kommer det någon dom?

lasse är hos vet igen nu. sitter o väntar på vad dom säger.
tydligen har utdömning tagits upp som alternativ. agrias veterinär sätter press på att hitta något också. så ja. det är bara att vänta o se.

samtidigt har jag så SJUKT dåligt samvete.
för det är helt jävla självklart att jag inte vill annat än att lasse ska vara frisk. men för att han ska kunna bli frisk måste dom hitta något fel så att dom kan behandla något. för det är så fruktansvärt tydligt ATT det är något som är fel.

nu i helgen har jag ridit lavvan fre-lör o så Fia igen igår på lektionen. lavvan gick rätt bra i fredags, var lite stressad först över att det stod hinder framme men hon fattade att hon inte fick hoppa ganska snart o blev då fin. i lördags var hon pigg som satan och saker fungerade inte superbra. o det är SÅ svårt när man inte vet hur man löser just den hästen. jag har ju ingen aning! men jag provade att bara galoppera och då lossnade hon faktiskt! hon blir SÅ himla fin när hon slappnar av så att man kommer till drivning i galoppen! underbart! efter det var även traven finfin! kul för hon är sååå mycket känsligare än man tror, så man kan jobba med sig själv och att bara ge små små signaler med sätet och känna hur hon lyssnar! härligt! hade henne väldigt lätt i handen också vilket inte är det lättaste med henne alltid, bara ett mjukt jämnt stöd. skönt! kändes inte som att man gjorde någon skada iaf, även om jag nog inte gjorde dödsmycket nytta heller! fast hon var jättefin för T på söndagen så kanske gjorde jag nytta ändå! :)

gårdagens lektion på Fia var outstanding! Åsa hade tränat på söndagen så jag fick mycket gratis tack vare det! hon var superfin på framridningen, MYCKET lättare att hålla näsan framme o nacken uppe. behövde inte alls kämpa lika mycket för att få henne dit! Jobbade mycket mycket mycket med tempoväxlingar och även övergångar för att få igång bakbenen. blev riktigt bra!
sen jobbade vi med skänkelvikningar längs långsidorna, och när dom fungerade skulle vi fatta galopp ur dem. vi gick något steg innanför o hade rumpan ut mot väggen, sen när man fattade så fattade man framåt ut från skänkelvikningen, snett över ridbanan alltså. för att få bra skänkelvikningar behöver man ju ha koll på ytterbogen, och har man koll på ytterbogen så får man bra fattningar- voila! ;)

var riktigt roligt jobb o fia var superduktig! o hon som har svårt för galoppen blev SUPERFIN! oj vad duktig hon var! lite svårt i högervarvet för jag fastnade lite fel i sadeln o kunde inte hålla om med vänsterskänkeln ordentligt, men det blev ändå bra! i skänkelvikningarna fick jag jobba på att hålla igång bakbenen utan att falla framåt på bogarna. i galoppen jobb med att balansera henne mer, bara något steg i taget, för att jobba på styrkan där.

sen fick jag jobba vidare med traven, att reglera den med bara sätet. jag sitter gärna lite väl tungt ibland, och hamnar gärna bakom lodlinjen både när jag ska balansera och när jag ska trycka på. ojojojojojojOJ vad fin hon blev! jättelätt att reglera och det krävdes inte alls mycket! så himla skoj!

och nu kommer nästa del av problemet med dåligt samvete... det är så jävla SKOJ att rida Fia! Hon är så otroligt ambitiös och samarbetsvillig! Lite av mejramkänslan. hon VILL göra rätt och VILL göra det man ber om. då inser man att 90% av allt man gör när man sitter på lasse är att försöka få honom att inte motarbeta allt man ber om. det är hela tiden en kamp om att få honom på ens sida. frågan är hur länge man orkar kämpa? när man aldrig får något positivt tillbaka? visst, jag lär mig MASSOR, men samtidigt känns det som att det finns roligare saker att lära sig än hur man övertalar en häst att inte vara motvillig till arbete. alltså känner jag mig skitbesviken över att inte få fortsätta rida fia. samtidigt som jag kommer bli förkrossad om lasse inte blir bra. härligt dilemma och samvetsångest!

samtidigt kanske man kan hoppas att hans motvillighet beror på hans kropp och att om man hittar felet där och kan behandla, så kanske han blir lättare att rida.

jaja.. vi får se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback