Hästforskning

I etologikurserna vi läser nu har vi i 4 veckor haft gruppseminarier kring artiklar inom veckans tema. Vi väljer artiklar i grupp och har seminarierna i tvärgrupper och intressant är det såklart allt som oftast!

Den här veckan valde min grupp en studie gjord av en av världens främsta hästforskare- Andrew McLean, som hade som syfte att försöka förstå mer av hästars kognitiva förmågor. Det är en väldigt rolig studie, som jag hört massor om tidigare i min utbildning, om man ser till hur folk reagerar på den. :)

Hästarna misslyckas nämligen totalt i försöken och när man inte tänker efter så kan det vid första anblick verka som att man säger att hästarna helt enkelt är korkade. Och är det något vi hästfolk vet så är det att det är vääääldigt känsligt det där med hur ens häst är. :P

Försöket gick ut på att se om hästarna kunde komma ihåg vart det fanns mat. De leddes in i en testarena, där de hölls på en given plats. Framför dem fanns två foderstationer, varav vid den ena fanns det mat. En medhjälpare stod vid varje foderstation och den ena av dem hällde över havre i foderstationen så att hästen både såg och hörde det hela. Sen skiljde sig försöken åt i två behandlingar. I den ena så släpptes hästen omedelbart efter att havren hällts ner i hinken och fick välja vart den skulle gå, i den andra behandlingen så väntade man 10 sekunder tills man släppte hästen. Resultaten visade att när man släpper hästarna med en gång går de flesta hästarna oftast till rätt foderstation. Väntar man i 10 sekunder är det dock helt slumpmässigt vilken station de går till och har ingen aning om vilken station som skulle vara rätt.


Det här upprör alltså jäääätttteeeemånga hästägare, som tar det som en personlig förolämpning att hästar inte har denna kognitiva förmåga att i 10 sekunder komma ihåg vart det fanns käk.

Egentligen är det ganska självklart att de inte har denna förmåga, de är gräsätare, som går o käkar större delen av dygnet på stora ytor. De har evolutionärt sett aldrig behövt komma ihåg vart en specifik födokälla finns på det sättet. Att vissa predatorer verkar klara denna uppgiften är också helt självklart, de käkar något som rör sig och som de måste kunna jaga rätt på för att överleva.

Det viktiga med den här studien är dock att koppla det till hur vi håller våra hästar med allt vad det innebär, inklusive träning. Många hästmänniskor vill alldeles för ofta tillskriva hästar mycket "högre" kognitiva förmågor än de faktiskt har. Det är dock jätteviktigt att inte göra det om vi vill kunna ge hästarna en rättvis tillvaro och kanske framförallt rättvist arbete.

Jag vet inte om hela artikeln går att få tag i gratis utan tillgång till tidsskriften, men den heter iaf "Short-term spatial memory in the domestic horse".

Andrew McLean som utfört studien kommer till Skara om ett par veckor för en clinic. Jag kommer troligtvis inte kunna gå, men tänker verkligen försöka. Jag rekommenderar det verkligen. Vet inte om den här länken till fejjan funkar, men jag testar:
http://www.facebook.com/?ref=home#!/event.php?eid=210170399038040

Kommentarer
Postat av: Sara - En talanglös Dressyrryttares bekännelser

Åh vad intressant! För min oinvigda hjärna känns det dock som ett sådant testutfall innebär att det är mindre viktigt att försöka variera arbete och sysselsättning för kreaturen, men jag misstänker att det finns en annan aspekt som jag missar? :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback