Tävlingsdebuten

Här kommer äntligen min rapport från tävlingsdebuten på Fina Fifi! ;) Första klassen var LB:0 och andra LB:1.

Jag fick liiite sovmorgon jämfört med andra tävlingar tack vare ganska sen start. När jag kom till stallet var dock min supergrymma hästägare och hästskötare för dagen redan på plats o hade börjat fixa o dona lite. Helt amazing!!! Hade gott om tid på mig att packa ihop allt och rulla ihop Fias flätor. Det mesta var ju gjort kvällen innan och det var skönt att inte behöva stressa. Åsa gjorde ändå det mesta kändes det som... :P Vi åkte iväg och jag mådde lite lagom illa sådär... Kom till tävlingsplatsen och jag ville mest åka hem igen när vi gick upp för att anmäla mig... :D Kunde sedan chilla en stund, se på några ritter och försöka andas bort nervositeten. Var väldigt tacksam över att se att framridningsbanan var stoooor! Gott om plats! Fia var duktig och stod ganska stilla på transporten, något hon inte alltid gör...

Vi bestämde att 45 min med framskrittning var ganska lagom som framridning till första klassen, Åsa gick runt med henne en stund innan också så att hon fick se allt. Satt upp och var sååå glad över att sitta på en tävlingsvan häst som kunde ta hand om mig! ;) I skritten kändes hon fin, men det gör hon alltid. Första travstegen var SPÄNDA men det tog inte lång stund innan hon blev helt otroligt underbart underbar att rida! ALL nervositet försvann och jag bara njöööt av att sitta på en så fin häst! Lena var väldigt nöjd och det var bara detaljer hon behövde hjälpa oss med. Tog galopp ganska tidigt, började med högern och dessutom från skritt- och det var otroligt nog den bästa jävla galopp jag någonsin suttit på!!!!! Saktade av sen, tittade på Lena och sa att bara det var värt hela resan. Hon höll med! ;) Tyvärr blev det ju så att eftersom hon var så otroligt fin så blev framridningen för lång. Jag är ju dessutom inte tävlingsvan så min ork försvinner MYCKET fortare än den gör hemma. Blev iaf tillslut våran tur och jag fick hjälp in på banan av Åsa för att slippa stressa upp mig över att hästfan inte vill gå in! ;)

Väl inne var hon lite spänd igen, men vi tog oss förbi domare och långsidor. Såg att dom inte stängde porten till ridhuset helt och funderade på att be dom göra det, men tänkte skitsamma... Något jag fick ångra!!! Kändes som en hel evighet tills jag fick startsignal och jag hade hunnit bli nervös igen. Men när signalen kom försvann nerverna och vi började programmet bra tyckte jag själv. Kändes inte helt hundra- främst att hon var matt och att jag inte hann med allt jag ville hinna med (såsom halvhalter, bra hörnpasseringar, riktigt snygga övergångar osv.. ;) ). Den ostängda porten gav oss lite problem, travlängningen på den långsidan blev pannkaka för hon ville mest springa åt sidan, vilket även förstörde halten efteråt. I den fria skritten skrittade vi rakt mot porten så hon kikade på den o tappade koncentration. Sen i galoppökningen som var på den långsidan så ville hon bara stanna för hon såg något där, så jag fick kämpa bara för att hålla henne i galopp. Men men, shit happens! Var ändå väldigt nöjd vilket även Lena och tävlingskompisen Lina var. Åsa hade blivit så nervös att hon knappt vågade titta på ritten! :D

När jag fick protokollet sedan var jag väldigt nöjd! 62,8%! 6or o 7or rakt igenom förutom 3 5or på travlängningen, halten efter det och galoppökningen. Inte så jävla illa! Och det var våran första start och det kändes dessutom matt och att det var MYCKET jag hade kunnat göra bättre med mer rutin!!! 7a på korrektheten vilket kändes bra eftersom jag ändå vet att jag kan göra det bättre! ;) Låg länge på placering men 3e ryttaren från slutet petade ner mig- hemskt irriterande! Vet inte om någon av de andra två sista ryttarna petade mig ytterligare, resultaten är inte ute än, men men... var 27 starter och jag blev iaf topp 10! :)

Fick sedan vila lite inför nästa start. Dricka yoghurt o sportdryck och försöka ladda om. Bestämde oss för en mycket kort framridning, startade som nr 4 och hoppade upp när klassen startade. Vilket var alldeles lagom! Fia var återigen SUPERFIN på framridningen och en ren fröjd att rida! Jag kunde sitta där och känna mig rätt ball som red något så fint! ;) Hade haft lite kavajproblem då en knapp gått sönder när jag skulle ta av den efter första klassen men Lena kom med idén om att sätta barbellen jag har i min industrial genom knappsömmen och sätta tvärs över knapphålet- fungerade utmärkt! Gäller att vara lite uppfinningsrik när allt inte blir som man tänkt! ;)

In på banan och möttes av att skrivaren log världens största leende mot mig, haha. Var trevligt för den lilla lilla nervositet som försökte bryta sig fram försvann. Dock var det svårt att vara riktigt taggad, det var varmt i ridhuset så jag blev rätt matt. Men det var skönt att bara vara matt och inte paralyserad av nerver som jag blir annars! :D Första halten blev kass, hon stod inte still och det blev ett missförstånd i igångsättningen. Sen kändes traven bra, hade velat ha mer tryck men det är ju något vi jobbar på och något som vi inte riktigt lyckas med utan att få göra rätt övningar osv. Mellantraven blev dock inget vidare... Galoppen sen så kände jag att första volten blev bra men sen tappade jag henne helt och orkade inte rida. Hon slog om i bägge mellangalopper men domaren missade tack o lov den första, som dock var tydligast. hmmm... I andra var det tydligen väldigt nära att jag lyckades bryta av innan hon bytt, men fick istället en 4a på galoppen pga bytet och sen 5a på avbrottet till trav.. Attans! Uppridningen blev katastrofal tyckte jag själv, hon ville göra halt redan vid X så jag fick verkligen klämma fram henne det sista men det såg tydligen inte lika illa ut som det kändes.... :D

Var nöjd även med det med tanke på min orutin och Lena och Åsa (som vågat titta den här gången) var även de nöjda. Fick mitt protokoll och kände att 59,3 ändå var helt ok! Lena blev lite besviken och tyckte att det var snålt, min ritt var likvärdig Linas, och hon hade fått 63, men det är ju så det är! Två 4or- första halten och omslaget i mellangaloppen. Tre 5or- mellantraven, serpentinen efter (skulle vara noga med halvhalt där men så blev det missförstånd istället....) och så avbrottet från den omslagade galoppen. Annars 6or och 7or och väldigt trevlig kritik på allmänna intryck. Domaren satte huvudet på spiken med att jag behöver aktivera henne mer, men att Fia var en härlig häst och lyckas jag aktivera så kommer poängen bli högre. Återigen 7a på korrektheten, något jag diggar! ;)

Jättekul var även att vi fick riktigt bra poäng och kritik på galoppen. Som vi jobbat med galoppen! Både "bra tretakt" i högern (!!!!!) och fin bärighet och stadigt. Det var verkligen ett kvitto för att det lönar sig att kämpa på med saker som är svårt! :)

Fia fick äta gräs en stund innan vi begav oss hemåt, mycket nöjda och glada. Det var KUL att tävla, och jag njöt av det redan innan jag var färdig för dagen! ;) Jag fick lite rutin och jag fick ha roligt med hästägare, ridlärare och tävlingskompis. Jag har mobilfilmer från ritterna, och uppställda kort på oss från efter ritterna, men allt ligger i mobilen och min usbsladd ligger kvar i alingsås... så det får bli en annan gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback