ett bra och ett missat

I lördags lyckades jag fjäska till mig en privatlektion. Eller snarare så fanns det en ledig tid som jag kunde hoppa in på. Har inte ridit privat på Piri sen första gången jag satt på honom och med mitt stundande riduppehåll så behövs det! Började rida fram och han kändes riktigt fin. Försökte fortsätta tänka på att inte bara jogga runt hur länge som helst utan att hela tiden kräva mer och mer så att jag inte nöjer mig med avspänd när han känns bra. Tyckte det fungerade bra och var väldigt nöjd så långt!

Lena kom in och höll med om att han var riktigt fin. Gick över till galopp och för att verkligen tvinga mig själv att ta igenom honom både framåt och bakåt så fick jag när han kändes loss börja tänka 5 fram och 5 tillbaka, och att det skulle vara TYDLIGT vilket jag gjorde. Fick jag inte önskad effekt så var det bara att skärpa till sig och överdriva så att det hände något! Och det är så bra med sånt, för man får fokusera ordentligt själv, hästen får något att fokusera på, man märker vad som är rätt, hästen blir loss och väldigt uppmärksam, mm mm. När jag fått igenom honom bra och allt stämde med form, framför skänkel, stöd på bettet osv osv så gick jag in på en 15metersvolt och samlade upp honom lite, men vara noga med framåtbjudningen. Och när det fungerade så var det dags att verkligen sätta prov på det hela och verkligen samla ihop honom i några steg- helst utan att han kryper upp med nacken och släpper stödet. Tog ett tag- han är ju inte så van vid det numera, var rätt längesen Lina slutade rida honom ändå och jag har inte jobbat så med honom än, men det lossande tillslut och han var sååå duktig! Vi tog några omgångar tills det gick relativt smärtfritt att både samla ihop men även att balansen fanns kvar när jag red fram igen.

Över till vänstergaloppen efter en skrittpaus och där är det svårare! Mer jobb att få fram det där lilla sista där allt stämde men tillslut så gick även det, även om det inte blev fullt lika bra som i högern. Gick sedan ut på fyrkanten och jobbade med spårningen på rakt spår vilket inte är det lättaste alla gånger men jobbet innan hade gjort sitt så det gick att hålla honom på plats. Så blev det in på en serpentin som fick en underlig start då traktorn fått stopp i ena hörnet, men tänka sig! Känslan var där! Allt stämde! Hela serpentinen i balans och kontroll! WOOHOO! Vilken liten häst han är! :D

Över till trav där allt skulle stämma igen men form, spårning, tryck bakifrån, stilla skänklar och allt vad det är. Han kändes riktigt fin men varför göra saker som känns bra när man kan ge sig på det svåra? En av Piris mindre starka sidor är halterna. Det är säkert stor del hjärnspöken hos ryttaren men ja.... Några mindre bra men den sista blev helt ok! Jag ska köra vidare med dem och ibland bara nöja mig med en bra halt och snabbt rida på framåt igen, och andra gånger verkligen se till att han står still tills jag säger till och inte bara låta honom tappa bjudningen och börja trampa runt. Efter det hann vi med några bakdelsvändningar också, han är så jäkla slingrig när han vill så det är inte helt lätt, ställning och böjning ska vara igenom men då skjuter han ut ytterbogen och tar man fatt den åker rumpan åt valfritt håll och får man koll på den har han slängt över en på yttersidan istället.... Men när jag lyckas få alla bitar på plats och är beredd på precis allt i själva vändningen också så blir det helt ok... ;)

Avslutade sen med lite lättridning där jag verkligen fick driva igenom alla låsningar i rygg och bakben. Jäklar vad vi fick trava på tills det släppte men vilken skillnad! Gjorde sedan ökningar i låg form på stora volter där han fick göra ordentliga ökningar med alla bitar på plats, något som sällan händer då han är en sann bensprattlare! Han älskar ju att öka men det är mest flash och inte så mycket rätt. ;) Han blev ruskigt fin även det sista och ojojojojojojojojojOJ vilken häst det är! Både jag och Lena var hemskt nöjda och det var verkligen ett höjdarpass! Lena var mycket nöjd med mig igen och sa även att det märks att jag fått rida högutbildade hästar också, vilket är väldigt bra nu när jag rider Piri. Kul att höra!

Peppad till tusen blev jag, tyvärr blev vädret så jävla kasst och vägarna var GLASHALA när jag föröskte åka till stallet till söndagens lektion = jag fick vända hem igen. SÅ JÄKLA TYPISKT! Hoppas på att kunna ta en till igenridning på fredag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback