jävla kropp!

så dags för veckans mejraminlägg!

i lördags var hon HELT rabiat i boxen, hon har blivit riktigt jävlig. visst har hon surat en del innan. hon hugger i luften o visar missnöje o tycker inte att borstning på annat än rumpa o svans är särskilt skoj. men aldrig aldrig aldrig någonsin har jag varit rädd för at hon ska bita mig, hon har aldrig ens vart nära. jag har nästan alltid borstat henne lös i boxen utan problem. men så har det börjar bli myyyyyyycket värre dom senaste veckorna, hon högg en kille i handen bland annat. och nu är hon riktigt jobbig med mig också. hon hugger verkligen åt mig och ganska rejält med. borsta frambenen är läskigt för då kommer hon med sina tänder i min huvudhöjd.... det är dessutom klart värre på hennes vänstra sida, sidan mot boxdörren, vilket får mig att lite osökt tro att hon inte alls trivs just nu. stämmer ju även med tidigare händelser av rabiathet mot andra...

i fredags hade hon tydligen inte gått alls, så hon var lite lätt okoncentrerad på lördagen. mycket spring i benen som jag hade svårt att få bukt med. men hela lektionen efter framridningen gick ut på att få ordning på galoppen så där kunde vi ju ordna springet i benen iaf! ;)

i vänstern som vi började med blev hon JÄTTEFIN! hon går ju gärna på dubbla spår med rumpan innanför, så jag fick jobba jättemycket med att få in högerbogen och sen flytta hela bogarna åt vänster för att sedan få ut henne på voltspåret igen. hon blev såååååååååå fin. åh vad härligt det var! :)

sen i högern var det mycket svårare, bland annat för att hon gärna byter galopp eller blir sur om man inte håller henne rejält böjd. hur lätt är det att både verkligen trycka in ytterbogen samtidigt som man inte kan räta hästfan? :P men det blev bättre det med iaf så. sen så är det ju svårare när bägge är lite trötta också.

sen gick hon med både sin favvoannelie som red kurs och en annan tjej hon tycker om i 3an. fick lite mys med henne också då hon var myyyyycket gladare. visade charlotte hur söt hon är när vi morotsstretchar, hade berättat om hur gullig greger var när han letade morötter mellan knäna när han fick lära sig att stretcha och var gör inte mejram? jo letar morötter mellan knäna. :D så söt! :D

sen igår var hon lika sur i boxen som vanligt. grr.. borstade knappt på henne, hon är ju inte smutsig så vafan. orkar inte hålla på när hon hatar det så mycket. hon blev även fotad av Åsa Z som tog kort på alla hästarna till hemsidan! hon var så duktig o spetsade öronen med en gång! :D

så rida. skrittade fram ute som vanligt. lugn o fin mejram som börjar vänja sig tror jag. hon var fin sen när vi satte igång också. bra framåt och mycket mer fokuserad än lördagen. tänkte redan från början med att kunna flytta bogarna o sånt och insåg då hela problematiken i det hela! det har inte varit uppenbart innan eftersom det inte behövts. ska ta det från början:
i höger varv har man alltid behövt ha henne ganska så böjd. hon har inte direkt skjutit ut den bogen men varit lite på gränsen, men det har inte gjort något. i vänster så måste man å andra sidan ha med sig ytterbogen o nästan ha henne utåtställd först för att kunna få fatt på den för att sedan kunna forma henne o få henne i en bra form. nu när vi börjar komma vidare så måste jag dock få fatt i ytterbogen även i höger varv för att verkligen kunna få fatt på bakbenen, och i vänstern så måste jag picka igång inner bak mer. och varför blir det nu problem?

jo jag är dödsstark i mitt högerben, men skitsvag i mitt vänstra. alltså:
i vänster varv kan jag ganska enkelt med mitt högerben trycka in ytterbogen o få in hela framdelen framför bakbenen och få fram spårningen. jag har dock svårt att med mitt vänsterben få igång inner bak. i höger varv är det som att jag trycker ut bogen med min alldeles för starka innerskänkel, och jättesvårt att trycka in den med vänsterbenet. dock har jag inga problem alls med att få igång inner bak.

försökte att verkligen jobba med mig själv här men fick inte riktigt till det. insåg att jag absolut måste börja träna! vilket jag sagt ganska länge nu. :P
sen jobbade jag vidare med galoppen, samma arbete som dagen innan, men nu med min ahaupplevelse om olika starka ben. vänstern blev sådär fantastiskt fin och högern bättre än dagen innan. jobbade med lite ökningar och tillbakatagningar längs långsidorna vilket fungerade väl. sen i högern så ville jag sååå gärna få till en såndär bra diagonalökning och bra avsaktningen. men hon blev lite uppe i varv när vi svängde in på diagonalen :D men lyckades få tillbaka henne och verkligen få till en såndär härlig avsaktning som är helt perfekt! :D

kikade på klockan och insåg att vi gott o väl kunde avsluta så jag travade av henne och hon var superfin! bra tryck men ändå bra takt! aahhhh vad hon är härlig då! med sina söta sladdriga öron! :D skrittade av för hand o passade på att bonda lite. hon var så söt, helt uppmärksam på mig! gick jag fort gick hon fort, gick jag långsamt gick hon långsamt, stannade jag stannade hon osv. o så tittar hon på en med sina underbart snälla ögon och man får ONT i hjärtat över att hon har ett så otroligt gott hjärta men verkar må så dåligt ibland. :( min älskade älskade skrutta!

fick många fina kommentarer från kursen som sett lite. alltid skoj som vanligt! även åsa å hade sett lite o sa att det syns att vi tycker om varandra för att skruttan ser så lugn o nöjd ut med mig. :) även Lina var där o sa att jag borde vart sååå nöjd med tävlingen och att jag MÅSTE vara med i bohuscupslaget. så jag kände mig rätt så pepp när jag åkte hem! :D

kommer sakna min toka nu under julen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback