lyckan förklarad

Så jag tänkte skriva om den underbara ridhelgen jag haft och inte nöja mig med att ha skrikit ut min lycka! ;)

Det började i fredags med lektion, började lite mindre bra med galna ponnyungar som galopperade förbi på vägen som går längs med ridhuset. Piri tyckte det var hemskt otäckt och blev vääääldigt spänd så det tog lite tid att få honom normal igen. Fast spänd för Piri är ju lite annorlunda, dvs visst spänd som fan i kroppen men han gör ingenting, bara skrittar lite snabbt med huvudet högt. Söt är han! :) Sen stod det hinder precis överallt och det var svårt att få till vägar som var bra, svårt att byta varv lätt osv. Det gick ändå bra och han blev fin och jag fick träna lite mer på att sitta ner. Fungerade bättre än väntat och även om han blev spänd något steg kunde jag oftast reda ut det, även om jag ibland övergick till lättridning. Roligt var det för Lena tyckte att hon snart inte behövs längre för det är så ofta jag gör precis det hon tänker innan hon hinner säga till mig. Men så är det väl när man är väldrillad! ;) Överlag var det väl kanske inget WOW men skoj var det ändå!

I lördags var det då dags för mitt första självständiga pass på honom. Lena red dock Lakris samtidigt så ett par tips fick jag ju på vägen. Gick bra även det fast mitt första problem dök upp! Han ville inte galoppera i höger galopp utan surade o ville bryta av. Det var dock det där höger bak som inte var med, så fick man bara med det så släppt det sen. Prova att sitta lite mer men kände väl mer att jag flaxade runt så jag körde ingen längre stund. :P Fick även lite problem med att komma på vad jag skulle göra! Man har ju inget direkt att träna på när man sitter på en ny häst men jag tog iaf lite skänkelvikningar längs långsidorna i skritt och i övrigt blev det mest att lära känna varandra. Att hitta läget när han är avspänd och då få honom mer ansluten till handen o komma förbi det där sköra. Kändes helt klart som ett bra pass för att vara vårat första utan ständig övervakning. Det är så otroligt kul att rida en så fin häst också, men som ändå inte är busenkel. När jag sa det till Lena skrattade hon mest åt mig dock, för jag löser det svåra så enkelt tyckte hon. Hej egoboost? :D

Skulle sen ha ridit Fia på lördagen också men det var så fint väder och en annan tjej i stallet skulle rida ut på en av Annas hästar så Åsa följde med ut. Trist att inte rida Fia såklart men samtidigt var jag rätt så seeeeeeg i kroppen så det var mest skönt. :P Blev ändå kvar i hur många timmar som helst, vad jag gjorde kan man ju som vanligt fundera över! :P

På söndagen var det dags för premiären med våran nya dressyrspecial på 4 pers. Jag var ju lite tveksam först, för det har ju varit sååå lyxigt att bara rida med Lina, men det här blir ju billigare så då kan man lägga extrapengar på privatlektioner på lördagar eller att rida fler fredagar helt enkelt. :) Var där i rätt så väldigt god tid före så jag hade gott om tid på mig att pyssla o dona. Hade fjäskat rejält för Piri på lördagen med masssssa morötter så han var lite keligare än vanligt. ;) Talade om för honom att Lina skulle komma också och flera gånger såg det verkligen ut som att han tittade på en med förväntan och undrade vart hon var. :D

Lite nervös var jag faktiskt över att Lina skulle titta på så snart, man vill ju visa att det går bra och är man perfektionist så ja... Men jag hade inte behövt vara nervös! :) Piri var finfin att rida och jag hittade rätt än snabbare! Fick samma problem med högergaloppen men om man bara såg till att han spårade så försvann det. Tänk så enkla lösningar det finns ibland..... :P
Sen jobbade vi en och en på en 15metersvolt där vi hade lagt ut bommar för att enkelt kunna hålla volten. Det var ju både oss och hästen som skulle jobbas på och i alla gångarter. Medans det inte var våran tur där fick vi jobba självständigt. Jag var sist ut så jag körde återigen lite skänkelvikningar på långsidorna och lite trav o galopp på volt o fyrkant. Piri kändes HELT JÄKLA UNDERBAR! Allt fungerade super och han blev verkligen ansluten i traven och jag kunde sitta utan att det kändes särskilt jobbigt. I volten fungerade det också bra och allt var bara kul kul kul kul KUL!!!!!

Det enda svåra är att hitta rätt takt, eftersom han är lite mindre och jag är van vid gigantiska hästar som rör sig som monster så vill jag gärna att piri ska röra sig lite mer än han gör. Eller inte mer på ett sätt men gärna mer framåt eller nåt jag vet inte! :D Det känns som att det inte händer något iaf men det gör det nog. :D Jag var iaf helt löjligt nöjd med passet och Lena med! Och det bästa var att Lina var det också! ;) Pratade lite med henne innan om att jag hade velat rida LA:1 på jubileumstävlingen men den är så snart vilket hon höll med om... Efter passet tyckte hon att jag nog inte skulle lägga den funderingen på hyllan riktigt än. Hahaha.. :D Fast jag tror att jag och Lena är överens om att det är lite tidigt för LA... :P

Så taggad som jag är nu har jag nog inte varit på riktigt länge. Det är så sjukt skoj att rida när man rider den lilla fantastiska hästen att jag inte vill göra annat! Och hur jävla typiskt är det då inte att jag nu till helgen ska på viltrehabiliteringskurs och alltså inte ska rida förrän nästa helg?

TYYYPISKT!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback