dressyrsug

Fast jag är inte bara dressyrsugen, utan faktiskt fortfarande hoppsugen. Jag tänker lite som så att vafan det är bara att tuta o köra och komma över den där jävla rädslan- so what om man åker av? Det är ju bara att hoppa upp igen, så tänker jag ju annars, vad är skillnaden om man åker av på ett dressyrpass, i skogen eller på hoppbanan? Knäpp är man nog allt...


Men dressyrsugen är jag ju också. :) Piri har gått som en jäkla klocka hela helgen! :D
Igår var han taggad igen, kändes finfin på framridningen men så kommer vi till galoppen och jag skulle jobba lite mer med den och hade börjat samla ihop galoppen mer så helt plötsligt försvinner Piris rumpa under honom och så drar han... Jag blev rätt paff men fick ju stopp direkt och kunde börja om det hela... Men jisses- Piri- sticka??? Näää sånt gör ju inte han... :P Men så försökte han några gånger till.. Vet inte om han var rädd för något men vi satt på mittvolten och han försökte typ vid kvartslinjen på samma ställe hela tiden... Hm???

Sen lite senare så var det jääääätttteeeeejobbigt att Peppe sprang i hagen utanför ridhuset, försökte jobba igenom spänningen men Piri blev spändare än en jag vet inte vad så det var lika bra att sakta av o låta honom lyssna och vänta in intaget av Peppe.... :P Sen kom vi igång igen och jag tvingade mig att hitta traven på honom vilket gick bättre än väntat. Försökte rida lite linjer ur LB:1 och LA:1 men det var tråkigt... så när det fungerade blev det mer galopp och mer jobb. Kändes riktigt bra och jag jobbade även där med lite programlinjer, försökte få till vändningen som är i LA:1an men tog sedan några serpentiner också för han kändes så fiiin. Bytte varv och samma jobb. Hade i framridningen tänkt att det är då fan att vi ska ha såna problem med spänningar i högervarvet och grubblade lite över vad vi ska göra åt det, och bara för det var alla de spänningarna borta och det var bara att sitta o njuuuuta. :)

Efter galoppen fick det bli lite sidvärtsjobb som fungerade riktigt bra. Laborerade lite mer ställning åt olika håll och ta halva diagonalen sidvärts och sen låta honom öka resten. Kändes som att det fungerade bra och sista ökningen red jag bara en ökning på kort diagonal och det var helt klart bästa hittills... Han tog i som fan så man hörde verkligen takten sitta hela vägen till slutet. Ahhh gött!!!!! :D Avslutade och gick ut och gick en sväng i det fina vädret med världens bästa Piri! En sån häst! :)


Så idag var jag taggad, visste att det bara var jag som ridit honom hela helgen och det brukar ju betyda bra saker... Dock var jag lite för taggad och han lite mör så jag ville för mycket i början vilket ledde till lite spänningar. Men jag taggade ner och han blev riktigt härlig. Dock var han återigen SKITFÅNIG och tittig, för ett nytt hörn den här gången.. Suck... Varför blir alla hästar jag rider tittiga??? :P

Efter framridningen fortsatte vi med förra veckans öppnor, men på långsidorna nu med 8metersvolter där det behövdes. Lite tjorvigt först att få ihop alla delar men det släppte mer och mer. Gick över till trav och det gick helt ok. Behövdes lite mer såklart men han var någorlunda avspänd, flytet ok och tvärningen hyffsat lagom. Fick växla lite mellan lättridning och att sitta eftersom han så lätt blir spänd, men vad gör det? Bytte varv och redan från början var det bättre. Skritten var bättre han var följsammare och ja, bättre utgångsläge helt enkelt! Så när vi gick över till trav gick även det bättre. Varvade lite lättridning och nedsittning igen för att hitta honom och sen började det lossna på allvar! Efter att han fånade sig i ett hörn och jag fick sätta mig för att få rätt på honom så var allt loss! Jag fick tom börja engagera i öppnorna som var riktigt bra! Kunde tillslut tom köra på lite längre sträckor! Wow!

Hann med lite galopp efteråt och han var sååå fin igen! Kom en långsida och kände nu måste jag öka i samma ögonblick som Lena sa att jag skulle prova en ökning. ;) Gjorde några såna och tog sen en diagonal som blev såååå härlig, fick ihop honom riktigt bra så jag fortsatte i förvänd och bara njöööt. Bröt av till trav och fortsatte njuuuta. :D Försökte träna på lite ökningar men vi fick inte riktigt till det. Han ville mer springa fort och då blir jag lite stressad. Men vi lyckades hålla formen och han låg riktigt fint i handen genom allt jobb och ja, han var bara ljuvlig helt enkelt! En sån häst!

Det är helt otroligt att man får sitta där och må så bra varenda vecka.
Jag har verkligen TUR! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback