return of the hysterisk fraggel / galoppjobb

herrejisses. igår på lektionen var det inte skoj att sitta på mejram! hon var pigg som faaan och blev mer o mer hysterisk ju längre vi höll på. :P tex i serpentinerna, antingen gick hon emot skänkeln eller så fattade hon galopp. hon kunde heller inte gå rakt fram, och försökte man göra något blev det kortslutning hos henne... sen skulle vi öva på LC:1ans galopp, där man fattar på långsidan, går in på 2 varv på stora mittvolten o så ut. galoppera gick bra med däremellan var det mest blandade småskutt. hade nog behövt rulla på i ungefär en kvart kändes det som. :P

behöver jag säga att jag inte var helt nöjd med lektionen?
satt sen o kikade på kursen. en helt lugn mejram som travade på ganska sävligt. suck.

idag hade jag frukosten och utsläppet. sjukt jobbigt att gå upp men väl där är det såååå mysigt. förutom att kasper kom med en mus som han inte dödade utan bara lekte med.... :S fick även tid till att reda ut precis hela mejrams svans eftersom hästarna åt så långsamt. sen var det bara 5 som skulle ut, så det gick ju fort. hann pussas lite med chutney också, som tyvärr nu är utdömd. :(

fick lite publik när jag började mitt ridpass men tack o lov så blev mejram ganska fin ganska fort, inte alls så hysteriskt mycket energi, utan mer normalt extra pigg. men vi kunde trava på bra i högervarv o helt ok i vänster. trevligt! publiken försvann o jag tänkte jobba vidare med övergångarna men kom av mig för hon ville inte alls i vänstervarvet, så jag jobbade på att få loss det istället med lite volter o sånt. sen tog vi lite galopp, först i lätt sits o bara lät henne galoppera av sig, tog en ganska bra stund med både volt o fyrkant. sen lite skritt o sen riktigt galoppjobb, o hon var superfin (för att vara henne! :D ). var lugn o fick henne att spåra och då började även formen komma! skoj! tog sen lite sidvärtsjobb då hon återigen blev ganska hysterisk, vet inte riktigt varför men hon blev hemskt missnöjd först men sen bara *poff* så var hon jättefin. konstig häst!
sen var jag tvungen att länga lädrena, hamnade bara fel med dom korta men dom långa känns ju inte hundra heller, men tvingade mig och det blev nog bättre ändå! tog galoppjobb igen och hon var verkligen verkligen fin! gjorde bra fattningar och vi kunde variera raka spår o volt o även lite snett igenom med ökningar med helt ok uppfångningar o avbrott. sen började hon dock tjorva i högern, men bara i avsaktningen, hon gjorde något varpå jag satt till varpå hon blev arg, så att hon liksom i själva avbrottet gör en skjutaryggtvärnit. lite jobbigt. försökte istället få henne att sakta av själv bara, men det var inte så lätt, haha, hästen som folk inte får i galopp som bara rullar på och inte vill sluta. hon är så söt! :D men avbrottet blev inte helt bra ändå. o det skumma är att vi i början av passet fick en galopp som inte var meningen men när jag skulle bryta av den så samlade hon ihop sig som fan och gjorde ett bra avbrott!!! hon gör aldrig bra avbrott! och sen när jag vill få till det så nä. hu så jobbigt att inte vara bättre på att rida så att man vet vad man ska göra! :P
travade av henne och då var hon suuuuperfin! låg riktigt gott i handen och jag hade kunnat variera formen precis som jag velat! och det funkade ÄVEN i vänstervarvet! åhhh hon fick så mycket beröm då o hon var sååååå nöjd! :D

som belöning fick hon beta en stund efter en promenad ute! :)
min underbara lilla häst! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback