istället för musik förvirring

åkte till skara idag för att försöka få lite ro. fungerade rätt bra de timmar som spenderades framför christoffers stora duk med transformers, eureka och punisher 1 + 2. men annars nä. jag blir bara än mer förvirrad. andra ser det som att jag inte tar chansen att leva, jag ser det som att börjar jag nu så avslutar jag leveriet. det är nu jag kan leva, när jag börjat där är det 5½ års slit som gäller. och efter det är jag både för gammal och har hållt på för länge för att leva runt. det är nu eller aldrig som gäller för att ha roligt och sen ge mig iväg ett tag innan jag pluggar master. men det är nu eller aldrig på att hoppa på utbildningen också. mer eller mindre.

sen blir jag bara så osäker på vad jag faktiskt vill göra. jag har alltid trott att det varit mitt stensäkra kort. det jag egentligen helst av allt vill göra. men så är det liksom inte. det finns fortfarande 100000000 saker jag vill göra. jag vill bli allt. jag vill forska, jag vill informera, jag vill debattera, jag vill förändra, jag vill hjälpa människor, jag vill hjälpa djur, jag vill jobba på kontor, jag vill jobba i det fria. pluggar jag 5½ år till nu så kommer jag ha pluggat på universitet i 8 år. sjukt länge för något man inte vet om man vill. eller det är klart jag vill, men mest av allt?

jag är inte så lite stressad över boendet heller. jag kan liksom inte ta ett litet rum på 10kvm med två marsvin, inte för att det finns så många rum där de tillåts ändå. och dessutom betala 4000:- för det. jag fixar inte att flytta in till en främling, hur mycket andra än må göra det så gör inte jag det. jag behöver ha mitt egna helt enkelt.

jag vill verkligen inte tacka nej. men jag vill verkligen inte tacka ja. och jag vet inte hur jag ska lösa det. att komma med de fina tankarna om att det är korkat att tacka nej, att ursäkterna bara är dåliga sådana för att slippa ta itu med en förändring, att jag bara kommer ångra mig om jag tackar nej osv osv gör enbart saken värre. jag vet redan allt det där och det bidrar enbart till att jag känner än mer press på mig att jag inte får göra det som känns rätt. att jag inte får ta mitt egna beslut om det hela utan att känna mig ännu sämre än jag redan anser mig vara. jag borde väl inte behöva skämmas över att inte vilja bli veterinär bara för att chansen ges? eller? jag hade ganska enkelt kommit in på en hel rad utbildningar som är svåra att komma in på som ger "högstatusjobb", men jag har aldrig behövt försvara mitt val att inte gå någon av dem. dessutom handlar det inte bara om att ta rätt beslut, det handlar om att överleva dagen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tänker fortsätta vara en jävla pain, för jag känner igen mig så SJUKT mycket i ditt sätt att hantera det här. Jag sov inte på en vecka innan jag började plugga igen, jag hade råångest, storgrät och var fullkomligt panikslagen. Än idag drabbas jag av det mest hela tiden. Är det detta jag vill, är det detta jag skall, är det detta jag behöver?



Den säkra vägen är Alltid lättare - iaf för mig. Helst skulle jag nog bara gå och lalla i ett kravlöst stall någonstans de dagar då världen är alldeles för stor och tuff för att hantera. Men, sparkas jag ut och landar på fötterna så växer iaf jag - och det är jag Övertygad om att du gör också.



DU är inte korkad, DU är inte kass, men ibland kan våra rädslor göra att vi tar korkade eller kassa beslut. Som mitt att strutsa ett helt år i skolan för att jag inte fixade några krav alls - det är rätt surt i efterhand. ;-) Precis som mina år då jag bara jobbade kravlöst i väntan på att ta tag i mitt liv - onödiga och bortslösade år som inte ledde någonvart alls, förutom till att jag blev äldre och mindre attraktiv på arbetsmarknaden.



Ibland är vi själva vår största fiende - det är mest det jag vill få dig att se. Och tro mig, jag vet PRECIS hur arg och kränkt jag blir när någon sagt det till mig de där gångerna då jag velat ge upp på förhand. ;-) Så var arg - det brukar leda till något konstruktivt till sist. Och inte bara till söndersparkade dörrar eller inslagna fönsterrutor - vilket det går ett gäng lite då och då. ;-)

Postat av: Marie

jag tycker att om du eftersom du mår så här dåligt över detta beslutet så kanske det inte är rätt (?) KANSKE. Jag menar du går en ASBRA utbildning och kommer att ha värsta möjligheterna efteråt och du är inte låst på nåt sätt, varken till vilket specifikt yrke, eller tom land. Om du går klart din utbildning du går nu så har du en rätt bra bas. Sen kan du ut och jobba lite med djur och få känna efter vad exakt du vill jobba med eller med vilken sorts djur. Eller något helt annat inom det fältet. Du kan ju även passa på att hjälpa till hos vetrinärer och se om det e nåt som du verkligen vill. Då kan du leka runt och leva livet lite och om du känner efter några år så kan du alltid plugga till vetrinär när du är äldre. det e bara att göra högskoleprovet varje år tills du får ett bra resultat. plus att då har du arbetslivserfarenhet som du kan lägga till och dessutom inom rätt i område. Det hade jag gjort i alla fall.

Det e inte alltid den stora drömmen som man haft när man va yngre som är det som kommer hända när man är äldre.. titta bara på mig. Jag hade aldrig trott att jag skulle hamna i usa.. men det va mina drömmar som ledde mig hit på ett sätt, inte för dom ser alls ut som dom gjorde innan, nu är jag dock mer nöjd med hur det blev än någonsin.

Bara för att du väljer bort det nu betyder inte att du behöver göra det för alltid. Du kanske mår bättre av att slutföra det du har börjat, alltså din nuvarande utbildning, och sen påbörja den nya senare i livet. Men om du väljer vetrinär så kommer det bli jättekul det med såklart. :D Oavsett det du väljer så kommer det bli jättebra. Det e ju inte som att du har pest eller kolera att välja mellan, även om det kanske känns som det just nu. Lycka till! Love ya!

2009-07-30 @ 04:12:52
URL: http://eiramin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback