tillbaka till positiviteten

Var en lång ridhelg nu igen med ridning fre, lör och sön, dessutom egen privatlektion på söndagen eftersom Piri skulle tävla hoppning på dagen = Lina kunde inte rida. Mejram fick vara fredagens häst igen och det var sååå kul att rida henne! Hon var fin redan från början men med mycket energi. Tyvärr var det svårt att galoppera loss henne igen eftersom det var en privatlektion i hoppning samtidigt. Men tillslut fick vi lite flyt och hon slappnade av o blev fin. Gick över till högern och efter några skutt fungerade även den. Söta lilla häst! :) Hon tuffade på bra i traven och gick att reglera åt bägge håll. Ett sånt där härligt pass som man blir glad av helt enkelt! :)

På lördagen var det dock tillbaka till Curry, även om jag drog på det in i det längsta. Höll på att byta häst med Hanna men när Anna sa att Curry vart JÄTTEFIN tidigare på dagen så kände jag väl att jag borde prova. Något jag inte behövde ångra eftersom han faktiskt var fin redan från början. Tog tillfället i akt och jobbade med samma som förra söndagen, ha en bra skritt, fatta galopp eller komma fram i trav ur det. Han var himla duktig men blev himla trött eftersom han redan gått rätt tufft de senaste dagarna. Så jag avslutade faktiskt vid första tecknet på att han inte ville mer för att vi inte skulle bli osams. Ett bra pass men ändå ingen större glädje. :P Vi fungerar helt enkelt inte ihop i ridningen. Han är SUPERGO och han har verkligen fått en plats i hjärtat men INTE i ridningen! Jag hatar att ge upp men ibland är det bara att inse hur läget är.

Så när Hanna frågade Anna vilken häst hon skulle rida på söndagen kom jag på en briljant idé! Hanna hade nämligen fått Mejram men eftersom inte ridit varken Mejram eller Curry och var mer sugen på att prova Curry så bytte vi helt enkelt. Kollade med Lena när jag kom på söndagen och det var såklart helt ok. Kunde slappa mig fram till ridpasset eftersom fröken gick lektion med en yngre tjej. Så söta var dom, Mejram gillar barn/ungdomar, iaf om de är snälla mot henne! ;)

Framridningen kändes först inget vidare, men sen lossnade det och hon blev riktigt bra. Kunde rulla på rätt så bra i vänstergaloppen vilket släppte några spänningar. Sen var det då dags för lektion. Vi började med spårningen på volt vilket var svårt, hon är så jäkla slingrig samtidigt som hon är superkänslig. Har ju inte direkt ridit superkänsliga hästar det senaste så det blev en utmaning! ;) Det blev bättre och bättre och tillslut gick hon riktigt avspänt. Tog lite galopp för att få loss henne ytterligare lite och vänstern gick bra, högern var lite studsig först men hon lugnade sig ganska fort. Återgick till trav och tog ett par diagonaler med slutatänk. Och söta lilla ambitiösa hästen försökte göra allt hon kunde tänka sig att jag ville samtidigt ungefär. Faktiskt en härlig känsla att hästen lyssnar på ALLT man gör, både positivt och negativt! ;)

Tog ytterligare en galopp åt vänster med ännu mer fokus på att få till den bra och oj vad hon kämpade. Blev riktigt avslappnad så att jag fick börja balansera mer och kräva lite mer. Försiktigt försiktigt försiktigt för hon blir ju så lätt stressad i galoppen men det gick riktigt bra. Tillbaka till trav, en travökning som inte blev så mycket men däremot lyckades vi få till den rätt! Woohoo! Högergalopp istället som var utan studs och som faktiskt blev riktigt ridbar även där. I högern måste man vara ännu försiktigare vilket helt klart är en utmaning. En enda centimeter som man sträcker upp sig reagerar hon rätt så mycket på, så kroppskontroll är verkligen a och o i det läget! Tog inte lika lång galopp utan bröt av och fattade ny några gånger eftersom hon har lite svårt för det och det blev bättre än väntat! Sen hände något som aldrig hänt förut i högern, hon började frusta! Och det tog aldrig slut! Sen när hon var klar var hon RIKTIGT fin så jag saktade av och berömde såklart massor. Vi bestämde oss för att hon förtjänade att få avsluta med det så lite avtravning och sen kunde en nöjd Mejris bli avskrittad.

Lena var otroligt nöjd med våran insats och jag med såklart, och jag tror att Mejram var himlarns nöjd hon med. Lena hade tidigare sagt att ja jag kanske ska ta Mejram tills Piri blir ledig ändå, och efter det passet så frågade jag om vi inte skulle göra så. Och jag fick HEMSKT gärna byta till henne om jag ville för det var bara bra för Mejrisen. Och jag kände att vafan, jag rider för att det ska vara KUL och få mig att må bra. Att rida Curry ÄR inte kul, säkert tycker inte han det heller. Och jag betalar hellre en massa pengar och har roligt på en sämre häst, än har tråkigt på en bättre häst som inte utnyttjar sin potential. Och för första gången höll "alla" med om att det var rätt val. Så nu fick det minsann bli så! Woohoo! :)

Nu ska jag iaf ha roligt på helgerna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback