träningen avklarad!

jag har ju både haft lite ångest och varit lite sur över att behöva rida herda på slå katten på måndag, men nu verkar det som att vi kanske inte kan få med 4 hästar ändå (brist på ryttare) så tekla frågade mig idag om jag ville rida aigur eller herda om det nu blir så... och döm våran förvåning när jag faktiskt sa herda. :D

möttes upp i stallet vid 10 idag för att hinna lasta o träna i lugn o ro innan hon som ska rida tiiu skulle till jobbet o vet skulle komma för att kika på araton som är blockhalt. det börjar med en RIKTIGT arg herda, skitförbannad över att inte få gå ut i hagen (att 3 andra hästar också var inne spelade ingen roll), så redan när jag kom var hon sjöblöt av svett....

så ska vi lasta o vi fixar o donar o planerar för hur vi ska tvinga in henne. det här är alltså hästen som tog över 3 timmar att lasta totalt när vi körde på operans familjedag... men vad gör hon? går spikrakt på. utan att ens fundera. onödigt att vi ens hakade på linorna liksom. :P vi jublade lite o knödde på dom andra två o all utrustning o åkte in till skansen.

väl där sadlade vi, satt upp o red ner till orsakullen där spektaklet ska äga rum, skansen är ju öppet också så det var en hel del folk runt omkring, mycket barn o barnvagnar, o så fåglar, bland annat påfåglar, o så lite andra djur då. vi började med skritt o sen trav o sen började dom andra galoppera så jag tänkte jaja, bära eller brista. o herda uppförde helt totalt exemplariskt!!!! hon brydde sig inte om slagen på hinkarna (som fick agera tunnor), inte om folket, när vi skrek blev hon bara lagom taggad av det istället! däremot kom det en get nära i sin hage, o den var hon tvungen att titta på! ;) hon galopperade bra fram o efter porten kunde jag bara ställa mig upp (fortfarande på en hand) o låta henne rulla på tills hon självmant saktade av vid toppen av backen. helt fucking underbart!!!! ok, det gick inte lika snabbt som för tekla o aatos, men barnen verkade imponerade av oss ändå. :) dom hjälpte till med lite tjo o tjim ibland också, o mitt sista varv satt det några killar precis där vi startade så säger en "kom igen nu då" jag skrattar o säger ok o sätter av, då hör jag nästa kille säga "men trilla inte av!!!!!" såååå underbara! :)

sen fick vi prata med lite barn som ville klappa herda o frågade mig om hur länge man måste rida för att kunna galoppera fort (en kille som frågade såklart ;) ) o dom blev såååå imponerade över att jag ridit såpass länge som jag har. :P haha man kände sig lite cool faktiskt, ingen dum känsla att sitta på en sån cool häst som är SNYGG att se på och rida henne bra! sen att det bara är vi som känner henne som vet att hon är lite bäng, men ändå, för mig är det en helt underbar känsla!!!! :)

sen skrittade vi av dom ett varv där inne innan vi skulle ge oss på lastningen igen. och tänka sig att hästen gick RAKT på IGEN!!!!! :D vi var hemma i ruskigt god tid och hade då inte heller behövt stressa alls! så när vi lastat av alla o fixat med utrustningen o allt sånt innan vi kom på att pizza vore gott! vi avnjöt den utanför stallet där vi sedan märkte att det var 42 jävla grader! :O

tillslut kom iaf veterinären o han blev minst sagt förbryllad!
igår när tekla skulle släppa ut araton (våran ena 1åring) så var han blockhalt o fick stå inne, vilket han även gjorde idag. han kan inte böja sitt ena bakben av egen maskin, vilket gör det extremt svårt för honom att gå. men vet trodde inte att han hade så himla ont ändå. och det gick att böja benet åt honom. men knät är konstigt o sticker ut, eventuellt kunde höftleden vara ur led också... det kunde vara något fel med själva patellan också. men han kunde inte alls säga vad det var och han hade inte sett något liknande förut heller, det enda han kunde säga var att bäckenet kändes helt stabilt så att det inte är en fraktur där. så remiss till röntgen var vad han kunde erbjuda. så håll alla jävla tummar ni kan på att täby har tid för oss imorgon. annars måndag morgon. för om inte får han gå såhär tills onsdag...... :S och håll sedan alla tummar o tår för att det inte är något rejält som inte går eller är alltför svårt att fixa heller. för han är verkligen världens mysigaste! trevligare 1årshingst får man nog leta efter!!! sååå social och ääääälskar att få uppmärksamhet samtidigt som han är försiktig. helt underbar!!!

han ska iaf få gå i hage, men det lär ta många minuter att gå den korta sträckan till hagen.. stackarn... :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback