alldeles för mycket häst!

jag har sällan tyckt att det blivit för mycket häst. någon gång när det blev för mycket utsläpp och tidiga morgnar i västergård. någon gång när jag ridit och packat hö i pissregn och sedan blivit omkullknuffad i hästskit/lervälling av vintset hos tekla. men annars, för mycket häst? nej aldrig! nu är jag lite där igen. fast jag har bestämt mig för att inte stressa över att jag inte fått något jullov. jag tänker åka på min skidresa och ta min andningspaus då. resten får ju bara lösa sig!

jag började min julridning med att rida Salmiak, något jag inte gjort sedan min första termin på K, våren 2005. och då var det dessutom bara ett pass! det blev ett tufft pass, maken på att gå emot skänkeln har jag aldrig vart med om! :D verkligen KNÖ allt vad han har när man försökte böja honom runt innern. haha. och när man försökte mer så knödde han mer o skruvade ihop sig och blev sur. tills han gav med sig såklart! :D krävdes en jävla massa ben men han kändes ändå överlag trevlig. skönt att kunna sitta på en häst i traven också o bara gneta på. :) sista 10 minutrarna var han dock rätt så ljuvlig då han lossnat i kroppen. :) fick senare beröm från både andra elever och lena över att han såg fin ut, och att det dessutom inte sett ut som att jag fått kämpa så hårt för det. haha, jag tar det som en komplimang! ;)

sen skulle jag rida mejram fre-sön helgen efter jul. första dagen var hon piigggggggg. hon var väl ok på framridningen men när jag sedan skulle börja få igenom allt på riktigt så ville hon bara fatta galopp, o eftersom vi var i högervarvet så går ju inte det för då blir det bara blandade småhopp. så byta varv och bara galoppera. blev till att rulla på läääääääänge men oj så fin hon blev! lugnare o lugnare och mer o mer jobba. tillslut galopperade hon nästan som en normal häst o jag gick över till högern. inte ett enda byte och en avslappnad häst med någorlunda rund galopp! hurra! :) lite hastig takt och lite platt i steget men jag kunde inte begära mer av henne så vafan! :)

dagen efter gick det bättre. både snabbare att komma dit och sedan även mer tryck i henne! hon verkade ha hittat hem till mig och jag till henne. underbart! en sån positiv liten häst hon är! märkte också hur enkelt det är att rida henne. är ju van vid elefanten lasse nu och har tydligen fått en himla bra kondis av att rida honom. för det var inte jobbigt alls att rida mejram, blev inte ens svett. haha. :D

söndagens pass gick såklart bäst! hon var dock lite trött i kroppen av att gå det 3e tuffa passet på raken så galoppen lossnade inte helt, men annars var hon döfin! på bara framridningen fick jag henne så loss som jag fått henne på hela fredagens pass! :) fick ta till mitt knep med att ta ett långt spö o vifta lite (dvs visa henne det så hon ser det i ögonvrån) för att få luft i steget och det fungerade ju! hon pinnade på o var riktigt mjuk o fin och ruskigt positiv! älskade lilla häst! fick mycket beröm från flera håll, även några oväntade, vilket såklart var väldigt roligt. hon var så mysig i boxen också min lillskrutta. hon sökte faktiskt kontakt vilket hon inte brukar göra. man ska bara stå brevid varandra, inte röra varandra. så jag fick såklart väldigt ont i hjärtat! när Lena sedan berättade om att hon lagt till sig med några ovanor i ridningen sedan jag slutat och att hon tycktes ha blivit ledsen när jag gick över helt till LAsse, ja då skar det VERKLIGEN i hjärtat! och idag fick jag höra ytterligare saker hon börjat hitta på sen jag slutade. hur dåligt samvete kan man få? Åsa var lika söt som alltid också o sa att "du är ju verkligen den enda som kan rida henne". det värmer sååå mycket och gör samtidigt sååå ont! min älskade lilla häst!

Sen har jag nu i fredags haft en sitsträning. Fick bli på Lavvan och det gick riktigt bra! Jag måste få ordning på mina fladdrande underskänklar, som beror på att jag dels kniper med knät, men även vill räta ut knät. Så jag fick sitta o tänka på mina knän helt enkelt "böj men inte knip". fick till känslan och det blev riktigt bra! tills jag dessutom skulle sträcka på mig! :D fick sedan även försöka tänka på att sätta takten i vartannat steg, jag vill tydligen lite mycket i varje vilket nog är boven i att jag gärna rider med för hög takt... överlag en väldigt bra och nyttig träning! Lavvan kändes super, en riktigt härlig häst! Så skoj när folk säger hur svår hon är att sitta på- rena drömmen jämfört med herr Lars ju! ;) Fick återigen beröm över hur fint hon gick. Shit, jag kanske har lärt mig rida lite ändå? :D

Så Lassemannen då! Första passet efter veterinärbesök + några dagars skritt för hand kändes helt fantastiskt! Tänkte lägga upp en liten filmsnutt på det och från tömkörningen men lyckas inte ändra på filmformatet så det får bli en annan gång! Vi fick ju order om att rida några dagar i kortare pass och att han skulle vara lång, låg o rund i formen. Gick bra alla dagar och han kändes finfin! Sen tömkörde vi en dag, var roligt men ack så svårt! Tack o lov hade vi en expert med oss, för Lasse blir lätt lite ängslig när man inte gör rätt o då är det mycket stå på bakbenen... läskigt! men sen var han jättefin o det var ju inga problem att stå o köra honom på volt.. på fyrkanten var svårare. :P

Sen fick han en vilodag o sen red jag igen, ett lite längre pass och återigen var han sååå fin! även galoppen fungerade super och han var mjuuuuk o fin i sidorna och lätt i munnen- bra tecken på att han är igång! :) Det höll i sig någorlunda till fredagen som dock inte kändes lika wow men ändå bra! det är ju stor skillnad mot förut. Han stretar nästan ingenting längre och lägstanivån är klart högre! Red ännu längre för att ladda upp inför helgens kurs.

På kursen skulle jag egentligen haft lavvan, men vi fick en halt häst så då fick ju lasse ställa upp. Och tur är nog det för jag hade aldrig orkat dubbla pass nu, iaf inte igår! Vi skulle vara i stallet 8 o jag sov verkligen INGENTING kvällen innan, bara låg o vred o vände mig, stressad o jävlig. :P Iaf så kändes lasse fin från början och det mesta fungerade. Vi skulle vara noga med att allt det grundläggande fungerade och det gjorde det! Sedan vidare med att tänka på sitsen och först jobba i trav på volten bara och hitta rätt på allt. Och Lasse kändes riktigt fin! Vi började med högern o där är han lite svårare att få stadig. men jag satt ½-1 volt i taget o varierade med lättridning och gjorde lite övergångar som satt riktigt bra! :) Sen galopp som blev sååå jäkla fin! I högern är det ju lättare att samla ihop honom med eftersom det är hans starka bakben som får bära. Så mycket variationer där med att samla och gå fram igen. Sen fick jag jobba honom på fyrkanten med att få honom rak utan att gå bakom skänkeln o studsa uppåt istället för framåt och sen försöka oss på lite förvänd galopp. Men Lasse tycker om vänster galopp mycket mer än höger, och med mig på ryggen som inte riktigt kan ratta honom ordentligt, ja då gör man ju perfekta byten istället..... :P Söt är han iaf! :) Över till vänster där traven satt riktigt bra! Lyckades nästan hitta sitsen också innan vi gick över till galopp där med! Tiden rann dock ifrån oss så det blev bara voltjobb där! Härligt pass med härlig känsla!

Dagens pass blev inte sämre det! Jobbade med samma saker som igår. Framridningen kändes inte lika bra först, men fick sedan göra väldigt mycket tempoväxlingar i traven i högervarv varpå han lossnade mer. Måste dessutom verkligen vara noga med att hålla takten i det varvet, han ökar gärna bara takten istället för tempot. Svårt svårt svårt! Speciellt som jag ju redan vill rida i högre takt än jag bör! :P Sedan fortsätta med samma jobb som gårdagen men började med vänster istället för höger. Traven satt där den skulle o Lasse kändes riktigt fin! Galoppen sen är ju lite svårare i vänster än höger eftersom det är svaga bakbenet som ska ta i. Dessutom surade han JÄTTEmycket på piri som vi delade volt med vilket inte gjorde saken lättare. Han ville gå mer upp än fram men vi lyckades lösa det med, SÅ mycket lättare med sporrar men men! Fick sedan jobba rätt mycket på fyrkanten och att få honom mjuk i innersidan OCH vara rak innan vi gick över till förvänd. Mycket lättare såklart åt det hållet och det kändes faktiskt helt OK! skulle sedan göra ett enkelt byte men då kom en annan häst för nära =surpuppeLasse = fick ta igenom skritten i ganska många meter innan vi kunde göra en ny fattning. Där hade tydligen någon låsning tittat fram så jag fick några bakutsparkar innan vi lyckades lätta i sadeln o driva på tills han fick vritt ur sig ryggen en gång - voila sa det då med riktigt fin galopp! han verkade dock trött så vi nötte inte så mycket på det. Försökte oss på en vändning till förvänd och sedan sakta av på rakt spår men nej- Lasse bytte i avbrottet. :P Hopplöst!!! :D Hade sedan en underbar trav att sitta på så jag fick ta några varv i trav med omväxlande sitta och rida lätt för att hitta känslan igen. Och fick dessutom avsluta passet med en häst som verkligen var HELT loss i sidorna, med bra luft i steget och en alldeles perfekt takt! Aaahhhhh vad härligt det är att rida ibland! :)

Fick än mer beröm, från både andra elever och Lena som tyckte att det dels var orättvist mot mig som får göra allt grovjob med hästen, men även att hon knappt vågar rida honom igen nu (hon har inte ridit sen före jul) när han går så bra med risk för att förstöra allt igen. haha. :D Men herr Lars är ju en känslig kille, och nu såg vi att han inte bara har sina skav från tyglar, täcke och sporre, utan nu även fått skav från mina stövlar! Han är ju för fjollig! :D

Fantastiskt roligt att rida har det ju varit ändå, även fast det blivit lite mycket häst nu. Jag skulle ju rida Amanda en massa under jullovet hade jag tänkt, men var hände med det? :( Jag har iaf vänligt men bestämt sagt nej till att åka upp både imorn och tisdag. Sen jobbar jag ons-tors. Vet inte om jag ska rida fredag och sen rider jag ju lördag söndag som vanligt. :P Men men, några dagars ledigt löser nog allt! Måste ju rida för att inte få för mycket ångest över att anmäla mig till omgång 2 av GFRKs seriedressyr.... Hej prestationsångest över att komma dit som fd gfrkryttare som aldrig skulle tro att hon ens kunde få rida en LC och då dessutom på Lenas häst...............

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback