25 mil för att hänga löst

Viltrehaben avslutades tidigare idag än vi först fått reda på, så jag passade på att se till att jag fick vara med o rida på Piri på våran lektion. Kändes lite stört att åka sammanlagt ca 25 mil bara för en lektion, men vafan. Jag är sjuuukt taggad just nu och ville verkligen inte missa en hel helg! Jag vill rida och jag vill komma framåt och ta vara på varenda sekund som jag har tillgång till denna fantastiska häst. Har redan superångest över att missa 2½ vecka över jul och sen en helg pga skidresa och ytterligare 4 pga Kenyaresa! Hur ska jag få ihop det liksom? :S

Piri var på ganska gott humör när jag dök upp i stallet och jag försökte mig på att få lite gos, för ibland måste man liksom övertala honom. ;) Men när jag sedan gett upp för jag inte hade tid mer DÅ är det klart han kommer o lägger huvudet i ens famn och låter öronen hänga som den värstaste Ior! Underbart! :)

Vi satt upp och började skritta, Lena avslutade en lektion med en annan tjej och gav henne ett tips om hur man kan känna hur man har höfterna om ena höften gärna åker fram/bak eller om man viker sig i sidan. Jag var HELT inne i att fundera över det och satt ju på långa tyglar, men Piri är tryggast i stan så det ska ju inte vara någon fara... Tji fick jag! SKUTT sa han när han såg Farins illaplacerade bajshög på kortsidan... Satt lösare än jag borde gjort men så går det när de hoppar till så i skritt! :P

Vi red fram och Piri kändes fin. Lite tjorvig men inget som inte gick att lösa och det var helt klart godkänt. Sen skulle vi galoppera på kvartslinjen (ungefär) rakt mot Lena och se till så att hästen spårade och att vi då såklart satt som vi skulle. Började i vänster och där är ju Piri klurig eftersom han skickar över en på utsidan så väldigt (även om det knappt känns längre jämfört med första gången jag satt på honom :D). Men det blev bättre och bättre och nyttigt var det eftersom det bara är 5e gången jag sitter på honom och behöver lära mig hur det känns när han är helt rak o sådär. Gick över till högern där det var svårt att få in höger bak helt under honom men det gick det med och han var ljuuuvlig att rida!

Travade sen och fick verkligen Våga Rida Långsamt! Jag är van vid stora hästar och hästar som vinner mycket mark, så jag har lite svårt att hitta rätt takt och tempo på lille Piri. Så när jag väl hittade rätt så kändes det verkligen som slow motion. Men det var ju bara att rida runt där lite så hittade man känslan och det blev SÅ lätt att rida honom där. Jag kunde sitta bra och det var inte jobbigt alls. Jag som bävat inför att kunna sitta på honom... :D

Sen skulle vi rida snett igenom o öka lite o minska lite o så. Piri är ju dock som han är. Han är en dressyrhäst som älskar sina dressyrprogram och som kan dom bra dessutom. Snett igenom = ökning. Så han blir spänd så fort man vänder in och så vill ha dra... :P Jag har inte provat några travökningar på honom än så det var ju bara att lära sig att behålla lösgjordheten och SEN trycka på.... Inte helt enkelt vill jag lova men det kommer nog det med.

Jag är så jäkla TACKSAM att dessa fantastiska djur låter oss hålla på som vi gör. Det ger mig en sån otrolig lycka så det finns inte. Tack hästarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback