att dressera en stregrande häst

Åsa ringde i förra veckan o sa att hon fått plats på en hoppträning, men eftersom den var både lördag o söndag (dvs mina dagar) så fick jag bestämma. Sa att hon självklart skulle träna så jag tog fredagen istället för lördagen o annan häst på lektionen. När fredagen väl kom hade Lisa ringt o undrat om jag inte skulle komma förbi henne o hästarna på vägen, vilket jag inte bangade! Först skulle farbrorn ut på uppmjukningsjobb i ridhuset och gud så söt han är! :) Han ville helst springa fort som vanligt o jag insåg att jag saknar honom! Vilket triumf det var att våga sitta upp på honom första gången. Och när jag sen började rida honom regelbundet!!!! Fast då var det ju bara i paddocken (och till o från den då)... Men ändå!

Så skulle greger röra på sig för första gången sen vila pga skada, vilket först verkade bli händelserikt, men som sen lugnade sig. Tills vi skulle försöka gå runt gården, då började han resa på sig.. hmm... svårt o göra något också från backen, hålla i honom så blir han sur o tyglar är ju för korta, o att inte hålla så var han sur med.. jaja.. det gick bra iaf även om vi inte kom runt...

Lisa bestämde sig för att haka på ut till K, vilket var hemskt trevligt! Fixade iordning Fia o kände mig hemskt omatchande. Tror inte en enda färg stämde. :P Hade sällskap av Dima i ridhuset, som dock skrämde upp Fifi genom att vara rädd i skottkärrehörnet.. Dessa djur! Red ett OK pass, Fia ville hellre hoppa hindrena som stod framme men var lydig ändå! Jag kände mig dock lite matt... Fick till galoppen i några språng här o där och sen var traven hyffsat ljuvlig! Kunde reglera henne men kände inte att min tajming stämde... Blev ett ganska kort pass, dels för att tiden hade sprungit ifrån oss men även för att hon tränat dressyr dagen innan o ju skulle hoppa hela helgen. Ville inte köra slut på världens bästa! :D Lisa tyckte att hon var en härlig dam, men vem tycker inte det? ;) Vi var kvar ett tag o kikade på hoppning o snackade skit. KUL att umgås igen men ack så trist att vi inte har kvar vårat älskade västergård!!!!!

På lördagen hade jag lovat att åka o jobba lite, ta sjukhästar o lasse, även om jag inte skulle rida. Mockade o donade o bestämde mig sedan för att gå ut med Corint. En elev hade gått med honom ute själv förra helgen o det hade gått bra om dom höll sig nära stallet så jag tänkte att eftersom hon är mindre rutinerad kan det inte vara några problem för mig. Men tji fick jag! Spänd ful dum häst som stressade upp sig för allt och blev blockerad. Fick han inte gå med bogen på mig och trampa mig på hälsenorna skulle han resa sig.. härlig häst det! Blev en FRÖJD att gå ut med Lasse efteråt! Han var pigg pigg pigg men han höll sig på mattan, spände bara upp halsen lite. söta! :) Sen dök Åsa upp o skulle på hoppträningen med Fi, så jag hakade på helt enkelt! Var jättekul att få se men fyfasen vad högt vissa hoppade! Men oj vad jag önskar att jag vågade! :D Fifi är iaf helt fabulös! En sån häst! Undra hur många gånger jag kan säga det? :D

Även på söndagen skulle jag jobba lite. Regnet, som tidvis var snöblandat, gav ju inte med sig så jag fick gå med dygnsura hästar i ridhuset istället. Eller Lasse var torr o fin, för han hade stått inne o fått sin tens-behandling. Men i ridhuset var han piggelinare än lördagen! Först var han SKIIIIIIIIIIIIIIIIITSUR på alla andra hästar, såpass sur att han skrämde lakris vid ett möte, så att lakris var tvungen att spralla iväg... vilket lasse såklart tog som ett kommando för att själv få spralla... :P Sen blev Farin rädd för ett spöke, varpå Lasse tyckte att han också skulle få spralla.. igen.. O sen hände något annat som också var kommando för sprall.. Han är för söt! Han är ju så snäll när han gör det, han vet vart han har en och hoppar inte på en och slutar så fort man säger åt honom.. Men ändå, han är lite hopplös, för han FÅR INTE spralla än! Det har bara gått en vecka och en dag sen behandling, och inte förrän på måndag ska han få börja trava.. och sen skritt o trav i två veckor till INGEN galopp! Och det innebär även INGET sprall! Men är man glad så är man? :)

Sen var det iaf dags för dygnsur Corint, som jag tog med longerlina och in i ridhuset. Det blev dock inte bättre utav det. Han for runt och gick på en o var ett nervvrak. Helt hopplöst! Vi funderade lite över om han ska få lite lugnande tillskott i fodret, fungerade på noggis så.. Stackarn trivs nog inte, han blir så hemskt blockad! Hoppas att han är frisk innan det är dags för ledarskapsclinic, hade vart sjukt nyttigt att ha med honom!

Efter det fick jag skriva på programridningen som var, dock bara 4 ekipage tyvärr. Gick bra för dom, och det var riktigt kul att se Lina o Piri (det lilla jag hann se). Shit vad på gång dom är! :) Vi pratade tävlingar och ska försöka se till att vi kommer iväg den 18e april, så får jag åka till sittningen på eftersläpp eller nåt... bra klasser o sånt den dagen så! Vi bara MÅSTE ut! :D Funderar på att försöka anmäla mig till någon av omgångarna till bohuscupen också, även om chansen att få komma med är liten...

Sen var det ju lektion iaf.. Skulle ha Farin eftersom det stämde bättre med hur hästarna gått än Mejram. Trist som fan men vad gör man! :P Farin har jag ju tyckt om förr men man nog sätta honom längre ner på listan nu. Visst blev han riktigt fin på slutet men att man ska behöva kämpa så! han blir nervös o trippar runt o vågar inte ta bettet o så tillslut slappnar han av, men då räcker det med att man ändrar ställningen i nacken lite så släpper han allt igen.. huga! :P

Ser fram emot fredagen nu.. Mer Fia! Woohoo! :)

Kommentarer
Postat av: Sarah

Coolt, min häst heter också Greger. Trodde inte attt det fanns fler.... ;) (http://silvergreger.blogg.se)

2009-03-10 @ 13:21:05
URL: http://cancan.blogg.se/
Postat av: lizan

Haha vad kul! :D



Den här greger ser ut såhär:

http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/blandadehastar/Maj/jaggregermaj15.jpg



http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/blandadehastar/greger1.jpg

2009-03-10 @ 21:11:39
URL: http://lazertomte.blogg.se/
Postat av: Sarah

Hehe, ja det var ju lite skillnad kanske. ;) Men himla snyggt namn måste jag säga!;)

2009-03-11 @ 20:17:08
URL: http://cancan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback