Tävlingen

Så var det äntligen över! ;)
Fast jag måste säga att det är sant som det är sagt- det är KUL att tävla på Piri! :)


Dagen började alldeles för tidigt såklart, men ändå helt ok eftersom jag sovit ovanligt bra (dock långt ifrån bra på riktigt såklart) för att vara natten före tävling. Att lasta Piri var jättekul, fick ta tag i honom rejält för att han inte skulle springa på lastbilen innan Curry var instängd i sin box... :P Vi kom iaf iväg när vi tänkt men sen gick det vääääldigt mycket snabbare att köra än planerat, så vi var först på plats. :D Nåja, vad gör det?

Kunde fixa och dona i lugn o ro innan det var dags för mig att sitta upp. Piri var helt lugn och visste precis att det var tävling på G och verkade stortrivas. Tänkte när jag började rida fram att jag inte ska mesa utan ta tag i det som känns dåligt och rida som hemma. Lena kom o hjälpte till på framridningen som faktiskt kändes ganska lagom lång. Förklassen gick i stora ridhuset där man gick in en start innan o höll sig i collecting ring medans föregående start red sitt program. Här missade jag lite och glömde dricka vatten precis innan jag gick in och eftersom det tog ett tag innan det var min tur hann jag bli rejält torr i munnen- något jag hatar. :P Försökte ta det lugnt innan jag fick startsignal men borde nog tagit det ännu lugnare. Piri var iaf jättefin när jag red runt banan och tittade inte mycket på det som fanns att titta på. Det var första gången jag red där man rider runt banan innan och så det var lite skoj måste jag säga. ;)

Själva programmet gick bra. Det kändes lite segt men jag orkade inte riktigt pressa på mer. Kände att han ändå var avspänd och fin, så hellre att vi tar oss igenom det så än att jag pressar på o får missar/blir för trött och därför missar. Allt förutom halterna gick bra, ungefär som planerat med andra ord. ;) Var himla nöjd ändå men lite sur på mig själv över att jag inte manat på honom lite mer. Hämtade mitt protokoll- 64,8% med 7or på det mesta, fyra 6or och en 5a på halten mitt i. På Allmänna intrycken var det 7a på hästens form och 6or på resten, något Lena tyckte var konstigt eftersom det inte speglade betygen på de enskilda momenten, men men. Hamnade tvåa och låg kvar där och fick alltså vara med om min första prisutdelning och då även till häst med ärevarv och allt. :) Piri tyckte det var jätteskoj såklart och jag med! :D Tyvärr hade de inga roliga priser, utan bara pengar tillbaka... :P ;)

Till andra klassen satsade jag ännu mer på min mycket kortare framridning. Var lite olika bud på om de låg efter i tiden eller inte, men det blev bra ändå tillslut. Han kändes superfin och jag hittade ett bra tryck i honom. Min lagklass gick i ett annat ridhus där det enligt Piri fanns mer att titta på. Men vi hann titta av oss innan vi skulle starta men tyvärr hade jag då tappat trycket. Jag tyckte att jag red på mer, men det gjorde jag tydligen inte... :P Domaren har varit o dömt hos oss ett par gånger o hon sa det till mig när vi var klara att hade jag bara haft ett friskare tempo hade det blivit en poäng högre överallt. Piri hade dessutom redan kommit ihåg programmet och fattade galopp före mig i vänsterfattningen och bröt av före i högergaloppen, men men.. :P Samma 5a på halten, 3 fler 6or men under Allmänna fick jag 7or på formen, sitsen och inverkan- vilket såklart var skoj! Slutade då på 65,2% men tyvärr långt utanför placering eftersom det var så många fina hästar med i den klassen. Var först väldigt missnöjd- jag tyckte ju att jag red på mer! Lina höll med mig om att det hade varit bättre än i första klassen också. Dessutom fick jag lite flashbacks från hästskötarexamen när jag hela tiden fick höra att jag behövde dra ner på tempot och sen när det väl gällde blev underkänd för att jag red i undertempo... Får nästan alltid höra att det går lite hastigt annars så ja...

Sen hade jag en liten pratstund med Lina och kom fram till att jag ska vara jättenöjd. 65% från den domaren är INTE dåligt, förra året på lektionsmästerskapet fick jag 67 utav henne när jag red Fia, som jag ridit hela våren och som var i full gång (visserligen LB men ja, förutsättningarna var lite bättre). Det här var INTE långt efter och då har jag bara ridit Piri någorlunda ordentligt 6 gånger sen han blev frisk. Och bara 3 lektioner där en inte gick bra alls. Vi har inte jobbat mycket med traven heller för den delen. Dessutom var det våran första tävling, och bara 4e tävlingen på bortaplan för mig. Jag hade koll hela programmen igenom och kände inte att jag låg efter någonstans, jag red dessutom hela tiden, även om jag kanske borde ridit ännu mer! ;)

Det där lilla stinget av bläkänsla kan jag inte riktigt skaka av mig än, men jag ska. För Piri är bäst! :)


 

 


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag tycker det låter som du ska vara nöjd faktiskt haha men jag vet PRECIS hur det där känns. Jag red ju bara dressyr förr och ibland kunde man bli GALEN!

Var du i Essunga? tycker mig känna igen det...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback