underbara dag!

Dagens stallande gick sååå mycket bättre än gårdagens. ;) Ridkarmat var förbättrat, åtminstone för idag. :P

Vi möttes upp strax efter 10 och började med lilla unghingsten, som är en bedårande och otroligt vacker morgan, dock väldigt väldigt smart och med en ägare som inte är särskilt konsekvent eller har bra gränser att ha när det gäller unghingstar...

Efter en kik på rundcorallen som fortfarande stod under vatten, om än nååågot mindre än gårdagen, och en kort promenad in på stora banan insåg vi att det fick nog bli dressyrbanan. Den är tack vare sitt läge mycket bättre dränerad och efter en harvning var den PERFEKT! Dock har den bara låga dressyrstaket, och längst ena långsidan och ena kortsidan går det rätt brant nerför precis på andra sidan dressyrstaketen, så det är ingen optimal bana att rida unghingst på. Men vi började med pyssel och lillkillen var så duktig så. Även han lyssnade bra på svenska, jag jobbar hårt på att alla Tamaras hästar ska kunna svenska... ;) Hon ville se hur han uppförde sig med en för honom ganska okänd person så jag fick göra en hel del, även leda ut honom och runt en svänga medans vi hämtade en cavaletti. Han uppförde sig bra men tyvärr är det rätt tydligt att ägaren inte är så konsekvent som hon borde. Nåväl, T var nöjd med att se att han uppför sig även med andra, bara man gör rätt.

Det blev longering av honom, med inslag av att han fick skutta cavalettin. Hon skojade även till longeringen lite genom att inte bara köra runt runt runt utan gå med honom ibland så det blev lite rakt fram o så. Han fick tänka rätt mycket och det behövde han, så sjukt uttråkad som han varit det sista! På slutet ställde hon sig upp i ena stigbygeln och stod i någon sekund bara för att se hur han reagerade (han är alltså inriden, men inte mycket mer än det) när de var på den banan men han var coolers så hon hoppade ner igen och vi tog in honom. SÅ nöjd han var med sig själv och SÅ trött han var i huvudet. :) En helt annan häst att ta hand om. Han sover nog gott inatt. :)

Sen tog vi ut världens bästa ponny och Dreamy så fick de också bli longerade, och då även med cavalettiinslag. Min favvoponny är så jäkla skoj att jobba med, han är lite ängslig och vill så gärna vara till lags jämt. Han jobbade på bra så han behövde inte springa så länge. Dreamy tyckte det var SKETAskoj med cavalettin och hade hur kul som helst. :P Ponnyn behövde bada så medans jag badade klart honom och sen spolade av Dreamy fixade T iordning Jada och Monet så gav vi oss ut igen. Först lite longering, men ingen av dem var särskilt på hugget så vi satt upp istället. Det var riktigt skoj att få rida Jada "själv", det är nog första gången. T var ju där såklart men hon red så även om hon höll ett öga så sa hon ingenting förutom att det såg väldigt bra ut.

Det jag försökte mig på fungerade, och även om kvaliteten kanske inte alltid var den bästa så gjorde hon det hon skulle när jag bad om det. Det sköna var att hon inte kom med en enda protest. Puh! Det behövde självförtroendet. :) Galoppfattningarna blev inge bra, men det tar jag på mig. Även om T tyckte de var rätt så bra faktiskt. Jag jobbade med öppnor och slutor i både traven och galoppen och varvade det med att se till så hon sträckte fram och ner, men jobbade inte dödslänge eftersom hästarna inte gått sååå mycket det sista. Som avslutning körde vi lite styrka genom att skritta upp för den mycket branta backen bakom gården, som är sådär brant att mycket brantare hade man inte velat rida. Men sen tar det branta slut och det är mer lagom en bit. Vi red bort så man ser hela grannskapet och det är SÅ vackert! Måste ta med mig kamera upp nån dag. :) Ner igen och duscha av hästarna innan alla fick gå in och få mat.

Så jäkla skön dag!
En sån dag som fyller på alla energidepåer. T tyckte dock att det var så jäkla synd att hon inte kan betala mig något för det, men jag tycker att pengarna jag sparar är betalning nog, jag gör inte mer än jag brukade göra på K. Typ. :P Dessutom fick jag idag reda på hur mycket pengar hon förlorar varje månad pga saker som hände tidigare i vår. Fyfan vad folk kan vara idioter!


Inte helt lätt att ta en bra bild när solen stod som den gjorde... Pierre syns inte alls i skuggorna, men Världens bästa ponny är ju så söt! Och man kan typ urskilja fina Morganhingsten också till höger. De stoppar alltid ut huvudena och säger hej hej när man kommer dit. :) Får ta bättre bilder nån annan dag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback