yttertygel aha-moment!

helg = häst som vanligt.
igår var det lektion, mejram kändes seg o när jag ville få fram henne så blev hon bara springig på ett dåligt sätt, så jag tänkte att jag provar o ladda upp henne genom att ha ett dressyrspö istället för mitt korta.. haha. vad hemsk jag känner mig! :D Det är inte alltid det fungerar som jag vill, men igår hade det precis önskad effekt! Hon blev laddad o lite sprallig men då kan man istället fånga upp henne och sen driva fram bjudning på bettet från det. Blev helt ok på framridningen! Inget wow men inte illa heller!

Sen skulle vi jobba med halter.. blääää... hon ville inte alls.. ska få henne att bjuda fram till bettet även i halten men hon vill ju inte det utan vill släppa allt o bara stå o titta på saker, o hon var INTE nöjd när jag faktiskt krävde av henne att hon skulle göra rätt... blev en massa steppande hit o dit men tillslut fick vi till det ganska bra! dock så blev hon ju stressad av det hela så efter det var hon lite svår! sen galopp på raka spår, fick till det ok och ett litet frö såddes i mitt huvud om hur det kan komma sig att hon numera går lättare att få bra i galoppen på rakt men inte på böjt spår... vi fick även till några avbrott från galopp-trav så jag var ganska nöjd på det stora hela! var kvar ganska länge sen o gick en promenad med en mycket irriterande lavendel som la sig till med humlefasoner = trycka in bogen i en och gå o knö o gärna trampa lite på ens hälsenor..... grrr.... jobbade lite med henne och oj vad hon tänkte o tuggade! haha hon är rätt söt faktiskt. :) sen hade jag ett ganska långt o givande samtal med lilla emma, hon är så underbar! hon o sandra är lite likadana, riktiga hästtjejer som man bara vill väl! :) fick även massa snälla ord sagda om mig och mejram och hur imponerade folk var över att jag alls gav mig ut på tävling med henne! var skoj att höra! :D

idag hade jag hagbyte, kom iväg lite sent men det var ingen fara med det. fick lite hjälp så det gick fort och smärtfritt att få in alla odjuren. kikade lite på en privatlektion som var såndär man hade velat se hela. hästen visade sååå himla tydligt vad som var rätt och fel, när ryttaren kom åt och när han bara gick emot osv, men det hann jag ju inte göra men det lilla jag fick se var väldigt givande! fixa iordning mejram o ut till ridhuset.

hon var superfin redan från början, framåt och vaken och jag kunde fokusera lite mer på att få lite tryck o ha henne på yttertygeln. vet inte om jag lyckades men det kändes ändå bra. sen bestämde jag mig för att köra lite sidvärts och sen se om jag kunde jobba igenom galoppen. så när vi kom till galoppen kändes det bara helt värdelöst. provade lite olika saker men inget fungerade, så gick jag ut på rakt spår igen och kände hur det fungerade. så jag gjorde det som egentligen är självklart, in på volt men hålla henne rak. och tänka sig att det fungerade. :P hon blev MYCKET bättre, i högern lossnade det inte helt (men hon bytte iaf inte en enda gång) men i vänstern lossnade hon ganska bra. och efter jag haft henne helt rak/utåtställd kunde jag därifrån hålla kvar på yttern men börja trycka igenom lite böjning så smått. något som verkligen visade att det gav resultat var att galoppen faktiskt blev rundare och 3taktig istället för hennes markbundna 4takt som hon kör med annars... och det är ju så logiskt, förvänd galopp är ju väldigt lösgörande, och galopp med utåtställning blir ju som förvänd...

gick över till trav igen och OJ vilken häst hon blev! inte det bästa vi kan men nära nog! heeelt jämn i sidorna och ett superhärligt sug på bettet! lite för hastig takt men jag kunde ändå samla ihop power i den så jag orkade inte bråka om det utan satt o njöt istället! red mest bara runt o njöt av känslan, lite tempoväxlingar, mycket varvbyten, lite sidvärts, rakt-volt-rakt osv. ville aldrig lägga av! pressade på en stund för att stärka oss bägge och sen när jag skulle avsluta så satt hela känslan kvar o hon var sååååå fin! såå luftig härlig trav! hon är så fantastisk när hon är sån!!!!

Åsa Z kom in när vi precis slutat med galoppen och stannade i dörren när hon såg oss och blev sen tittandes medans hon o Lasse började skritta. Fick mycket fina ord från henne med, hon hade aldrig sett Mejram så fin och blev lite paff! :D Och då var det ju ändå inte det bästa vi gjort, så jag blev stolt som en tupp o jag tror att Mejram sööög i sig berömmet hon med! :) Hela sista kvarten satt jag bara o berömde henne ändå, o hon äääälskar ju beröm så! :D Så kul när folk faktiskt får se hur fin hon är, och så kul att kunna ändra folks uppfattning om skruttan o så dom får se varför jag kämpar med henne! :)

Berättade sedan för Lena om min aha-upplevelse med yttertygeln varpå hon nog mest tyckte ÄNTLIGEN såsom hon tjatat om den det senaste! :D hon skrämde tom mejram genom att jubla lite åt det hela på läktaren! :D Ahhh vad det är HÄRLIGT att rida ibland!!!!!!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback