Ännu en vinst

Idag fick jag välja Dreamy eller Jada. Bestämde mig för Jada för det var dags att möta rädslorna igen. Började riktigt riktigt bra och hon lyssnade riktigt riktigt fint på mig. För att få oss bägge bekväma i skorna så körde vi westernstuk med långa tyglar, lång låg form och långsamma "pleasuregångarter". Joggen var super, men såklart gick det åt pipan när vi skulle galoppera. Något som förvånade mig för vi började ändå åt vänster. Men jag låste mig, låste mig helt! Och då red jag inte på framåt så fastän jag inte drog henne i munnen så var hon inte glad på mig, och när jag försökte driva ur oss ur den alldeles för stela och "samlade" galoppen så knep jag bara istället. Fick efter några misslyckade försök till förbättring stanna och andas. Sen göra om göra rätt.

Rätt blev det dock inte, men då sa Tamara helt enkelt åt mig att byta varv i en ganska snabb vändning, och sen nästan direkt tillbaka till vänster, och så nästan direkt över till höger, och så slappnade vi bägge av för varje vändning för ingen av oss hade tid att fundera på annat och så kunde jag ta längre och längre stunder innan jag bytte. Vänstern blev ganska snart riktigt bra och jag kunde galoppera utan problem och dessutom reglera tempot helt med sätet eftersom vi fortfarande hade de långa tyglarna.

Även högern blev bättre och bättre och tillslut var även den helt avspänd, men där lät jag bli att pressa så hårt och låg aldrig jättelänge i höger utan var nöjd med det jag fick. Och när hon var HELT avspänd i högern ett halvt varv så bröt vi av och efter lite skritt (hon hade blivit mycket trött stackarn ;) ) så tog vi lite jogg igen, och då satt jag verkligen på en HELT annan Jada än den jag satt upp på! T skrattade lite åt oss för Jada visade då alla möjliga underlägsentecken en häst kan typ, något hon MYCKET sällan gör. Haha. Älskade häst!

Så gött mos idag! Ännu en gång tog vi oss igenom skiten, jag och Jada. Får bli något mer pass innan jag åker hem så att vi är helt förbi det. Det SKA gå! :)

Nu ska jag imorgon och lördag ta hand om alla hästarna, för T + dotter + hingstägaren + dennes dotter ska iväg på roadtrip o kika på lite hästar. Jag ska jobba Monet och lille skithingsten och sen släppa ut övriga i hagen typ. får rida Dreamy om jag vill och hinner men det är frågan om jag gör det. :p Ska bli skoj, men lite nervös är jag över att jobba hingsten, för det har jag aldrig gjort, men det ska nog gå bra det med, han har börjat uppföra sig väldigt bra. Är nervös över tränsningen ifall han skulle kunna komma lös då, men har kommit på att jag imorgon kan tränsa honom i boxen o bara ta grumman över när jag tar på resten på honom så har vi det löst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback