var jag ganska rädd för kor, för jag kunde absolut ingenting om dem och kunde inte riktigt läsa dem. Det är dessutom väldigt stora djur med hårda huvuden och rejäla ben att sparka med. :P Att gå runt i en lösdrift kan jag fortfarande tycka är lite småläskigt, men inte lika läskigt som förr. ;) Kor är verkligen fantastiska djur och det ska bli riktigt kul att få hänga med dem under en veckas tid, trots att både hår och kläder luktar rejält med ko efteråt, duschen får helt enkelt användas flitigt och tvätthögen få växa lite. :)

Min underbart fina kompis

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh vad spännande. Fast jag är lite rädd för kor, träffade på en i mörkret på gödselstacken för ett drygt år sen, höll på att dö. Men det är bara för att jag inte kan läsa dem. De är ju jättefina!



Sv: Jaa, visst är hon såå bra! Äh, dumma länk :p får ändra på't när jag inte webbar med iphone :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback