mycket häst

Åh vad tråkigt det är att ha måndag när man haft en sån härlig helg i stallet!

Både lördag och söndag hade jag både Fia och Mejram att rida (den sistnämnda dock bara skritt 25 minuter...) och så skulle jag o Hanna hjälpas åt med Emelies box o foder. I lördags började jag med att mocka åt alla tre och fixa lite innan Fia fick komma in och göras iordning. Hon var dock inte överdrivet rolig att rida. Hon var styv som fan i sidorna och som en betongsugga i munnen. Försökte plocka fram övningar som skulle vara bra och det blev väl lite bättre allteftersom på framridningen men ja... Hon var fortfarande styv o träig och jag fick inte igång bakbenen ordentligt. Men skam den som ger sig och det allra sista så var galoppen kanske inte fantastisk på något vis men hon var iaf lätt i handen, och det är faktiskt ingen liten sak när det kommer till Fia! ;) Skrittade av ute i solen med Hanna och C- och åh så skönt det var! :)

Efter sista lektionen var det dags för lilla Mejram som var lite spänd först men som slappnade av så fort jag satt upp. Hade velat rida ut men hon hade tydligen varit JÄTTESPÄND på fredagen, det blåste lite och hon har inte ridits ute nåt så... Men när vi skrittade runt runt runt där i ridhuset kom jag ju på att man kan räkna skrittsteg som vi gjort på lektionen veckan innan. Blev iaf något att fundera över. ;) Lilla prinsessan var rätt nöjd med sig själv också och det var en mysig skrittstund ändå. :)

Så igår var jag ute rätt tidigt. Skulle skriva på programridningen som kursen hade så jag behövde hinna med Mejram innan det. Vart dock lite sent ute men hann med ändå. Mejram var på strålande humör och blev JÄTTENÖJD när hon kom in i ridhuset och fann flera kompisar där inne! :) Hon skrittade på så nöjt och var så ruskigt avspänd att det spred sig till mig också. Härligt!!! :)

Kursen sen var duktiga i sina programridningar och det var kul att få skriva lite igen. Man får så många bra tips på vad man måste tänka på själv. ;) Fick en paus med häng med Hanna sen och vi pratade lite om hästarna såklart. Efter lördagens kassa pass på Fia så kände jag att jag kanske inte alls skulle försöka få fortsätta rida henne utan ta Sallebralle som jag tokdiggar trots sina begränsningar... Var alltså inte supertaggad men kände ingen panik över det. Det är liksom aldrig TRÅKIGT att rida Fia. :) Jag tror dock att det är lite bitterhet som sitter i vägen. Piri är verkligen ALLT jag vill ha i en häst, förutom att han är liiiite liten. Han är så enkel ändå, fastän han inte alls är lätt att rida bra. Lena sa det också- fy satan så typiskt att han blev dålig nu! (Det är för övrigt dessutom lite komplikationer- så det är helkört med alla tävlingar... :( )

Nåja, in i ridhuset med Fia och sitta upp och skritten kändes riktigt fin. Traven sen kändes luftig o bra, men hon var fortfarande styv i sidorna och ville inte följa med vändande hjälper och inte ta yttersidans hjälper riktigt. Galoppen var INGEN hit, hon ville inte alls böja sina långa bakben och arbeta utan bara skyffla på... Blev väl lite bättre men inget wow... Sen behövde Lena sitta upp på en av de andra hästarna så vi fick jobba lite själva en stund. Körde 10metersvolter i skritt, ganska många, längs med långsidorna för att få henne att följa mig bättre och tog sen samma jobb i trav och det började faktiskt släppa lite. Behövde mer action i bakbenen så jag tog lite lättridning igen och försökte trycka på lite mer och ännu mer lossnade. Så när Lena satt av igen kändes det mycket bättre och då skulle vi jobba med att känna vad som händer när vi ställer och böjer åt olika håll och rakriktar där emellan.

Red upp på medellinjen och behöll först ställning och ev även böjning åt det hållet vi vänt från, sen rakrikta, så över till andra hållet, rakrikta, första hållet, rakrikta och så över till andra igen och byta varv och göra om hela proceduren. Fick hålla om rätt mycket för att inte svajja men i skritt blev det bra rätt fort. Sen i trav blev det mest svaj överallt. Hon har jobbats en del då och då med att man rider samma linje men flyttar rumpan från sida till sida lite snabbt sådär, så hon trodde ju att hon skulle göra så.. :P Men det blev ordning o reda rätt snart och hon kändes riktigt fin! Jobbade med att ha bakbenen med, framförallt på långsidan där det var mindre att tänka på! ;)

Så dags för galopp men då tog vi kvartslinjen istället. Vi svajjade mindre i galopp men där blev istället galoppen dålig när jag gick från "förvänd" till vanlig igen. Så det blev att koordinera sig så att man kunde vara beredd med lite spö där och då blev hon riktigt riktigt fin. Lät henne öka lite på andra långsidan men ändå vara noga med att få ihop henne efter och tänka sig att jag tom fick till det! :P Så bytte vi varv och tog vänster och jisses vilken galopp jag fick! :D Hon kändes visserligen lite trött men hon var ruskigt lätt i handen, galoppen bärig och man både kände och hörde bakbenen stampa på! Det hela avspeglades i själva övningen också som gick väldigt bra! Så efter några varv bröt vi av och tog lite trav där jag kände att jag bara kunde styra runt och haka på lite. Utnyttjade tillfället och red faktiskt vidare lite för att vi bägge skulle få njuta lite av den härliga känslan innan jag tog lite lättridning och sen avskrittning. Fia verkade himla nöjd efter passet också- trött men nöjd! :)

Och jag var också SÅ nöjd och alla tankar om att inte vilja rida henne var såklart helt borta! ;) Ringde Åsa för att höra om täcke och passade på att prata lite om det. Och det var löst så att jag nog kunde rida Fia när det inte var tävlingar eller annat i vägen (och flera halthästar på lektionshästsidan)- woohoo! Hon sa också att det inte var så konstigt att hon inte gått bra i lördags för hon hade fått bestämma väldigt mycket själv på fredagen. ;) Och att det kommer ju bara bli bättre ju mer jag rider nu. :) SÅ kul att få rida finaste Fifi igen, även om vi inte kommer komma upp till samma nivå vi var på förra året, och inte heller till min o Piris nivå, men vafan. Hon är så jäkla härlig så det får gå ändå! :)


Så gött med en härlig ridhelg som laddar på ens batterier!
Synd bara att bilbatteriet inte blev påladdat också! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback