Den mystiska svullnaden

I onsdags när jag kom till stallet hade Tamara tagit ut lilla ponny som skulle jobbas lite lätt på linan, men han hade en mycket märklig svullnad på halsen som vi inte riktigt kunde förstå. Svullnaden var dessutom öm och han gillade inte när vi kände på den. Det såg ut som att svullnaden runnit ner för halsen, med en grop i mitten, vilket inte kändes helt hundra...

Fotade för att vi skulle kunna se om det förändrades...

Så det blev till o tempa och kolla allt det vanliga. Men i övrigt verkade han helt OK och dessutom pigg o kry i sinnet. Så vi tänkte att vi kollar hur han rör sig ändå och då såg vi att han hade en till svullnad på magen, men mer normal. Efter lite undersökning hittade vi en bautafästing mitt i den knölen. Så in o gräva i manen ovanför där svullnaden börjar, vi hade ju kollat lite snabbt men inte grävt, och mycket riktigt TVÅ fästingar. Ingen satt särskilt hårt och jag fick "äran" att plocka dom, van som jag är från somrarna med fästingar överallt hemma i Sverige.

T ringde och hörde med sin vet senare som sa att han nog bara vart lite överkänslig, så bara o avvakta o hålla koll så det blev bättre och inte sämre. Sen fick T lite bråttom eftersom skithingsten tog ungefär 3 gånger så lång tid än tänkt, så jag plockade ut Dreamy för lite motionering i westernsadeln. Hittade flera "bett" på henne också och även där ett par fästingar, men med mer normala reaktionsknölar än vad ponny hade. Vi gissar att de hade fått med sig fästingarna från söndagens långritt ute i naturen...

Kommentarer
Postat av: Sara

Hu! vad läskigt! usch, hoppas det gett med sig!

Postat av: lizan

Jaa, den på magen är kvar litegrann, men man hade nog inte märkt det om man inte visste att den fanns... På halsen är det helt borta. Men vad det var för monsterfästingar vill jag inte veta! BLÄ!

2010-11-28 @ 22:26:18
URL: http://lazertomte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback