Dag 26 – Mina rädslor

Jag har såklart som de flesta andra en hel rad med rädslor, jag tänkte dock bara fokusera på en av dem.

Jag är rädd för höjder, verkligen livrädd! Fast bara i vissa sammanhang och det är dessutom en rädsla som växt fram och som blir starkare och starkare med åren.

Det är inte såpass illa att jag inte kan stå på en vanlig balkong några våningar upp och titta ner, balkonger ger mig sällan svindel alls. Jag kan stå på en stol och vingla utan problem, eller klättra upp på en stege till ett höloft. Men be mig för guds skull inte att hoppa ner i vatten från högre än en meter! Ibland kan tom en meter kännas för högt... En gång i tiden har jag hoppat från en klippa som var ca 7 meter. Huga! ALDRIG att jag skulle göra det igen!

Skidliftar är en annan sak som jag HATAR! Det är hutlöst långt ner till marken och där sitter man och vajar i vinden. Värst är det när man åker över stolparna så att det börjar gunga. Eller när liften stannar. BLÄ! Verkligen blä blä blä. Broar kan också vara riktigt rejält otäcka... :S

Inför min resa till Kenya ett år sen så visste jag att chansen fanns att jag skulle få åka luftballong över Masai Mara, om jag hade tur. Jag var aningens jättenervös över det, för TÄNK om jag fick den chansen? Skulle jag våga då med min höjdrädsla? Jag är ju inte rädd för att flyga i flygplan, ens i små plan eller segelplan, men en luftballong???

Innan jag åkte kom ämnet på tal med en kvinna som rider på K, hon berättade att hon är löjligt höjdrädd, men älskar att flyga ballong, vilket lugnade mig. Lite. :) Väl i Kenya så var jag en av de lyckliga som första morgonen i Masai Mara faktiskt fick åka ballong! Tack och lov fick jag med mig min gode vän Emelie som jag kunde hålla i handen där vi satt i korgen och väntade på att lyfta. Och lite otäckt var det, iaf i början och första gången vi åkte upp högt. Men mest var det bara helt underbart fantastiskt.

Jag tror det hjälpte att man flög över just Masai Mara i soluppgången. Wow liksom. Overkligt. :)


(och här tänkte jag ha en bild från ballongflygningen såklart, men jag är för trött för att leta fram externa hårddisken... det får bli en annan gång... ;) )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback