sadlarnas makt

i fredags höll jag på att missa hoppningen! eller inte riktigt, men nästan! kom på på torsdagen att det nog var hoppvecka, vilket det var! skoj! :D kom dit o börja pyssla med Farinen, som vanligt kunde han inte stå still, vilket är smått skitirriterande. :P
fick banskissen o tyckte att det såg lite för enkelt ut... 4 hinder på raken längs ena långsidan med två språng mellan varje.. hmmm....... sadlade o satt upp o började rida fram. hade lyckats ta en sadel jag inte ridit i innan och den var ruskigt obekväm! :S dessutom såg jag till att ha korta läder från början, vilket också är helskumt! :D Farin kändes iaf jättefin och vi lyckades spurta på ganska bra i galoppen också!

så började vi hoppa, och det var ju inte fullt så enkelt som man hade kunnat tro, utan vi skulle in mellan hinder o hoppa snett o få rätt galopp o sånt. först ett hinder i taget och Farin började med att i första galoppfattningen grymta till o försöka sticka iväg. haha. sååå söt! sen skulle vi galoppera längs väggen i höger varv, gå in på 3e hindret som skulle hoppas snett och över det byta till vänster galopp så att vi kunde runda det sista hindret o göra samma sak direkt åt andra hållet. första vändan blev pannkaka :D andra vändan lyckades vi med bytet på första men blev fel på andra, sen på 3e försöket fick vi till det helt perfekt! wee! :D

så skulle vi hoppa alla på raken, anna hade fått höja lite på vägen (efter att ALLA rivit samma hinder) så nu var det lite mer hinder av det hela och på sista vändan så hade hon höjt alla (inte alls högt, men så att dom hoppade lite mer). Fick till det bra! fina språng mitt över alla hinder med hälarna ner, rak anridning OCH rätt galopp efteråt! inte lika lätt som det låter för dressyrryttare som mig. ;)

Var ruuuuskigt nöjd med Farinen och det ÄR ju så skoj att hoppa! :D :D :D



Sen på lördagmorgon var det ju dressyr, och då hade Mejram fått en ny sadel! Efter att ha haft samma (dock omstoppad o lite olika paddar o sånt) heeeela tiden dom haft henne! var väldigt ovant och jag fick inte riktigt till stigläderslängden... vi jobbade lite mer med övergångar skritt-trav och jag fick inte till det alls från skritt-trav. frustrerande eftersom vi faktiskt lyckades i söndags! sen skulle vi göra galoppfattningar och då blir hon bara så flamsig. :P vi började iaf med höger- och inte ett enda byte eller bakutspark!!! :) var nöjd med lektionen men inte sådär 100% då jag inte fick helt o hållet koll i vänstervarvet. menmen!
fick beröm efter lektionen ändå av dom som skulle rida kurs, dom hade tydligen pratat om mig där uppe och att det såg så lugnt o fint ut. :o :D

sen söndag o nytt pass. provade med ett hål kortare läder för att försöka hitta mig tillrätta i sadeln och det kändes lite bättre! Mejram kändes ovanligt fin redan från början, bra i skritten och sen avslappnad redan från första steg i traven! helt otroligt! ;)
försökte tänka igen på att reglera med lättridningen och ändå få mer o mer tryck i henne, funkade rätt bra tycker jag! fick bra koll på vänstern också men så tänkte jag mer på det att verkligen ha med ytterbogen runt. Lena hade lektion för Lina men hann med att ge mig lite småtips då o då, alltid bra! :D Försökte efter en superfin framridning jobba med övergångar igen, gick dock inte mycket bättre än lördagen, vet inte vad jag gjorde för annat när jag red för Lena men men. Tror att jag jobbade på rätt, bara att det inte lossnade... Jobbade även med att försöka hitta rätt i traven med lite mer tryck och räknade faktiskt takten i huvudet vilket kändes som att det fungerade!
sen galopp, började med ett par varv i vänster för att ganska snabbt gå över på höger, och åh så härlig hon var! rullade på och sträckte tom ut halsen här o var! enda gången det kom tendenser till spänning var när jag ville sakta av, då sparkade hon lite en gång faktiskt, men vi kom igenom det med. kunde jobba varierat på volt o fyrkant o det var bara så kul! :D tog vänstern igen o försökte verkligen få med mig framdelen, hon går så gärna med rumpan innanför den jäveln! sen hade jag tänkt avsluta men hon var så ivrig så jag tog lite höger igen, sen verkade hon vara nöjd och travade på fint. blev lite mycket också då 3 till ekipage lyckades komma in, och då blir det lite förvirrat att hålla sig undan för den som tränar men ändå få plats bland 3 skrittande ekipage. :P
travade en stund och hon kändes finfin! öronen började hänga sådär sött och hon verkade väldigt nöjd! så jag kunde glatt avsluta passet och vara nöjd som fan!

dock så märkte jag ganska så omgående att AJJJ min rygg! på det där stället vid högra skuldran som gjorde så ont förut, som Kalle (osteopaten) fick loss det mesta på men som jag inte fick ont i mer. och som jag aldrig fått ont i av att rida Mejram.... så jag vet inte om det är den nya sadeln eller om det är att hon travar på mer nu... vilket som så är det inte bra. :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback