motivationshöjare???

jag skulle ju alltså rida Lavendel i lördags. Vart lite smånervös faktiskt, och kände mig lite elak mot Mejram som stod o tittade på mig varje gång jag gick förbi. jag inbillade mig iaf att hon såg lite undrande ut! Lavendel är ju iaf jättetrevlig att ha o göra med så det började ju bra. Sen ut i ridhuset o så ska man komma upp på åbäket! :O och fy så konstigt det kändes! hon är ju helt gigantisk! :D liksom inte så att hon är superhög i manken (173 eller nåt sånt) men hon är LÅNG o sånt. mycket häst helt enkelt. skrittade på o kollade så att bromsen fungerade vilket den gjorde. tog tyglarna och kände att jaha, hur gör man när man rider? :D men fick loss det i skritten i bägge varv, men sen i traven bara i höger men då kom Anna tack o lov ner. Hon sa åt mig att på den hästen får man vara lite tuffare o säga åt henne att hallå lyssna och "bända loss" henne lite mer med handen. och när man väl gjort det så gick hon ju superfint och var jättelätt o fin i munnen o följde med överallt. men fyyyyfaaaaan vad jobbigt det vart! :D stooooor trav. haha. man blev ju anfådd bara av att rida lätt på henne. :D

Efter uppvärmningen skulle vi börja med lite sidvärts. men lavendel ville inte alls gå åt sidan, och framför allt inte böja sig samtidigt! fick ett spö men hon var ändå ack så upprörd! fick ändå till det litegranna i skritten lagom till att vi skulle göra det i trav. och ojojojojoj vilken upprörd häst det blev! protest protest protest o ville inte alls, men tillslut fick vi till det i bägge varv där med och oj så fin hon blev! sen dags för den stora prövningen- galopp!

Lavendel har en tendens att tycka att livet är skoj varpå hon kör upp huvudet, brölar som en ko och försöker sticka iväg. :D men tänk att det gick hur bra som helst! i vänstern var hon jättefin, vi kunde variera volt och fyrkant och behålla formen o ett väldigt lugnt tempo. lite 4taktig galopp men det blev också bättre. högern var svårare att få riktigt lugn men den var iaf rundare. travade av henne sen och ojoj vad fin hon blev, lugn och framme på bettet och vi kunde byta varv utan att slå sig ur formen. sen vart både jag o lavendel ganska trötta. :D

en helt fantastiskt rolig häst att rida, så jag var lite nervös över att jag inte alls skulle tycka att det var skoj att komma tillbaka till mejram på söndagen...

sen på söndagen var det dags för KM först, jag skulle inte vara med o tävla utan jag skulle skriva! :O var lite nervös först, tänk om jag förstör hela KMet? :D Men domarn var så trevlig så o gick igenom med mig innan o sa till om vart det går fort och inte osv så jag skulle kunna hänga med. Det hela gick ganska bra, var bara några enstaka gånger jag blev lite förvirrad! :D Fick sedan beröm från domaren om att jag helt klart var född skrivare! ;) hon var riktigt bra tycker jag, hon satt o verkligen "red" med i varje ritt och tyckte så synd om dom som fick missar och satt o tyckte "ååhhh kläm på liiiite till" osv. sen fick Charlotte stora problem med Nougat som blev nervös o istadig, så när hon skulle in på banan andra gången så hade han vart jättefin på framridningen men precis innan hennes ritt så fick han tuppjuck o charlotte tänkte skita i det hela. då säger domarn helt lugnt att såhär gör vi, vi startar dig o du rider så gott det går, får han panik över att gå in i något hörn så skit i det hörnet o så fortsätt efter hörnet bara, så ser vi hur det går! lätta bara och rid vidare åt något annat håll, och andas!
Charlotte red sitt program med bara ett par nervösa ryck från Nougats sida och Charlotte fick massor med beröm från domaren! En sån sjukt pedagogisk domare! :D Som dessutom tyckte så himla synd om Charlotte för Nougat är ju så jäääävla fin när han väl är fin.

iaf. tillslut tog den inte så superlånga dressyrtävlingen slut och jag kunde ge mig på mockning, borstning och ridning. mejram var på lite extra dåligt humör (kanske gav hon igen för lördagen? :D). Ut i ridhuset o börja rida. Skrittade ganska länge, hon var lite pigg o rätt vinglig o grejjer, men i traven blev hon snabbt fin i bägge varv. skulle ta lite galopp men då blev hon konstig. slängde sig in i den och började sura i vänstervarvet o sen i högern så blev det verkligen kasta sig in i det och var inte alls nöjd... blev som vanligt nervös över att hon har ont men försökte skaka av mig det. sen lite trav o sidvärts, som faktiskt blev riktigt bra för att vara henne!
sen galopp igen och åh så fin hon var! rund o fin, spårade bra och ändå ridbar! satt o bara njöööööt! anna kom in för att hålla sin privatlektion o jag var tvungen att ropa till henne att jag älskade att få sitta på min häst igen, o hon bara skrattade! :D
galoppjobbade vidare och kunde göra allt möjligt! mindre volter, större volter, raka spår, böjda spår, öka lite, ta tillbaka. hon var liiite överladdad och ville dra iväg lite men inte sådär "WAAAAAAAAA SLÄPP MIIIIIG" utan mer "åhhh kom igen nu nu köööör vi". jag satt bara o njöööööt o kände hur jag bara log från öra till öra. kom i höger galopp o kunde gå ut i hörnen o få till bra hörnpasseringar, sen tog vi diagonalen, ökade på o hon höll formen, samlade ihop till arbetsgalopp o hon behöll formen, saktade av till trav OCH HON BEHÖLL FORMEN!!!!! :D Så tittar jag upp på anna som sitter o ler o sa att det där hade jag fått riktigt bra poäng på om det vart tävling! o jag sken som en sol o berömde min prinsessa. :D Tog lite mer trav där jag tryckte på lite mer och hon tog i o var så jäkla fin! Gjorde lite övergångar skritt-trav-skritt-trav o hon höll formen hela tiden, även skritt-trav vilket hon har så himla svårt för! Hela passet så sööög hon verkligen på bettet, och hon var verkligen sååå fin i handen o låg väldigt jämt o bra på bettet o söööög sig fram. travade på o gjorde lite ökningar där med vilket också fungerade så himla bra, kunde liksom reglera det hela med att rida fram o ta tillbaka om det inte kändes bra o köra på om det var bra o sen ändå få tillbaka henne.
vi har haft lite problem med att hon itne är rund i formen utan bara sträcker ut, inte rundar kroppen tillräckligt, hade känslan av att hon var mycket rundare o precis så som vi vill ha henne, frågade anna och jag kände rätt! travade av o försökte ha lite mer tryck i henne där med o det fungerade bra. kunde sedan skritta av o känna mig så sjuuuuuuuuuuukt nöjd, o det kändes som att Mejram var riktigt nöjd hon med! hela passet (förutom den första galoppen) hade hon känts sådär ruskigt ambitiös och som att hon bara la ALLT på att få jobba! jag satt hela tiden o bara berömde o berömde, o kunde många gånger kika på anna o säga att jag älskar verkligen min häst!

sen när jag suttit av så pratade anna lite med mig om henne. hon vill att jag ska ha henne och det har tydligen under hösten varit lite tal om det. och då inte till det där överpriset. och om lilla stjärnan kan vara som hon var igår att rida, inte varje gång, men iaf någon gång i veckan, då kan jag säga att ALLT slit är värt det! och jag tror ju att hon skulle vara sån oftare om hon inte var ridskolehäst. för igår alltså. en sån jävla dröm! ALLA som rider borde få känna den känslan! en häst som bara jobbar på och vill vill vill men ändå väntar på dina signaler. verkligen att vara ETT med hästen! och om man då tänker på hur hon sett ut innan så ja. fyFAN vilket jävla SUPERJOBB jag gjort med den lilla donnan! ;D

önskar att sara kunde sett henne igår! ;)

men så gnager det ändå lite i mig.. tänk om det INTE blir bättre av att hon inte är ridskolehäst längre? tänk om hon fortsätter med att vara hysterisk andra dagen o nästa bara tråkig för att sen bara då o då låta denna fina sidan kika fram?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback