hästfolk!?!?!

(Varning för att det här kommer bli en lååååååååååååång roman ;) )

Det har varit ruskigt varmt nu i en vecka, men idag slog det om så att vindarna kom från det kyliga havet istället för varma öknen = sk marine layer drar in från kusten och värmen sjunker med ca 10 grader här hos oss i alla fall. Ganska så skönt måste jag säga även om det kanske inte blir skitkul om det blir en klassisk "gray may".

Jag har ridit på morgnarna/förmiddagarna för att faktiskt kunna rida och den här veckans pass på Monet har gått så himla bra! Det är roligt att det släppt så mycket för oss och jag undrar lite vad det är som gjort det. Om hon blivit starkare och stadigare, om jag rider bättre eller kanske bara annorlunda? Har jag ändrat min ridning och släppt Lenas ridning? Är det bra eller dåligt? Jag tycker i och för sig inte att jag ändrat så mycket, förutom händerna men det är saker som bara görs när det behövs. Tror jag. Det märker vi väl om en månad när jag kommer hem igen och förhoppningsvis kan få in en lektion eller två innan hästarna där går på bete.

I alla fall så går det bra. Tamara är väldigt nöjd med oss och tycker det är jättekul att jobba med oss, vilket är skoj. Entusiasmen smittar! Något jag märkte igår var att Monets protester inte skrämmer mig längre. Hon är ju en stor häst och hennes bockningar är inte roliga, och förr hade hon lätt för att gå upp när saker inte passade henne, något jag är livrädd för. Och även om hon inte protesterat sådär dundermycket med mig så kommer det då och då, och det har fått mig helt ur fas och jag har haft svårt att få ihop det igen. Nu igår märkte jag att jag kan rida igenom protesterna så att det aldrig blir något av dem och vi kommer på rätt spår igen ganska så omgående. Sen protesterar hon ännu mindre nu än hon gjort innan, men igår gjorde vi några saker som var hemskt jobbiga för henne så då måste hon ju kolla om hon kan komma undan såklart. :P Ston! :P

Sen har vi ju dramat, som också är anledningen till rubriken. Jag skrev ju häromsistens om folk som skulle flytta ut som visat intressanta sidor och ja, jag har lite svårt att släppa det. En kärring (något annat ord funkar inte riktigt för att beskriva henne) har alltid varit sjukt negativ om det mesta. Hon har 4 hästar, varav 3 är gamla gamlingar och 2 av dem borde ha avlivats för många år sen. Tror jag nämnt det innan men i Sverige hade det varit ett fall för djurskyddet och det hade blivit påföljder för henne.

I alla fall så har det varit en del saker kring henne som vi inte varit så glada över men som vi stått ut med för att hon ändå betalar 4 stallhyror. Men så bestämde hon sig för att flytta omgående efter en påhittad incident. Omgående blev sedan månadsskiftet. Även hennes goda vän med 2 hästar bestämde sig för att flytta. Ingen annan sörjde att någon av dem skulle flytta men alla var glada och trevliga mot varandra i stallet. Den här kärringen har aldrig ridit för min tränare, av olika korkade orsaker men skitsamma, dock ALLTID bett min tränare om råd när det kommit till sår, hältor, åkommor och allt möjligt som har med hästarnas hälsa att göra. Hon har ALLTID rådfrågat T först, innan hon ens ringer veterinär och alltid varit väldigt nöjd med Ts råd. Tidigare i veckan hade en av hennes gamlingar skurit sig på benet när han var i hagen, på sig själv eller på nån pinne vet vi inte, men det var inget supersynligt sår (mörk häst) men våran "stalledräng" såg det och meddelade Tamara som tog hand om såret och ringde ägaren som var oehört tacksam.

Sen flyttade hon ut i söndags. På söndag kväll sitter jag hos M&M och har ätit mat och ser på film, tog upp mobilen för att kolla facebook och ser att denna kärring skrivit att det är SÅ skönt att ha flyttat och att komma ifrån all inkompetens. Den andra kvinnan som ska flytta med (men som inte flyttat än) hade gillat statusen såklart. Jag blev helt chockad, och visste inte om jag skulle skriva någon nasty kommentar eller någon oförstående kommentar eller låta bli att skriva något alls. Jag skrev ingenting för jag blev så förbannad att jag itne kunde formulera mig ordentligt på engelska, på svenska gick det men det hjälpte ju inte just då. Istället smsade jag T för att se om hon sett det. Efter det följde ett långt telefonsamtal mellan mig och T där vi diskuterade det hela, hon blev ungefär lika chockad och förbannad som jag. Vi antog att hon inte menade att T var inkompetent, för om hon ansåg att hon var inkompetent, varför bad hon alltid T om råd när hennes hästar var skadade eller sjuka?

Vi antog istället att hon menade att det var stalledrängen som var inkompetent, då hon haft en åsikt eller två om honom. Och mycket kan man säga om honom, men inkompetent är han då verkligen inte. Senast igår såg jag honom leda ut hingsten i hagen och gick förbi spolspiltorna där Monet stod. Hingsten försökte hingsta upp sig, men E behövde knappt ens rassla i grimskaftet för att hingsten skulle ge sig. Jag skulle vilja se kärringfan hantera hingsten alls, på något sätt, utan att det gick helt åt helvete.

Sanningen är att om det är någon i stallet som är inkompetent, så är det hon själv.

I alla fall så pratade vi klart och så skulle jag kolla igen vad det stod i den där statusen, men hittade den inte längre, tänkte gå in på personens sida men fick inte upp hennes namn, fick söka via den andra kvinnan som ska flytta och gå in på kärringens sida på det sättet, och såg då att hon mycket riktigt tagit bort mig som vän. Ringde tillbaka till tränaren och mycket riktigt hade hon tagit bort även henne och hennes dotter. Men ingen annan från stallet.

Eh va? Hon skickade en vänförfrågan till mig redan innan jag träffat henne. Jag har aldrig haft något otalt med henne, förrän jag såg det hon skrivit om inkompetensen. Vadfan??? Vad är det för fel på folk? Är hon så jäkla osäker och mår så dåligt över sig själv att hon måste bete sig som en 15åring? En vuxen, välutbildad kvinna?

Den andra personen som ska flytta har inte tagit bort mig (än?) och jag hoppas SÅ att jag får träffa henne i stallet innan hon flyttar så att jag får fråga om även hon ska ta bort mig från facebook när hon flyttar eller om hon är en större människa än så... :P Missade henne precis i måndags. Attans!

VAD är det som gör att hästfolk är såna jäkla idioter?

Vi ska i alla fall börja skriva om hur kompetenta vi är på anläggningen nu så att folk ser det istället. ;) Skriva om de bra sakerna som vår stalledräng E gör, skriva om framsteg med hästarna som T gör, blanda in de större namnen som hon tränar för/vars barn tränar för henne osv. Så det ända idioten gjort är att inspirera oss till att jobba på ännu hårdare. Tji fick idiotismen! Karma's a bitch, it's gonna come back and bite her in the ass. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback