gammalt eller nytt?

Nu har jag massa häst att uppdatera, tänk så skoj! ;)

Förra helgen var det ju, som jag skrivit om, Mejram på fredagen. På lördag blev det sedan Farin (få ryttare så för att alla skulle gå ett pass fick det bli så) och så frågade Åsa om jag kunde ta Fia åt henne också, vilket jag såklart ville! :) Började med Farin och måste säga att bedrövligare pass var det längesen jag red. Jag kände att nybörjargruppen kanske var rätt väg att gå ändå för så illa som jag red har jag inte gjort på länge... Men jag skyller allt på att jag inte är van vid breda hästar längre så jag fick rejält ont i ljumskarna och kunde inte hålla om alls med skänklarna. Vi kunde inte ens galoppera normalt, något som brukar vara ganska lätt på honom......... Nåja, den allra sista traven blev trevlig. :P

Tack o lov att jag sen hade Fia att rida så jag slapp åka med med den värdelösa känslan! :D Först o främst var det bara kul att få umgås med henne igen och komma upp i sadeln på henne igen. Underbart! Hon är sååå himla härligt positiv så det finns inte. Men ojojoj vad man tappar ridningen fort. Hittade väl lättridningen någorlunda fort men när jag sen skulle prova att sitta ner så gav jag skrattandes upp och tänkte "hur i helvete har jag kunnat rida LA på den här hästen?" :D Latjade mest runt en stund o trivdes med att rida en lydig, välriden och trevlig häst som inte fånade sig och som gjorde det man bad om. Försökte tänka på sitsen i galoppen med, höhö...

Söndagen bjöd som vanligt på lektion och återigen på Mejram. Frida från min klass skulle med o kika så jag hoppades att Mejram skulle visa sig från sin finare sida, även om jag förvarnade om hur koko hon kan vara. ;) Jag fick inte min önskan uppfylld utan hon var lite lätt hysterisk och ville inte alls jobba utan var mycket som hon vart på fredagen. Då blev tanken istället "nåja, Frida ser iaf att det är en svår häst..." Det blev dock sakta men säkert bättre. Vi jobbade mycket i galopp med att göra en båge längs långsidan, vilket inte är så lätt på lilla fröken knäppgök, men hon var såååå duktig och jobbade bra i den lilla försiktiga bågen vi gjorde. Och efter det svåra jobbet så smälte hon som smör och blev återigen heeeeeelt underbar att rida! Fridas kommentar var att det var som två olika hästar i början av passet och slutet.. :P


Den här helgen var det också 3 dagars ridning, woohoo! I torsdags kom ett sms från Lena som undrade om jag ville prova den nya hästen istället, en suuuupertrevlig valack, så det tackade jag ja till. 6åring som precis kommit från Holland där han gått 110 hoppning, fux såklart, jag har återigen hamnat i fuxträsket! ;) Himla trevlig häst i boxen men sen fick jag lite uppsittningsproblem då han vägrade stå still nära pallen. :P Åsa kom dock till undsättning och jag fick börja rida. Först var han lite ofokuserad och svår att få kontakt med, men det släppte allteftersom och blev bara trevligare o trevligare o trevligare. Hindrena stod lite dumt så vi fick svårt att få plats men ojojoj vilken häst! Supermjuk och galoppen var uuuunderbar! Han hoppade till när Tamaring kom galopperandes men lyssnade när man sa åt honom och blev inte spänd av det så... All good! Fick sen höra om konspirationen som alla startat, att redan när hästen visades för dem så tänkte de "det här är en häst för Lisa", hahaha! :D Något jag inte alls har något emot efter det roliga passet! :)

På lördagen stod återigen Mejram på menyn men det var inget roligt pass, inte ens någon bra avslutning. Hon blev seg för skänkeln och tog inte tygeltagen som hon brukar, vilket såklart fick mig att fundera över om något inte står rätt till hos min lilla tjej. :( Galoppjobbet blev dock väldigt bra och hon blev väldigt fin i framförallt högern. Alltid något men den gnagande känslan i magen finns där. Skulle ridit henne även idag på min lektion men det körde ihop sig med hästar, så hon gick med en annan tjej som brukade rida henne o som rider henne bra. Passade på att kika och det var lite samma problem som jag hade igår, pratade med Lena om det och de ska kika på henne. Kolla henne i munnen först av allt också. Hon är ju lite klurig också för hon går ju inte riktigt rent alla gånger, men är inte halt för det, så svårt o veta när hon faktiskt är halt...

Men för att hoppa tillbaka till början på idag så hade jag först morgonfodringen och skulle sen få min lektion på Dijon, den nya. Kom upp utan hållhjälp efter lite kreativitet om hur man kunde stå vid pallen. Hehe. ;) Passet började inte alls lika bra som i fredags, men han var lite mer spänd, kanske för att han var själv i ridhuset. Han hoppade till igen som han gjort på fredagen, men inte åt en annan häst utan åt en bil som kom på utsidan, men återigen lyssnade han och blev inte spänd av det. Verkar ändå vara bra psyke. Jag fick tänka på att verkligen räta upp mig själv och få upp mina händer och tillslut lossnade han riktigt fint i traven och vi gick över till galoppen som gick såååå bra! Fick en underbart härlig känsla, man kan inte tro att han bara är 6! Vi provade på lite lätt förvänd galopp för att se hur han verkar och Lena blev nöjd med vad hon såg om att det inte kommer vara några problem att komma till LA på honom relativt fort. Skänkelvikningarna vi gjorde sen var något klurigare men då var han även lite trött så vi ska väl inte dömma honom för hårt där! ;)

När jag hoppat av och skulle skritta hade en nybörjartjej kommit in med Krasse, dock lyckades hon inte ta sig upp ordentligt utan när Krasse började traska iväg hamnade hon bakom sadeln = Krasse FAR iväg och hon åker av rätt rejält i väggen. Dijon blev VÄLDIGT rädd först och jag fick verkligen hålla hårt för att inte tappa honom, men sen 2 sekunder senare stod han o snusade på min axel igen... Cool häst! :D Det gick bra för stackars tjejen o hon kom efter lite longering av Krasse upp på honom igen och red avspänt i alla gångarter, heja henne!

Så nu till rubriken- nästa vecka på lördag ska jag prova Piri för första gången. Sen ska jag bestämma mig för om jag vill rida Dijon eller Piri. Vi har ju hela tiden sagt Piri men egentligen är han lite för liten. Dijon är mer eller mindre perfa i storleken och kommer bli bättre med mer muskler också. Men Dijon ÄR bara 6 år gammal, o även om han är fin så är det ju lite mer jobb innan vi kommer till där jag egentligen vill ta vid. Piri är "färdig" och det är bara att jobba vidare. Så vad gör man? Först o främst ska jag väl prova Piri... Men ja... Beslutsångest!!!

Ett + för Piri är ju dessutom att han är så lugn o trygg, det hade vart skönt. :P Vi känner honom så väl och vet precis hur han fungerar både hemma och på tävling. Men ja.. Hmmmmmmmm......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback