Ekologiskt vs Konventionellt

När man går mitt program på min skola får man lära sig rätt mycket om hur livet ser ut för produktionsdjur. Och när man lever i dagens värld får man höra ganska mycket om hur åt helvete klimatet är. En rätt så naturlig följd av detta är att man försöker köpa varor där djuren haft det bra och försöker att vara lite klimatsmart. Ibland går det bra, ibland går det sämre.

Jag själv äter ju inte kött, men andra animaliska produkter. Jag köper bara ekologiska mjölkprodukter och ägg skulle jag ALDRIG i hela mitt liv köpa om det inte fanns KRAVmärkta (om jag inte köpte av någon vän med höns hemma förstås). Ost är jag sämre på, men skyller det på det väldigt dåliga utbudet av ekologisk ost.

Mina föräldrar däremot äter ju kött, så jag försöker få dem att köpa så mycket ekologiskt som möjligt. En gård här i närheten som är en bra gård har en köttbod, så jag försöker övertala dem att åka dit o handla kött istället, för att dessutom gynna den "snälla" bonden och inte ge en massa onödiga pengar till ICA. Däremot så är ICA Maxi här i Alingsås bra, för dom har en hylla med bara kött från den gården. MEN ÄNDÅ! ;)

När pappa kom hem och vi var o handlade påpekade jag att den turkiska yoghurten han älskar finns som ekologisk. Han köpte den såklart och tyckte att den var mycket godare än den vanliga men det kan ju vara inbillning eftersom han inte ätit den vanliga på länge. Men nu när mamma kom hem tog hon den vanliga yoghurten utan att tänka sig för. Och det roliga var att pappa märkte det direkt och sa att nejnejnej den kan vi inte köpa längre!!! Det måste vara ekoloooogiskt! ;) (Nåja, kanske inte riktigt så, men nästan). Sen gjorde vi ett smaktest på de tu, och tänka sig att den ekologiska VAR godare! Mycket godare faktiskt! :D

Så det står helt enkelt 1-0 till ekologiskt! ;)

Kommentarer
Postat av: Marie

Woohoo.. ekologiskt rules!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback