positiv inställning

I fredags var det Mejram som stod på menyn tack vare att jag sagt att jag på fredagar gärna rider henne om det blir lite tufft att få ihop det med Curry annars. Hon var på ett trevligt humör redan från början, supergo i boxen och verkade trivas helt enkelt. Ridningen sen började bra även den, lite klurigt men helt ok. Fick inte loss henne helt men det berodde nog mer på lite spänningar i hennes rygg än något annat. Hon ville inte galopperas loss i vänstern och det är sällan hon blir helt bra om man inte kan göra det. :P Hindrena som stod framme stod lite dumt också och vi var 3 där inne som skulle lirka oss runt dem så det försvårade ju också. Men skruttfia blev ändå riktigt fin och det var kuuuuul att rida henne! Underbara lilla häst! :)

Blev kvar i stallet rätt länge för att kolla på lite hoppning och lite av kursarna som skulle rida. Alla var sådär härligt glada i stallet också och batterierna blev verkligen fulladdade! :)

Lördagen var för ovanlighetens skull hästfri, Ida hade sin 30årsfest så jag bytte lördagen mot nästa fredag. Var lika bra det för kursen hade beställt extrakurs så Curry fick arbeta för sitt uppehälle ändå! :D Så idag var jag sådär lagom pepp som vanligt... Dvs inte alls! :D Men alla var återigen på härligt gott humör så det gjorde inte så mycket. Jag tröstade mig med att jag brukar bli gladare efter en stund så... Blev nästan hästbyte till Mejram eftersom hennes ryttare som skulle rida före oss inte dök upp, men vi kom fram till att det var bättre att Curry gick ett pass till så!

In i ridhuset och upp på söta Curry som trampade på mer än vanligt redan från början, tänk att det började bra redan där! ;) När vi väl kom igång var han faktiskt helt ok till en början också, var NOGA med skritten först och till att börja med hjälpte det. Sen ville han dock inte alls lossna det sista så det blev några extravarv innan han fick pusta. Började sen återigen med skänkelvikningar, Lina ska ju starta LA:1 om några veckor i Piri är inte helt förtjust i skänkelvikningar så det blir till att träna mycket på det. Och tanken är väl att jag är på samma nivå så trots att jag inte ska tävla så. ;) Förra veckan tyckte ju Curry inte alls om skänkelvikningarna men jobbade på bra tillslut ändå. Nu fungerade det riktigt bra redan från första och när vi sen började trava så vart det liksom inga problem alls... Så duktig han var och det verkade faktiskt som att han tog åt sig av berömmet en smula! :O

Eftersom det fungerade så bra så gick vi över till galoppfattningar och tänkte att vi kör från skritt. Började i höger och första blev la sådär och galoppen likaså. Men skritten emellan blev bättre och bättre och när Lena sa åt mig att verkligen se till att han inte bara var eftergiven i innersidan utan även gick att reglera med yttertygeln innan jag fattade så lossnade allt!!! Skritten blev ljuuuuvlig att rida där han plötsligt blev LYHÖRD och gick och väntade på nästa grej. Det gör han ju annars också förstås, men i syfte att kunna motverka allt jag gör. Nu VILLE han vara med!!! Några fattningar blev RIKTIGT bra och galoppen följde ju med såklart! Massa beröm fick han och han verkade trivas rätt så bra! :) Bytte varv och fick till ännu bättre fattningar (han orkar ju mer åt vänster så) och ännu mer beröm till lilla Curry som kämpade på och växte lite för varje klapp han fick. Gick över till att jobba på skritt-trav och att i traven verkligen jobba med sitsen. Tyvärr tappade han bjudningen lite mot slutet men det var nog mycket pga trötthet hos honom. Han hade VERKLIGEN jobbat på ORDENTLIGT! :)

Avtravningen blev nog våran sämsta dock. ;) Han är så rolig, för nu hade han gått myyycket mer ihop än han gjort innan och då ville han istället inte sträcka ut... :P Men han lossnade där med och jag kunde hoppa av och berömma honom tills jag var helt bombsäker på att han tagit åt sig! :D Tänk vad KUL det kan vara att rida! Och tänk om han ALLTID kunde vara såhär!

Fast samtidigt så vet jag ju att jag idag höll mig ifrån läskiga kortsidan ganska mycket och att nästa gång jag rider kanske han återigen får för sig att något 20 meter bort är livsfarligt så att jag nästan åker av igen.... Men ändå! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback