traggla sig ur det

förra helgen var en tuff ridhelg. lasse var konstig o svår på fredagen, det löste sig dock på slutet då han kändes jättefin. på lördagen var det samma visa, då hade vi dessutom sällskap av två nybörjare som red privatlektion vilket gjorde det hela lite knepigt. den som kan styra får ju faktiskt lämna företräde! :P

det jobbiga var att han var tvär på ett annorlunda vis som jag inte kände igen. kunde inte sätta fingret på det och visste inte hur jag skulle lösa det. och då när man dessutom var lite distraherad så är det ju inte så konstigt att vi inte red våra livs bästa pass. :P men samma sak på lördagen iaf, att jag fick honom att lossna det allra sista. minns inte riktigt vad jag försökte jobba med någon av dagarna. minnet är sjukt bra men kort ibland.

söndagen var det bara skönt att få rida lektion. framridningen var väl helt ok men sen var det KATASTROF! jag var dessutom supertrött efter att ha varit i stallet sen 7:30 (vi börjar 18:00) för tävlingsfunk och sen rida lavvan (som dagen i ära faktiskt drogades.. jag var FÖR trött...) så det gjorde ju inte saken bättre. men det var iaf total katastrof. skulle rida serpentiner och det var som att jag aldrig ridit hästen förr.. började tillslut göra JÄTTEMÅNGA halter och övergångar varpå det började lossna lite lätt. sen skulle vi ta galopp med 15metersvolter och ääääääntligen lossnade han! dock kom nästa ahaaaaaamoment.. han är ju mästare på att skjuta ut högerbogen så i vänstervarvet måste jag alltid vara så himla försiktig och aldrig släppa ut den där bogen.. men nu när vi kommit vidare och jag faktiskt får igång honom och att han spårar så måste jag ju böja honom sen. så när jag släppte efter på yttern där på volten och böjde honom så vips hade jag en häst som blev riktigt rund och bar sig själv. tänka sig! ;)

jag och lena var riktigt nöjda med att jag lyckats reda ut honom iaf. för efter galoppen fungerade såklart traven också. hehe.. ett sånt mirakel! ;)

nu i helgen red jag bara i fredags eftersom det var fullt ös här i skara sen. lena hade hört av sig o sagt att han inte var kul att rida i tisdags men att det sen gått bra på träningen på onsdagen och gav mig lite tips om att jag måste få igång honom och böjt honom, att börja med galoppen o där växla mellan balansering o aktivering tills han lossnade. motiverad till tusen hoppar jag upp på hästen o börjar rida. tog några varv i trav först och tänka sig att han redan då kändes fin. red med ländtäcke eftersom vi tror att han kanske är lite köldkänslig nu vilket gjorde det svårt att peta med spöt en gång per varv... :P men det blev rätt bra ändå! traven blev väl inget revolutionerande men det kändes ändå helt ok. i galoppen kunde jag vara lätt i handen och variera tempot med säte o skänkel så även om han kunde blivit mer igång så får jag helt klart vara nöjd med tanke på förutsättningarna också! pratade med lena sen som tyckte samma sak, det har ju gått så himla mycket framåt att nu måste vi hitta varandra här och jag måste veta hur mycket jag kan kräva av både honom o mig. hon ringde igår sen efter hon ridit eftersom jag inte var där och var väldigt nöjd med hur han kändes, och han är INTE kul att rida när han inte ridits igenom så jag gjorde nog ett bra jobb! woohoo!


men fastän det är så jävla skoj med lasse så drömmer jag om mer lättridna hästar! ;)
men jag härdar ut och fokuserar på vilken fantastisk ryttare jag kommer bli av det! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback