piruetter nästa? ;)

Idag var det återigen dags för privatlektion på lilla Piri. Lika bra att hårdträna inför min ridledighet. ;)

Pappa kom för att fota, men filmade bara, så det fick bli bilder från filmerna. Sen var det kaaallllt i ridhuset så han orkade inte vara kvar så länge så det blev bara från precis i början av uppvärmningen tyvärr. För ojojojOJ vad bra det gick sen!

Piri var lite extra stel i högerbakbenet, jag fick göra lite nya saker för att försöka få ordning på det. Lite förvända slutor som han blev förbannad över men det lossnade när vi tog det åt motsatt håll. Sen över till trav på volt och få ordning på form, sits och bakbenstryck. Så skoj att han redan från då kändes riktigt fin! Fick se till att han var riktigt bra innan jag fattade galopp och galoppen som blev var helt jäkla underbar (trots att det var vänstern som brukar vara svårare)!!! Den var rund och luftig och kändes som smör (haha, faktiskt bästa sättet att förklara det på! ;) ). Började reglera framåt och bakåt men samtidigt försöka behålla den känslan. Så kräva mer fram och mer bak. Han vill gärna vara innanför med baken och när man försöker leda in fram flyttar han hellre ut bak, hmmm... Men det blev bättre och bättre och han kändes otroligt härlig både framåt och bakåt. Blev riktigt samlat för att vara oss och det var myyyyyycket lättare än 2 veckor sen!

Ut på fyrkanten och göra några 10metersvolter, hela tiden tänka på att han spårar, är framme för skänklarna och allt sånt som ska stämma. Sen in på serpentin med 3 bågar där vi jobbade vidare med att det ska bli ännu bättre, att verkligen hela tiden våga kolla av så att han är med mig, våga rida på osv. Fick göra ett par stycken och sen gå över till 4 bågar- läskigt värre! ;) Det fungerade riktigt bra det med så då blev det några längningar på diagonalen istället, avslutade i förvänd på volt där vi bröt av till trav och fick till en höjdarövergång och traven sen var såklart ljuuuvlig. Sen gjorde vi något jag inte minns som vi dessutom fick avbryta för jag behövde en paus. :D

Så plocka ihop honom igen och få fram den ljuvliga traven igen. Övergång till galopp som vi gjorde om några gånger för att få den riktigt bra, och sen samma jobb i högervarvet. Han blev bättre och bättre och tillslut när jag skulle samla det där lilla extra så sätter han sig verkligen på arslet och jag tänkte oj, det här kändes som piruettgalopp samtidigt som Lena utbrister att vi precis fått till piruettgalopp i några språng, haha. :D lite framåt igen innan en sista samling och då var älskade Piri så jäkla med på noterna att det faktiskt blev början på en arbetspiruett. Duktiga lilla häst!!!!! :D

Ut på fyrkanten igen och några 10metersvolter igen innan vi gick över till serpentinerna, först 3 sen 4 bågar. Blev inte fullt lika bra, men helt klart godkänt, bara att Lena är snabb på att höja kraven på mig! ;) Så över till några längningar, både på diagonal och fyrkant, som kändes som att de blev riktigt bra! Avslutade igen med en volt i förvänd och sen övergång till trav. Traven var återigen helt underbar och då var det dags för några travlängningar. Och nu var han så jäkla igång att det sa mer VROOOOM än nånsin! Han tog tag i bettet och rörde sig så jäkla genom kroppen att jag inte hade en suck i världen att sitta på honom... Gjorde några försök men jag var trött och som Lena sa- han har (för ovanlighetens skull) så mycket bjudning att jag inte kan följa med honom utan måste både sitta och hålla emot lite. Så vi avslutade med lite lättridning och sen måååååånga klappar och pussar till världens bästa häst.

Åh vad roligt det är med såna pass! Både jag och Lena var helt lyriska och Piri såg hyfsat nöjd ut han med. :) Vi sa att det verkligen är tur att jag ridit såpass mycket riktigt bra hästar som jag ändå har, så att jag har känt på allt möjligt, och Lena sa att det även bidrar till att jag faktiskt kan göra allt hon ber mig om. Hon tycker tydligen att det är roligt att ha dessa lektioner för hon skulle försöka se till så vi kunde ta en på lördag också. Haha. :D


Så bilderna, som alltså bara är från framridningen











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback