galoppserpentiner och travökningar

Helgen med Piri har varit helt fantastisk måste jag säga. I fredags åkte jag ut ganska tidigt och var själv i ridhuset. Piri var piiiiggggg och jag insåg att jag inte ridit honom självständigt tillräckligt för att veta hur jag skulle få loss honom. I traven ville han bara flyta (eller snarare forsa) utåt när jag försökte böja o få igång inner bak... Jobbade med skänkelvikningar längs långsidorna a la Tora vilket fungerade bra men tog bara i skritt. Blev även mycket galopp eftersom han var så pigg och dessutom är ganska bra att få loss i galoppen. Tänkte på vad Lena sagt söndagen innan om att hela tiden variera tempo med små ökningar och minskningar och att se till att han hamnar framför skänkeln även i minskningarna. Red både på volt och fyrkant med en del ställa utåt, framförallt på långsidorna för att minska ökningstendenserna... :P

Efter ett tag var han väldigt mycket bättre och galoppen fungerade riktigt bra tyckte jag själv. Det resulterade ju även i att traven kändes rund, loss och igenom kroppen så jag avslutade där eftersom jag dels hade lite ont om tid, men även inte kände att jag hade så mycket mer att komma med. :D

På lördagen hade han gått riktigt bra på kursen han gick med på, vilket de tackade mig för- troligtvis oförtjänt! ;) Han var dock fin även för mig. Ville fortfarande flyta utåt dock... Ett nytt privatekipage i stallet red samtidigt och jag blev så förtjust i hästen så jag glömde rida lite, dessutom skottades spåret då hon skulle rida igenom ett program för Lena vilket jag tillät distrahera mig. Han kändes dock bättre än fredagen men mitt ofokus ledde ju inte till något fantastiskt. När programmet skulle ridas (kort bana) passade jag på att koncentrera mig och galoppera loss honom. Blev lite taggad och försökte tänka på min sits och att verkligen ta igenom honom. Fungerade suuuuper och ojojoj vad fin han blev! Blev några skritt-travövergångar med och sen när programmet var klart blev det skänkelvikningar på långsidorna i trav- som fungerade väl över förväntan, så jag provade några på ett ungefär som de är i LA:1 och även det fungerade över förtväntan! Woohoo! Avslutade då mycket nöjd. :) Underbara häst! :)

På söndagen fick jag återigen höra att Piri varit jättefin på kursen men jag vägrade gå med på att det var min förtjänst. Det är hans förtjänst för att han är bäst såklart! ;)

Red fram och fick hjälp med att få ordning på hans utflytande i volterna. Annars kändes han riktigt fin! Arbetet för dagen bestod av galoppjobb, fatta på en 15m volt vid A eller C, galoppera ner till E eller B och gå in på en till 15m volt och där sakta av, trava vidare, ny volt o fattning osv. Piri var lite väl taggad, på kursen hade de jobbat med galoppfattningar så han ville inte trava men vi fick ordning på det och galoppen kändes super. Återigen hela tiden jobb med små temposkillnader och att ha honom framför skänkel och att inte krypa ihop och in med näsan. Jag är tydligen bättre på att kräva jobb av honom i galoppen och jag insåg att jag nog är lite feg i traven för jag är rädd att förstöra avspändheten helt enkelt. 

Vi höll sedan galoppen och gick över till att göra en båge mot ex längs långsidan. Fungerade utan några som helst problem så tillslut fick jag istället göra 3 serpentiner. Första gången tappade jag galoppen direkt när vi kom in i den förvända bågen för jag blev ofokuserad. Men tänka sig att världens bästa häst minsann fattade förvänd direkt så vi kunde göra klart! :D Gjorde om det hela sen och det kändes härligt bra!

Bytte till andra varvet och samma jobb. Fick ta fram lite mer action i steget utan att han blev snabb eller drog in näsan och efter några färre bågar på slutet fick jag ta mina serpentiner igen. Som gick bra igen och en gång fick räcka. Hade koll hela vägen igenom kändes det som och balansen fanns där! Hurra! Såååå skoj att få göra något lite mer avancerat och att det dessutom fungerar. Ahhh vilken häst han är! :D

Trav sen som var ljuvlig och så ett par ökningar på diagonalen innan vi avslutade. ÄNTLIGEN skulle jag få prova ökningarna! Piris paradgren! Första gången lät jag honom med flit få lite för mycket utrymme att bestämma själv. VROOOOOOOOOOOOOOM sa det så fort vi vänt in på diagonalen. :D Fick ju sedan försöka fånga upp honom och få en mer kontrollerad ökning och då åkte rumpan lite in men vafan. Vilken känsla! :D Åt andra hållet bestämde jag lite mer och det var ett såntdär ovanligt tillfälle- jag kände att jag kunde rida hela ökningen! Woohoo!

Piri är så jäkla fantastiskt att det inte känns verkligt! WOW säger jag bara! Världens bästa häst! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback